Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu Senaste inläggen

01 ÖVRIGT 02 -- Proveniens in English 04 -- Om "Proveniens i Fokus" 05 -- Statistik för Proveniens 06 -- Instruktionsfilmer för iFokus 07 -- Datorprogram 08 -- Din egen hemsida 09 -- Utflyktstips 10 HISTORIA 11 -- Mikrohistoria 12 -- Arkeologi 13 -- Kultur och tradition 14 -- Militaria 20 SLÄKTFORSKNING 21 -- Släktforskningslaviner 22 -- Livsöden 23 -- Individforskning 24 -- Amerikaforskning 25 -- Yrke, titel 26 -- Sjukdomar/dödsorsaker 27 -- Släkter 28 -- Vem tror du att du är? 29 -- Läshjälp 30 BERÄTTA! 31 -- Skrivtema 32 -- Testläsare 40 HEMBYGD 41 -- Lantbruksliv 43 -- Byggnader och deras delar 45 -- Kyrkogårdar och gravar 50 FÖREMÅL 51 -- Möbler 52 -- Allmoge 53 -- Textilt 54 -- Silver och Guld 55 -- Glasklart 56 -- Ur / klockor 57 -- Leksaker 58 -- Samlarobjekt 59 -- Gåtan...??? 60 DOKUMENT 61 -- Böcker och lästips 62 -- Brev och andra dokument 63 -- Klippt och skuret 64 -- Kartor 65 -- Foto och film 69 -- Bildgåtan?
20 SLÄKTFORSKNING

Bästa gratis släktforskning?

2014-06-08 18:39 #0 av: T-Johan

Lite kryptiskt, men jag skulle vilja börja "gräva bland släktingarna". Så min fråga är; vad rekomenderar Ni till en nybörjare, genvagar.nu?
Eller har Ni något bättre?

Anmäl
2014-06-09 07:26 #1 av: [Didnovarre]

Märker att arkivbesök numera nästan sällan nämns i samband med släktforskning, ändå är det gratis (om man har arkivet i närheten och inte behöver lägga pengar på hotell och långa resor, plus att förfäderna bott i upptagningsområdet). Mitt bästa råd om gratis släktforskning är alltså ett personligt arkivbesök. Dessutom har det fördelen att man kan ha turen att få hjälp av andra forskare och personal med tydning svåra texter och andra klurigheter.

Anmäl
2014-06-09 08:18 #2 av: T-Johan

Arkivsök, säger du. På bibblan i min stad har dom någon form av "arkiv", det verkar mikrofilmat är det något dåsat du menar?
Måste kolla vad det är för något, och vad de håller på med.

Anmäl
2014-06-09 15:45 #3 av: [Didnovarre]

#2 Jag var nog lite otydlig: det finns ett antal landsarkiv utspridda över landet som i speciella läsesalar tillhandahåller arkivmaterial för sitt upptagningsområde.

Finns en hel del bra tips här på Pif om hur man förbereder sig på bästa sätt inför sitt forskande.

Lycka till!

Anmäl
2014-06-12 22:16 #4 av: AndersE

Arkiv är bra tips. Bibliotek ett annat. De flesta bibliotek har nog någon form av abonnemang man kan nyttja.

Om man kikar här på sidan under artiklar och sedan släktforskning så finns nybörjarartiklar som har en del tips också.

Anmäl
2014-06-13 02:09 #5 av: svenake

Intervjua dina fastrar och mostrar.  -  Och andra släktingar som är i livet.   Även avlägsna!  

Man får reda på mycket +  mycket kaffe. 

Anmäl
2014-06-13 09:22 #6 av: T-Johan

Jo jag håller på att kolla upp lite bakåt. Sen behöver man ha lite mer grepp på "vad man söker". I mitt fall är jag glad om jag får namnen på personer, något årtal att koppla dom till och plats geografiskt. Allt annat skulle bli intresset kuriosa.

Nu har jag pratat med generationen före mig, på mammas sida. Vi har en person som heter "Johan August Klangrum", och honom kan man gogla på och få veta en del. Men det är för att arkivet med båtsmän är åtkomligt på webben.
På pappas sida är det bara massa "strulpellar". Dvs föda utanför äktenskapet och jag har "bara" farmors berättelser. Det är inte "bara", för det är en berättelse om hårda villkor, för det vi kallar "statarna". Men det var tydligen så att kvinnorna tog hand om varandra i svåra lägen. Jag tror det blir svårt att söka på strulpellarna för några var ju reda gifta och vill väl inte ha sitt namn i kyrkböckerna i ett ohedersamt sammanhang.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.