Annons:
Etiketterkulturtradition
Läst 3206 ggr
[Remix]
12/29/13, 9:52 AM

Släktromaner?

Läser Nils Schwartz kulturblogg på Expressen, där han recenserar Dag Solstads "Det uoppløselige episke elementet i Telemark i perioden 1591-1896", vilket tydligen är ett slags roman, den formella titeln till trots.

Schwartz citerar ett stycke ur romanen som låter så här: ”Men mor hans var Thone Ambrosiusdatter Sauar, et av den tidligere nevnte Ambrosius Sauars fjorten barn. Hun var søster til John Ambrosiusson Sauar, som i sin tid hadde giftet seg med Ole Hovdejords datter Anlaug, og hun var også søster til den Anne Ambrosiusdatter som hadde vært gift noen korte måneder med odelsgutten til Nordre Sem, Bjørn Hansson Tinne, før denne plutselige døde, og Bjørn Hansson hadde i tillegg  vært halvbror til Thor Hansson Tinne, som var far til den femtenårige jenta som Ole Hovdejord giftet seg med som noen og femtiårig enkeman.” Tror knappt ens de mest inbitna antavleälskarna riktigt hänger med i svängarna där…

Nu undrar jag om vilka era favoritsläktromaner är - finns det några tips om böcker som sträcker sig över släkthistorier över flera generationer? Själv vill jag puffa lite för Peter Nissers romantrilogi "Den röda mården", "Vredens födelse" och "Slaget"  om storbondesonen Simon Wessel och hans släktingar under ett krigiskt 1700-tal. (Jag har sett att böckerna finns att köpa för några tior på nätantikvariat för den som vill läsa dem.) Sara Lidmans Jernbanesvit är förstås en annan romancykel som är svår att gå förbi i den här genren. Men vilka fler är värda att minnas? Kom gärna med förslag!

Annons:
guan
12/29/13, 9:04 PM
#1

Ja, jag tycker ju att inget slår Kristin Lavransdotter, även om det egentligen bara berör tre generationer ordentligt.

Upp till toppen
Annons: