Annons:
Etikettsläktforskning
Läst 3472 ggr
[T-Johan]
6/8/14, 6:39 PM

Bästa gratis släktforskning?

Lite kryptiskt, men jag skulle vilja börja "gräva bland släktingarna". Så min fråga är; vad rekomenderar Ni till en nybörjare, genvagar.nu? Eller har Ni något bättre?

Annons:
[Didnovarre]
6/9/14, 7:26 AM
#1

Märker att arkivbesök numera nästan sällan nämns i samband med släktforskning, ändå är det gratis (om man har arkivet i närheten och inte behöver lägga pengar på hotell och långa resor, plus att förfäderna bott i upptagningsområdet). Mitt bästa råd om gratis släktforskning är alltså ett personligt arkivbesök. Dessutom har det fördelen att man kan ha turen att få hjälp av andra forskare och personal med tydning svåra texter och andra klurigheter.

[T-Johan]
6/9/14, 8:18 AM
#2

Arkivsök, säger du. På bibblan i min stad har dom någon form av "arkiv", det verkar mikrofilmat är det något dåsat du menar? Måste kolla vad det är för något, och vad de håller på med.

[Didnovarre]
6/9/14, 3:45 PM
#3

#2 Jag var nog lite otydlig: det finns ett antal landsarkiv utspridda över landet som i speciella läsesalar tillhandahåller arkivmaterial för sitt upptagningsområde.

Finns en hel del bra tips här på Pif om hur man förbereder sig på bästa sätt inför sitt forskande.

Lycka till!

AndersE
6/12/14, 10:16 PM
#4

Arkiv är bra tips. Bibliotek ett annat. De flesta bibliotek har nog någon form av abonnemang man kan nyttja.

Om man kikar här på sidan under artiklar och sedan släktforskning så finns nybörjarartiklar som har en del tips också.

svenake
6/13/14, 2:09 AM
#5

Intervjua dina fastrar och mostrar.  -  Och andra släktingar som är i livet.   Även avlägsna!  

Man får reda på mycket +  mycket kaffe.

[T-Johan]
6/13/14, 9:22 AM
#6

Jo jag håller på att kolla upp lite bakåt. Sen behöver man ha lite mer grepp på "vad man söker". I mitt fall är jag glad om jag får namnen på personer, något årtal att koppla dom till och plats geografiskt. Allt annat skulle bli intresset kuriosa. Nu har jag pratat med generationen före mig, på mammas sida. Vi har en person som heter "Johan August Klangrum", och honom kan man gogla på och få veta en del. Men det är för att arkivet med båtsmän är åtkomligt på webben. På pappas sida är det bara massa "strulpellar". Dvs föda utanför äktenskapet och jag har "bara" farmors berättelser. Det är inte "bara", för det är en berättelse om hårda villkor, för det vi kallar "statarna". Men det var tydligen så att kvinnorna tog hand om varandra i svåra lägen. Jag tror det blir svårt att söka på strulpellarna för några var ju reda gifta och vill väl inte ha sitt namn i kyrkböckerna i ett ohedersamt sammanhang.

Annons:
[Didnovarre]
6/13/14, 12:44 PM
#7

#6 Det är inte ovanligt att man hittar noteringar om fäder till "o.ä." barn redan i husförhörslängderna,vilket förstås underlättar vidare sökande.

En hel del "strulpellar", även gifta sådana, hamnade i tinget i faderskapsmål, och då kan man hitta dem i domböckerna. Även dessa böcker kan man forska gratis i på arkiven. Uppgifter man behöver är namn på modern, var hon levde och när barnet föddes. Sedan är det "bara" att bläddra på i domboken och hoppas på lite tur…

Upp till toppen
Annons: