Annons:
Etikettsläktforskning
Läst 3678 ggr
Michaela-N
2013-05-10 15:47

Hur släktforska utan att ha släktingar att fråga?

Hej!
Jag är en tjej på 15 år som nyligen snappat upp intresset med släktforskning och var min släkt härstammar ifrån. 

Frågan är bara hur jag ska börja? Läste att man kunde kolla i kyrkböcker, hur går man till väga för att få tag i den informationen?

Ingen i min släkt har varit intresserade utav släktforskning, förutom min mormors bror som dog för några månader sen. 

Jag är främst intresserad av släkten på min mammas sida, då min fars släkt är tysk och (enligt mig) inte lika intressant. Tyvärr verkar det inte finnas någon jag kan fråga om tidigare släktingar så hur kan jag göra för att börja?

Annons:
CelsiusT
2013-05-10 15:55
#1

Man brukar sällan släktforska om så nära släktingar som någon annan i släkten kan berätta om, så nära släktingar finns inte så mycket information om i kyrkböcker. Ofta forskar man längre bak i tiden. Bästa sättet att börja är att gå till en förening som har möten/träffar för släktforskningsintresserade. Dom träffas och släktforskar "tillsammans". Där finns folk att fråga och som kan hjälpa dig att komma igång. Man brukar få betala lite för att komma åt och läsa i kyrkböcker via nätet.

Medarbetare på westernridning.ifokus

AndersE
2013-05-11 08:47
#2

Det låter väldigt ovanligt att inte ha någon släkt att fråga…

CelsiusT
2013-05-11 09:57
#3

#2 Det är väl inte alls så konstigt? Jag har inte heller någon släkt att fråga. Dom flesta är redan döda. Det brukar ju bli så när tiden går och folk blir gamla.

Som sagt, man brukar ju inte ens forska om den närmaste släkten, för den är ofta hemligstämplad pga integritetsskäl + att vi numera inte har kyrkböcker där man skriver upp alla småsaker så som vad kalle gjorde i torsdags och vart stina brukade gå på fredagar, men det finns mycket sådan rolig info från förr i dom gamla kyrkböckerna.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Kanehant]
2013-05-11 10:45
#4

Först och främst tycker jag att det är en relevant fråga Michaela ställer, med en bra rubrik dessutom - bara en så´n sak!

Sedan är det väl så att bara för att ens anhöriga inte har släktforskat så saknar de förmodligen inte kunskap om sin släkt. Det är du som skall göra forskandet, det dina släktingar har är pusselbitar som du med lite tur kan skapa något av.

Jag vet av egen erfarenhet att människor som inte trott sig veta något om släkten visat sig ha mycket att berätta om - var personerna bodde, vad de jobbade med o.s.v., och snart har man ett plattform att gå vidare från.

Givetvis måste man lära sig var man skall leta i kyrkböcker och liknande, och då kan man t.ex. gå tillbaka till tidigare frågor på proveniens.se och se vad alla som frågat om detta tidigare har fått för tips. Bara att sätta igång!

Michaela-N
2013-05-11 17:42
#5

Det är i alla fall ingen som jag känner till som fortfarande lever och håller koll påtidigare släktingar då min mormors föräldrar båda är döda sedan tio år tillbaka eller så, och min mormor själv är dement, de flesta av hennes syskon är också döda eller har ingen möjlighet att berätta om släkten. Sen hur pass ovanligt det är att inte ha någon släkt att fråga vet jag inte om, men så är det i alla fall.

[Kanehant]
2013-05-11 18:39
#6

#5 Jag kan inte tolka ditt svar på annat sätt än att du inte har några närstående i livet, åtminstone ingen som kan svara på varifrån din föräldrar,  mor- eller farföräldrar kommer ifrån, och att det inte finns något efterlämnat i form av album eller liknande som kan ge det minsta spår. I så fall tror jag faktiskt inte att någon kan hjälpa dig! Fast du kan ju kolla om det finns någon släktforskarförening i den trakt där du bor. De kanske åtminstone kan hjälpa dig ta reda på vilka dina närmaste släktingar var…

Annons:
chrissan
2013-05-11 18:54
#7

Du vet väl vad dina föräldrar heter och när och var de är födda. Din mamma till exempel. Då kan du gå till Skatteverket och ta rätt på dina morföräldrars namn och var de var födda. Sedan borde det gå att komma bakåt från det. Tyvärr får man inte skriva om nu levande personer här.

[Kanehant]
2013-05-11 19:16
#8

# 5 För att komplettera det jag skrev tidigare så är det rätt vanligt för de flesta att man inte har någon släkting som har forskat. OK, en del övertar andras forskning på gott och ont, men oftast är det nog bristen på kännedom om ens förfäder som triggar igång forskningen, så du är inte unik på den punkten. Däremot är frånvaron av minsta tråd att börja med nog ganska sällsynt…

AndersE
2013-05-17 18:32
#9

Min fråga ovan bygger på dels:

  • att jag har sett så många gånger att man utgår från att släktingar är ointresserade och inte vet något. I de allra flesta fall så vet människor ändå åtminstone vilka föräldrar man har samt mor- och farföräldrar. Och luskar man lite så brukar det finnas kunskap om ytterligare något som en moster eller kusin eller något.
  • att jag sett så många som begränsar sig till den allra närmaste släkten. Kanske hade farfar en kusin som han aldrig hade kontakt med men som man ändå känner till.

Som jag ser det så är släktkontakter alltid det bästa sättet att släktforska och därför ska man verkligen ge det ett försök. 

En av mina bästa upplevelser var när jag besökte en "okänd" kusin till min farfar. Hon fanns på ett ålderboende, var över 90 år gammal, tyckte det var väldigt trevligt att träffa mig och hade mycket att berätta. 

Om man nu ändå upptäcker att det inte går att hitta någon släkting alls så finns det ett annat spår som är lätt att missa men kan ge mycket - vänner och bekanta, arbetsgivare eller anställda. Jag hann t.ex. träffa en anställd hos min farfars far som hade mycket att berätta om min släkt. Och hon i sin tur hade en brorsdotter med än mer information och gamla foton som var värdefulla.

En av anledningarna till att Proveniens kom till en gång var just att visa på att släktforskning är så mycket mer än arkiv och kyrkböcker…

Bjornen
2013-05-19 16:32
#10

Enklast går du till ett större bibliotek där de har släktforskardatorer (nästan alltid också ett antal CD-skivor). Dina föräldrar finns med i CD-skivan Sveriges befolkning 1990 och så kan man vidare med Sveriges Befolkning 1970. Där borde dina föräldrar finnas i sina föräldrars familjer och då borde du kunna hitta dina mor- och farföräldrars födelseuppgifter och då är chansen stor att de är födda för mer än 70 år sedan (sekretessgränsen) och då kan du nyttja kyrkböckerna för släktforskning. Därutöver finns också Sveriges Befolkning 1980. CD-skivor Döda i Sverige och Begravda i Sverige ger också ytterligare upplysningar som kompletterar annat material.

Om det är komplicerade släktförhållanden kan det behövas bouppteckningar som kan beställas genom Landsarkiven.

Skattemyndigheten är mycket hjälpsamma och där kan du få fram mycket uppgifter per telefon.

Bjornen
2013-05-19 16:39
#11

Personuppgifter om nu levande människor bör inte finnas på offentliga sidor. Om du skickar födelseuppgifter och namn på dina föräldrar till mig per e-post (bjorn.en@telia.com), kan jag hjälpa dig lite på vägen. Jag tror att många andra här kan också hjälpa dig.

Upp till toppen
Annons: