Annons:
Etikettindividforskning
Läst 4837 ggr
[Didnovarre]
2014-06-16 08:35

Bengtson, Honduras - svenskättling?

Honduras lag i fotbolls-VM har en spelare som heter Jerry Bengtson (som f.ö. provspelat i svenska lag utan framgång). Han påstås i massor av artiklar ha svenskt påbrå, men ingen tycks ha lyckats föra det i bevis. Någon här som känner till en svensk Bengtson som emigrerat till Honduras och blivit förfader till fotbollsspelaren?

Annons:
EvaMorfi
2014-06-21 20:14
#1

Det finns ingen Bengtsson i Emiweb som utvandrat till just Honduras men det finns flera som utvandrat till Sydamerika. Det skulle ju kunna vara en svenskättling från USA. Sen kan det ju röra sig om en utvandrad som ännu inte blivit registerad i databasen pga att utvandringen skett under senare delen av 1900-talet.

svenake
2014-06-26 01:23
#2

Han har varit aktuell  inom sport-världen ett tag.  

Jag är inte säker på att jag minns allt rätt, men ungefär;   

Hans farfar var svensk sjöman som hamnade i Honduras. Han har spelat med u-landslaget i Honduras, men funderade ett kort tag på att bli svensk.  Han har tränat med Solna AIK och var bra, men AIK tackade till slut nej eftersom dom önskade en annan typ av spelare. Han är numera proffs någonstans i England.

swemah
2014-06-27 08:13
#3

Han spelar till vardags i New England Revolution, baserade i Foxborough, Massachusetts, USA

[Carpinus]
2014-06-29 09:05
#4

Jerry Bengtson Bodden tror jag är hans fullständiga namn, även om det sistnämnda sällan skrivs ut.  Efter lite sökningar har jag funnit att alternativstavningen Bengston på efternamnet är vanlig ( dock inte i svensk press).

Kanske är det så att alfabetiseringen några generationer tillbaka i tiden lämnade några variationer i stavningen av efternamnet, så att "s" placering i förhållande till "t" kom att kastas om ? I så fall kan det vara slumpen som skapat namnet som vi tycker låter svenskt.

[Carpinus]
2014-06-29 18:28
#5

#4 Tillbaka på Bengtsonspåret!   Jerry B. skall enligt flera nätkällor vara född i Santa Rosa de Aguán den 8 april 1987 som son till James Ricardo Bengtson Pineda och Jilia Bodden. (Vet inte om det är förenligt med PUL att ange det på nätet.)

Upp till toppen
Annons: