Annons:
Etikettersjukdomardödsorsaker
Läst 4983 ggr
Johnny
2014-02-16 19:17

Läshjälp — dödsorsak

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dags att gå sena ronden.

Någon med latinska kunskaper, kan kanske hjälpa till?

Vad står det?

Annons:
Vinsla
2014-02-16 19:25
#1

Sista ordet ser ut som pyomia, eller pyemia vilket ska vara typ blodförgiftning.

Titta gärna på min hemsida där jag har massor av pysseltillbehör för dina projekt!  www.ninjamoffen.se

VildaVittra
2014-02-16 19:32
#2

Läser jag rätt så har denna person ett sjukligt sår orsakat av en snedställd tå (tänk dig gamla tanters fötter som missformats pga dåliga skor) och av detta har personen smärtor.

Jag läser alltså Ulcus (sår) hallux (snedställd tå) dxt (ingen aning) Chlebitis (smärta)

Pycemia fick jag googla och det var tydligen en abcess.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Inkanyezi
2014-02-16 19:35
#3

Det är svårtolkat, men det rör sig om ett svårartat sår på höger stortå, med inflammation i venen - typiskt för liggsår - och pyaemia, blodförgiftning med infektion i blodet. Ganska vanligt på liggande äldre personer, särskilt i samband med diabetes, vilket dock inte är nämnt.

Ulcus (sår) hallux (stortå) dxt (höger) + phlebitis (inflammation i ven) [text jag inte kan tolka] pyaemia (bakterier spridda i blodet {blodförgiftning}).

Vinsla
2014-02-16 19:37
#4

ok, nu är det jättejättelänge sedan jag gjorde detta men fjärde ordet är phlebitis vilket är inflammation i ven, vilket stämmer överens med ordföljden phlebitis ouppur(?) ven.

Titta gärna på min hemsida där jag har massor av pysseltillbehör för dina projekt!  www.ninjamoffen.se

Johnny
2014-02-16 20:02
#5

Stort tack för hjälpen, alla tre.

Upp till toppen
Annons: