Annons:
Etikettsläktforskning
Läst 2244 ggr
Sommarek
4/11/16, 10:03 AM

Letar efter anmoder i Norge

Jag har letat ett tag nu efter mera information om min mormors mormor, som föddes 1860 i Norge. Dock kan jag tydligen inte hitta någon information om henne från innan det att hon gifte sig. Kanske någon här med mer skinn på näsan kan hjälpa?

Hon hette Maren Sørensen, född Hansen, den 30/5 1860 i Humledalen, Sogn og Fjordane socken. Hon gifte sig med Sigvart Julius Sørensen, även han född -60 men i Høl(l)and, och tillsammans får de fyra (eller fem) barn; Paul Henrik (f. -87), Selma Agnethe, kallad Tante (f. -93), Fridthjof Villiam (f. -96) och Magda Elisabeth, min mormorsmor, född 1890. Jag har också hittat referenser till en son vid namn Eyvind, men vet inte så mycket mer än att han föds 1900. Alla barnen föds i Kristiania, Oslo.

Till att börja med har jag svårt att greppa precis vart Humledalen är; det finns inte på någon karta men förekommer flitigt på gamla vykort. Väderrapporter för Humledalen finns att tillgå, men jag kan inte se vart det ligger. Jag har sökt igenom alla kyrkböcker från Sogn og Fjordane, 1860, som finns att tillgå på nätet, men där hittar jag ingen Maren Hansen. Hos UIT hittar jag henne i folkräkningen från och med år 1900; innan dess finns det ingen Maren registrerad, varken som Hansen eller Sørensen, som passar in på födelseplats och år.

Alla uppgifter om Maren (och även Sigvart, som verkar ha varit lite av ett svart får i familjen - mormor minns att hennes mormor i sin tur aldrig pratade om honom. Han står vid flera tillfällen registrerad som "lösarbetare", så kanske han hade svårt att hålla fast i jobb?) mottages tacksamt, eller tips på hur jag själv kan söka vidare.

:)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
[Carpinus]
4/11/16, 10:36 AM
#1

Här har du position för ett Humledalen i Sogn och Fjordane, förhoppningsvis det du söker.

"Humledalen is a populated place and is located in Solund, Sogn og Fjordane, Norway. The estimate terrain elevation above seal level is 30 metres.
Latitude: 61°2'60"
Longitude: 4°52'59.99"

http://no.geoview.info/humledalen,3151482

Det finns även en karta där Humledalen är markerat.

Sommarek
4/11/16, 10:46 AM
#2

#1 Tack! Märkligt att det inte går att söka fram på vanligt kartsök.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Sommarek
5/2/16, 9:22 AM
#3

Ingen som har några fler tips på hur eller var jag kan hitta Maren som ogift?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Upp till toppen
Annons: