Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu Senaste inläggen

01 ÖVRIGT 02 -- Proveniens in English 04 -- Om "Proveniens i Fokus" 05 -- Statistik för Proveniens 06 -- Instruktionsfilmer för iFokus 07 -- Datorprogram 08 -- Din egen hemsida 09 -- Utflyktstips 10 HISTORIA 11 -- Mikrohistoria 12 -- Arkeologi 13 -- Kultur och tradition 14 -- Militaria 20 SLÄKTFORSKNING 21 -- Släktforskningslaviner 22 -- Livsöden 23 -- Individforskning 24 -- Amerikaforskning 25 -- Yrke, titel 26 -- Sjukdomar/dödsorsaker 27 -- Släkter 28 -- Vem tror du att du är? 29 -- Läshjälp 30 BERÄTTA! 31 -- Skrivtema 32 -- Testläsare 40 HEMBYGD 41 -- Lantbruksliv 43 -- Byggnader och deras delar 45 -- Kyrkogårdar och gravar 50 FÖREMÅL 51 -- Möbler 52 -- Allmoge 53 -- Textilt 54 -- Silver och Guld 55 -- Glasklart 56 -- Ur / klockor 57 -- Leksaker 58 -- Samlarobjekt 59 -- Gåtan...??? 60 DOKUMENT 61 -- Böcker och lästips 62 -- Brev och andra dokument 63 -- Klippt och skuret 64 -- Kartor 65 -- Foto och film 69 -- Bildgåtan?
23 -- Individforskning

Hur hittar man en okänd far?

2016-01-27 13:47 #0 av: mamman69

Jag har en förfader som enligt födelseboken har en okänd fader. Dock har den här mannen redan från första gången han nämns i HFL Borg som efternamn. Jag har inte hittat någon på moderns sida som haft det namnet, vilket får mig att tro att fadern kanske inte var helt okänd. 

Min släktforskning hittills har hållit sig inom de traditionella kyrkböckerna och jag känner mig väldigt novis när det gäller andra källor, så jag skulle behöva lite tips på hur jag går vidare. Vilka källor borde jag leta i och hur kommer jag åt dem? Tack på förhand.

Anmäl
2016-01-27 14:12 #1 av: nickiee

prata med någon i kyrkan eller fråga skatteverket eller personregistret

ha en bra dag alla pysslare .  

kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Anmäl
2016-01-27 16:16 #2 av: mamman69

På vilket sätt skulle de kunna hjälpa mig?

Anmäl
2016-01-27 17:00 #3 av: leemland

Vilken tid ungefär rör det sig om? 

Om det bara är en "ung" flicka/piga som fått barnet så är det högst troligt att det är en dräng. Mitt förslag är att kolla närliggande gårdar om där är någon dräng som kanske heter Borg i efternamn. Och sedan kolla om där är något skrivit vid honom. 

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för modellfoto.ifokus.se/ & aupair.ifokus.se/

Anmäl
2016-01-28 09:05 #4 av: mamman69

Tack, vilket bra tips. Jag skall absolut kolla det. 

Det rör sig om sent 1800-tal  

/Ulrika

Anmäl
2016-01-29 19:38 #5 av: leemland

#4 Okej. 
Ja men då hade jag nog börjat med att kolla närliggande gårdar Glad 
Vet inte om det kanske kommer stå något senare i husförhörslängderna, när "ungen" växer upp. 

Ska se om jag hittar dom tipsen jag fick när jag frågade en om hjälp, har dom nerskrivna någon stans Lipar Dock får du nog påminna mig , är väldigt glömsk just nu Skämtarhahah. 

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för modellfoto.ifokus.se/ & aupair.ifokus.se/

Anmäl
2016-01-30 01:11 #6 av: svenake

I små kommuner ville man att fadern skulle betala för barnet, även om han var "okänd".   Uppgifterna kan finnas i kommunens arkiv.   När sedan  socknen/kommunen slogs samman med andra, till en storkommun fördes arkiv dit eller till ett Landsarkiv. 

Anmäl
2016-01-30 09:36 #7 av: leemland

#6 Tack för tipset ! Glad 
De har jag faktiskt aldrig hört talas om Glad Det får jag också kolla upp! 

/ J 

Anmäl
2016-02-05 01:57 #8 av: mamman69

Jag skall börja med att rätta mig själv. Min ana anges anges inte med efternamnet Borg förrän 1885 (han är född 1872) 

#5 Tipset om att leta i HFL efter potentiella fäder var bra, fast jag behöver nog gräva vidare och tar tacksamt emot dina tips om du kan hitta dem

#6 Jag har ingen koll på hur det funkar på landsarkiven. Vet du vilket landsarkiv Norra Vånga i Skaraborg tillhör och vad skall man fråga efter?

Jag har letat igenom hela Norra Vångas HFL och det finns bara 2 män som heter Borg där. And. Fr. Borg född 1843 och Gustaf Alfred Borg född 1846. Bägge 2 verkar bo i närheten av min anas mor.

And. Fr. är nygift soldat och får ett barn med sin fru bara 3 månader efter att min ana föds.

Gustaf Alfred Borg är dräng på diverse gårdar. Eftersom min ana dessutom heter Gustaf Albert känns det som Gustaf Alfred kan vara en trolig far. Jag har följt Gustaf Alfred fram till 1894 utan att hitta någon anteckning om det i HFL. 

Så har någon ett förslag på hur jag går vidare skulle jag bli glad.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.