Annons:
Etikettindividforskning
Läst 3180 ggr
mamman69
2014-03-20 23:22

Är Åsle tå och sockens slut samma sak?

I min släktforskning har jag stött på en familj i Åsle som står som inhyses under sockens slut mellan 1844 och 1852.

De var inhyses både före och efter dessa år, men då står det på vilken gård de var. Jag har svårt att tänka mig att de skulle ha rört på sig särskilt långt ifrån området eftersom de verkar ha levt hela sitt liv i längs med vägen mellan Varv och Tiarp. Dessutom hittar jag noteringar om barnen efterhand som de blir vuxna och blir drängar och liknande.

I utflyttningsnoteringen för ena dottern 1852 står det att hon var bosatt på Åsle tå, men hon står under sockens slut i husförhörsboken.

Därför undrar jag nu om det är samma sak att vara inhyst under socken som att vara inhyst på Åsle tå.

Det skulle vara lite roligt ifall de har bott på Åsle tå eftersom jag planerar att åka dit längre fram i vår och att man då kan se den miljö de levde i.

Annons:
zachs
2014-03-21 08:30
#1

Jag tror det är samma sak. I min forskning har jag stött på folk som är skrivna på socknens slut men inhysta hos nångon. En del har haft en backstuga men skrivna på socknen.

swemah
2014-03-22 14:59
#2

Hämtat från http://www.asleta.se/se/      Läsvärt, och en bra "guide" inför ett besök

Förr i tiden fanns det i de flesta socknar en så kallad Tå. En tå är en allmänning – byns gemensamma markområde som ursprungligen var avsett att användas som vattningsplats för kreaturen. Här samlade man ihop djuren innan de föstes via s.k. "fädrevar" ut till de gemensamma utmarkerna för bete.

Med tiden fick Tåarna ytterligare ett användningsområde. Fattigt folk som saknade egen mark, de obesuttna, fick börja uppföra egna stugor på dessa allmänningar.

mamman69
2014-03-23 16:45
#3

Tack för svaren. Jag hade fått för mig att det var specifikt för Åsle som Tån uppläts till de fattiga. Bra att veta om jag springer på fler fattighjon i släkten,

AndersE
2014-03-23 20:48
#4

Mats, intressant! Vet du om det var regionalt? Har inte sett "Tå" tidigare? Men jag har ju mest varit i Skåne!

swemah
2014-03-25 09:37
#5

Vet inte mer än vad jag hämtat från angiven webb, men där står det en hel del intressant

mamman69
2014-03-26 21:11
#6

Jag har sett att det funnits en tå i åtminstone någon av de angränsande socknarna, fast där har jag inte grävt vidare eftersom ingen av mina anor bott där.

Om jag kommer till Åsle tå i vår och får reda på något mer så får ni veta :)

Det finns en bok som handlar om just Åsle tå och hur livet var där på 1800-talet. Den innehåller information om några av husen och de personer som bodde i dessa. Tydligen var det en man som växte upp där som har berättat sina barndomsminnen om personerna. Tyvärr är ingen av mina släktingar omnämnda.

Annons:
Upp till toppen
Annons: