Annons:
Etikettindividforskning
Läst 3225 ggr
nils stenbeck
12/2/13, 2:07 PM

Stenåsen

Hej alla forskare.

Hoppas någon kan hjälpa mig vidare.

Mina förfäder kommer från trakterna runt Sunnemo. Värmland. Min farfars farfars farfar föddes 1734 i Dufvenäs.

Min farfars far Olov (född 1851) bodde under några år kring 1850 i Stenåsen och tog sig under denna period namnet Stenbäck (Stenbeck).

Samtidigt tog sig ytterligare en person sig namnet Stenbäck under denna period, men denne Stenbäck, Nils föddes 1837 med fader Lars Larsson född 1793. Denne Nils bodde under en period i Stenmoklinten. Jag kan, inte finna något släktskap dessa "stenbäckar" emellan, trots andra likheter med tidigare släktnamn Larsson och sitt nya släktnamn Stenbäck under ungefär samma period och närhet i "geografin".

Någon som kan bidra med information i mina ansträngningar som lett mig till Dufvenäs 1734. Jag vill vidare och vill veta mer om Stenåsen och även om denne Nils är släkt med vår gren på något sätt.

Tacksam för alla upplysningar som leda mig vidare.

Annons:
Lill-Kisse
12/2/13, 9:00 PM
#1

Närheten geografiskt leder tanken till att båda kanske varit soldater i samma kompani (men vid olika tidpunkter) och då fått soldatnamnet Stenbeck/Stenbäck. Börja med att undersöka det. 
Soldatnamnen leder tyvärr till misstanke om släktskap, när det i själva verket oftast bara var fråga om tjänstgöring på samma tjänst i samma regemente. Soldatnamnen blev ofta omtyckta och användes som släktnamn.

nils stenbeck
12/3/13, 2:04 PM
#2

Hej

Tack för respons.

Fråga. Du menar att Stenbäck är ett soldatnamn? Hur vet man det och hur går jag vidare. Tips?

Lill-Kisse
12/3/13, 8:19 PM
#3

Det förekom att man hittade på soldatnamn utifrån soldattorpets namn. Stenåsen var väl ett torp, så det är logiskt om det nyttjades som soldattorp några år. Soldatnamnet Stenbäck har förekommit i Värmlands regemente och ytterligare någonstans. 

Om en person var soldat, noterades ofta i husförhörsboken. Man kan också söka sin gubbe i Centrala soldatregistret:
http://www.ep.liu.se/databases/soldatregister/search.sv.aspx
Tyvärr är det inte ofta man får napp där.

Tyckte någon att namnet var trevligt, gick det bra under 1800-talet att lägga sig till med det, utan att be någon om lov. Alltför många hette Andersson, Olofsson, Larsson o dyl, så man kan förstå dem.

Upp till toppen
Annons: