Annons:
Etikettsläktforskning
Läst 3523 ggr
Alsterolle
2013-03-21 08:03

Varför så få unga släktforskare?

Annons:
[Kanehant]
2013-03-21 13:32
#1

Läste en intervju på nätet med två unga herrar som då (2011) var i färd med att skapa "Föreningen unga släktforskare". Vet inte hur pass lyckosamma de varit, men det finns inte mycket material från deras verksamhet på nätet.

I intervjun säger de här killarna bl.a. "att vara ung släktforskare är i dag förknippat med en nördstämpel". (Jag anar att "nörd" är ett av de värsta invektiven bland dagens unga!) Vidare anför de att "det som framförallt skiljer de unga från de gamla är att de unga gärna tyr sig till andra unga med samma intressen och kanske har det svårare att se att man har något gemensamt med någon som är lika gamla som ens pappa eller mormor." 

Om det senare stämmer tror jag att släktforskningsrörelsen har en del upplysningsarbete framför sig! Det är märkligt om denna inställning finns inom släktforskningen, för där har verkligen gamla och unga något gemensamt, nämligen sina anor.  Ur släktforskningsperspektiv är en eller två generationer praktiskt ingenting, en sjuttioåring och en tjugoåring är snabbt tillbaka på samma forskningsobjekt, även om det är "farfar" för en och "farfars farfar" för den andre (o.s.v.) Det är synd om de unga inte inser att de ännu har möjlighet att fråga de gamla om deras liv och deras forskning, samtidigt som de själva kan vara till hjälp med datorkunskap. Därför är det trist om den här generationssegregationen förekommer inom släktforskningen.

Man tycker att TV-program som "Vem tror du att du är" och "Allt för Sverige" borde öppna ögonen på fler unga om att släktforskningen är allt annat än "nördigt". Fast oavsett detta så vill jag gärna önska de ungas släktforskarförening lycka till!

[Kanehant]
2013-03-21 16:49
#2

En reflektion är att det inte alltid är lätt att förutspå vad som är "coolt" och "trendigt" för stunden bland ungdomen. Att spela poker är "ballt", medan schack är i det närmast iskallt. Nu hoppas schackvärlden att 22-årige Magnus Carlsen skall bli den som skall locka ungdomen till schackbrädorna. " Det handlar om att Carlsen är cool helt enkelt", säger Erik Geijer, redaktör för nätforumet Schacksnack till Expressen. Och att killen tjänar nio miljoner om året kanske t.o.m. pokerspelarna tycker är en "helt okej" inkomst?

Något jag tror på är att fånga upp unga lajvspelare och tipsa dem om att det finns massor av livsöden att åskådliggöra och bygga historier på i våra gamla arkiv. Om släktforskarförbundet inte har tagit kontakt med Sverok ännu så bjuder jag på idén och tycker att det kan vara dags att samabeta. Med sina 135 000 medlemmar i 1 000 anslutna föreningar är Sverok ett av landets största ungdomsförbund. Där skulle de "nördiga" (se #1) unga släktforskarna kunna få gott om kompisar…

[Sandi92]
2013-03-30 14:39
#3

Jag är 20 och planerar att börja släktforska. Vet dock inte hur eller var jag ska börja.

[Kanehant]
2013-03-30 18:44
#4

#3 Bara att gratulera! Det är inte svårt att komma igång för den som läser redan färdiga tips, t.ex. här eller på Släktforskarförbundets hemsida (kolla under rubriken "För nybörjare" i vänsterkanten!). Lycka till!

caasper
2013-05-22 15:07
#5

#1 och #2 och #3 

Hejsan på er! Jag heter Patric Sundell och är en initiativtagarna till Föreningen Unga Släktforskare. Som ni märkt så finns inte så mycket om föreningen på nätet då de två starka drivkrafterna jag och Fredrik tyvärr fick mycket annat för oss i livet privat och inte hunnit dra tankarna framåt. Däremot är vi på gång igen och vi kommer att närvara på Släktforskardagarna i Köping i augusti månad.

För dig #Sandi92 så tycker jag att du ska kolla in vår sida på Facebook och gilla den. Och som #Kanehant sa tidigre så är "För nybörjare" alltid bra, men ibland behöver man lite hjälp av personer och inte bara läsa sig till. Om du vill kan du höra av dig till mig eller till Fredrik så kan vi diskutera hur man kommer igång, vad just du behöver göra, osv. Bor du i Stockholm eller Uppsala finns det även möjlighet att mötas upp någonstans och kanske visa hur du går tillväga.

Vad gäller ålderssegregationen i Släktforskarrörelsen så är det ett faktum. Inte för att jag tror att de flesta släktforskare, som också har en något hög medelålder, tycker illa om unga och inte heller tror jag unga ogillar de äldre personerna. Men ett faktum är att när det kommer till den sociala biten som många intressen innebär så kanske man inte alla gånger känner för att sätta sig ner och ta en liten kaka och en kaffe och prata gamla minnen med de äldre utan kanske prata om saker som rör ens egna vardag och då blir det såklart svårt med åldersskillnaden. Men som du nämner så har man ett otroligt stort utbyte av varandra i rörelsen unga och äldre emellan.

[Kanehant]
2013-05-22 18:51
#6

# 5 Jag ser ingen anledning till att moralisera över de metoder unga släktforskare vill använda, det är förstås upp till dem! Men: även om man tycker att man har all tid i världen när man är ung (tro mig, jag var själv där en gång!) så kanske man inte kommer att ha tillgång till sina far- och morföräldrar (eller andra äldre) den dag när man själv tycker att man har tid att sätta sig med dem. Då kan de där timmarna med kaffekoppen och sockerkakan visa sig ha varit värt så mycket mer än förlust av tid!

Om jag skall vädra mina åldriga fördomar mot ungdomar av idag så måste jag säga att om det är något de verkar vara bra på så är det den sociala biten. Det räcker att gå nerför en någorlunda kafétät gata för att se att man har tid att frottera sig med varandra. (Avis? Självklart!)

Att då undantagsvis dela med sig lite av någon av dessa ens egna vardagar även till någon äldre, det är ingen välgärning eller någon plikt - det är en förmån! 

Slut på min moralkaka, och lycka till med föreningen!

Annons:
Upp till toppen
Annons: