Annons:
Etikettbildgåtan
Läst 5202 ggr
AndersE
7/18/15, 9:50 AM

Fahlmans i Helsingborg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Flyttat inlägg av svenake:

Vad är detta för evenemang?  Kan det vara Helsingborg (eller som det hette då  Hälsingborg)

Annons:
AndersE
7/18/15, 9:56 AM
#1

Visst är det Helsingborg.  Kan det vara invigning av gågatan?

Oktober 1961 i så fall. Länk till Wikipedia

Carmarino
7/19/15, 11:51 AM
#2

Ja Anders, det är definitivt "entrén" till Kullagatan i Helsingborg. Att döma av klädseln (antalet hattar på herrarna) så kan det mycket väl vara 1961. Jämför med den svartvita bilden på http://helsingborg.lokaltidningen.se/kullagatan-som-pa-farfars-tid-/20110411/artikler/110419984. Tydligen spelade brandkårens musikkår - eller åtminstone fyra av musikerna - så det bör vara en festlighet av något slag, och då troligtvis invigningen 1961.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

svenake
7/19/15, 1:05 PM
#3

Köpte en hel låda med svartvita negativ på loppis  ( jo, jag vet att jag är tokig )   och då fanns några sådana färgbilder med.

JohanLi
7/21/15, 8:40 PM
#4

Säkert invigningen av kullagatan,

svenne
8/1/15, 8:50 PM
#5

Fahlmans konditori i Helsingborg grundades av Georg Fahlman, en släkting till en arbetskamrat till mig. Georg Fahlman kom ursprungligen från Kristinehamn men hamnade senare i Helsingborg där han startade firman som än i dag finns kvar.

Upp till toppen
Annons: