Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu Senaste inläggen

01 ÖVRIGT 02 -- Proveniens in English 04 -- Om "Proveniens i Fokus" 05 -- Statistik för Proveniens 06 -- Instruktionsfilmer för iFokus 07 -- Datorprogram 08 -- Din egen hemsida 09 -- Utflyktstips 10 HISTORIA 11 -- Mikrohistoria 12 -- Arkeologi 13 -- Kultur och tradition 14 -- Militaria 20 SLÄKTFORSKNING 21 -- Släktforskningslaviner 22 -- Livsöden 23 -- Individforskning 24 -- Amerikaforskning 25 -- Yrke, titel 26 -- Sjukdomar/dödsorsaker 27 -- Släkter 28 -- Vem tror du att du är? 29 -- Läshjälp 30 BERÄTTA! 31 -- Skrivtema 32 -- Testläsare 40 HEMBYGD 41 -- Lantbruksliv 43 -- Byggnader och deras delar 45 -- Kyrkogårdar och gravar 50 FÖREMÅL 51 -- Möbler 52 -- Allmoge 53 -- Textilt 54 -- Silver och Guld 55 -- Glasklart 56 -- Ur / klockor 57 -- Leksaker 58 -- Samlarobjekt 59 -- Gåtan...??? 60 DOKUMENT 61 -- Böcker och lästips 62 -- Brev och andra dokument 63 -- Klippt och skuret 64 -- Kartor 65 -- Foto och film 69 -- Bildgåtan?
20 SLÄKTFORSKNING

Letar efter anmoder i Norge

2016-04-11 10:03 #0 av: Sommarek

Jag har letat ett tag nu efter mera information om min mormors mormor, som föddes 1860 i Norge. Dock kan jag tydligen inte hitta någon information om henne från innan det att hon gifte sig. Kanske någon här med mer skinn på näsan kan hjälpa?

Hon hette Maren Sørensen, född Hansen, den 30/5 1860 i Humledalen, Sogn og Fjordane socken. Hon gifte sig med Sigvart Julius Sørensen, även han född -60 men i Høl(l)and, och tillsammans får de fyra (eller fem) barn; Paul Henrik (f. -87), Selma Agnethe, kallad Tante (f. -93), Fridthjof Villiam (f. -96) och Magda Elisabeth, min mormorsmor, född 1890. Jag har också hittat referenser till en son vid namn Eyvind, men vet inte så mycket mer än att han föds 1900. Alla barnen föds i Kristiania, Oslo.

Till att börja med har jag svårt att greppa precis vart Humledalen är; det finns inte på någon karta men förekommer flitigt på gamla vykort. Väderrapporter för Humledalen finns att tillgå, men jag kan inte se vart det ligger. Jag har sökt igenom alla kyrkböcker från Sogn og Fjordane, 1860, som finns att tillgå på nätet, men där hittar jag ingen Maren Hansen. Hos UIT hittar jag henne i folkräkningen från och med år 1900; innan dess finns det ingen Maren registrerad, varken som Hansen eller Sørensen, som passar in på födelseplats och år.

Alla uppgifter om Maren (och även Sigvart, som verkar ha varit lite av ett svart får i familjen - mormor minns att hennes mormor i sin tur aldrig pratade om honom. Han står vid flera tillfällen registrerad som "lösarbetare", så kanske han hade svårt att hålla fast i jobb?) mottages tacksamt, eller tips på hur jag själv kan söka vidare.

:)

Anmäl
2016-04-11 10:36 #1 av: [Carpinus]

Här har du position för ett Humledalen i Sogn och Fjordane, förhoppningsvis det du söker.

"Humledalen is a populated place and is located in Solund, Sogn og Fjordane, Norway. The estimate terrain elevation above seal level is 30 metres.
Latitude: 61°2'60"
Longitude: 4°52'59.99"

http://no.geoview.info/humledalen,3151482

Det finns även en karta där Humledalen är markerat.

Anmäl
2016-04-11 10:46 #2 av: Sommarek

#1 Tack! Märkligt att det inte går att söka fram på vanligt kartsök.

Anmäl
2016-05-02 09:22 #3 av: Sommarek

Ingen som har några fler tips på hur eller var jag kan hitta Maren som ogift?

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.