Annons:
Etikettlivsöden
Läst 3467 ggr
Viper
11/19/15, 12:16 AM

Släkt med kunglighet

I min släkt finns en historia om att vi är ättlingar till ett av Karl XV:s utomäktenskapliga barn. Jag tar inte så allvarligt på det, men det vore roligt att försöka ta reda på om det finns något som tyder på att det stämmer, eller tvärtom, inte stämmer. 

Är det någon som har tips på var man kan börja att nysta? Någon gav förslaget att försöka få fram ett schema över kungligas framträdanden och åtaganden  för att se om den presumtiva pappan ens befann sig i rätt del av landet när barnet skulle ha blivit till. Finns sådana dokument bevarade och i så fall var?

Annons:
Record
11/19/15, 11:12 AM
#1

Det första du behöver känna till är dina egna föräldrar och deras respektive dito. Leta sedan i vänstra kanten här på pos 20 hur du kan fortsätta, med kyrkböckerna och CD-skivorna över den Svenska befolkningen. 👍

Viper
11/19/15, 12:12 PM
#2

Jo, det har jag koll på. Jag vet också vem av mina förfäder som i så fall skulle vara det utomäktenskapliga barnet. Och vad dennes föräldrar hette. Men hur kommer man vidare från där?

Record
11/19/15, 1:26 PM
#3

Ja det är inte svårt att bliva biten av släkten, det kan man syssla med i evigheter. Min teori är att alltid utgå från egna väl kända data, och där gå bak i tiden. Googlar man på Karl XV så blir det många oä, när sedan Aftonbladet kommer med, är det inte sant längre.

Under förutsättning din utpekade person inte är i livet kanske ja kan hitta ett uppslag för dig, om du lägger in eller PM vad denne heter o födelsedata.

Under tiden får du lite att titta i.

http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/13604.html?1306703628

Men allt är inte sant där, men till det bättre. 😃

Upp till toppen
Annons: