Annons:
Etikettindividforskning
Läst 1460 ggr
Alsterolle
3/20/13, 9:27 AM

130 Interview questions

Jag vet att många letat efter tips om frågor när man intervjuar släktmedlemmar. Kanske detta är något:

http://wermlandsbilder.blogspot.se/

Annons:
[Kanehant]
3/20/13, 11:28 AM
#1

Absolut bra med "komihågstolpar",med jag värjer mig lite mot något som liknar manus. Dels för att intervjun lätt blir lite styrd så att man kan missa följdfrågor, och dels för att den man intervjuar kan spänna sig.

Gjorde på sin tid några inspelade pratstunder med mina nu sedan länge avlidna föräldrar, och det blev till slut sex-sju timmar inspelade på kassetter. Mycket var oväsentligt småprat för stunden, men på det hela taget kunde vi hålla en röd tråd. Fördelen med det var att intervjuoffren själva fick känna att de fick ta initiativ till ämnen, och det blev många oväntade uppslag och svar som man inte hade fått med hjälp av några förberedda frågor.

I efterhand kan man gå in och redigera ut speciella avsnitt som rör något man behöver återhöra. Jag tycker alltså inte att man skall underskatta småpratets betydelse (vilket inte betyder att man skall komma oförberedd till intervjun).

Alsterolle
3/20/13, 1:51 PM
#2

Bra inlägg som ger eftertanke åt intervjuandet. Jag tycker att Lynn på ett mycket trevligt sätt propagerar för intervjuer som en viktig del av kunskapsinsamlandet 

Jag citerar ur boken:

"A family history interview can help fill in missing gaps in your research; however, it is so much more. It will be the social history that you will long for when you are attempting to write those dry genealogy facts into a family history story.  Your documents will provide the who, what and when, but your family history interview will provide the why and how."

Upp till toppen
Annons: