Annons:
Etiketthistoria
Läst 5310 ggr
AndersE
2013-02-05 08:08

Namibias kolonisering

Som släkt-, hembygds och allmänt historie-intresserad hamnade jag i Namibia för snart två år sedan. Det tog inte lång tid innan Namibias historia helt uppslukade mig.

Snart upptäckte jag att Sverige, eller rättare sagt svenskar, spelade en stor roll här från ca 1850 och fram till de första åren av 1900-talet. Och dessutom senare, från ca 1970 till 2000, före och efter landets självständighet.

Efter de första kontakterna med landets historia rullade det på. Landets tid som tysk koloni är rent fasansfull. Moderna historiker menar att en del av rötterna till nazisternas dåd i Tyskland och Europa går att finna i Namibia. Här fanns utrotningsläger och order om utrotning av valda fokslag. Mycket ruggigt men också väldigt intressant.

Just nu läser jag "Hendrik Witbooi papers". Witbooi var en av många svarta ledare för en stam kallad Nama som vandrat upp i Namibia söderifrån. Han utvecklades till en stark ledare som samlade fler och fler. Han var skicklig, intelligent och bildad. Han visste mycket om Europa och han var kanske den ende som förstod vad tyskarnas mål var då de kom. Många andra lokala ledare lurades att teckna tyska "skyddsfördrag" men Witbooi förstod att tyskarna helt enkelt var ute efter att ta över landet för egen del.

Witbooi sparade alla brev han fick och som han skickade. Han skrev också en slags dagbok och det mesta av detta finns bevarat vilket ger en alldeles unik inblick i vad som hände och hur han tänkte.

Även om man vet innan hur det kommer att sluta är det som att läsa en spännande thriller då man följer skriftväxling och förhandlingar. Tidvis är det också väldigt obehagligt då tyskarnas framfart skildras. Den gängse bilden av den civiliserade europeen och den barbariske vilden kommer helt på skam. Här är det istället tysken som är outhärdligt brutal och falsk som vatten medan den svarte ledaren har en hög uppfattning om moral och etik, om krigets och fredens lagar osv.

Fascinerande!

http://books.google.com.na/books/about/The_Hendrik_Witbooi_papers.html?id=nqYrAQAAIAAJ&redir_esc=y

Annons:
Yred3
2013-02-05 20:44
#1

Det får mig att tänka på spel-filmen: Ensam är stark. Boken innehåller mycket mer boxning och det är en sann historia. Kommer ej ihåg vad författaren hette. Såg den på Cinema för snart 20 år sedan den gjorde ett djupt intryck på mig. Där var ju även tyskarna med.

leja
2013-02-06 08:50
#2

Afrikas historia är spännande och ofta glömmer man bort att varje land på kontinenten har en spännande historia. På svensk tv(kunskapskanalen) har det gått ett spännande program om afrikas "okända" kungadömen. Det kan rekomenderas.

Vad ska man ha som signatur tro?

AndersE
2013-02-06 20:55
#3

Det som är speciellt med det jag skriver om är att det finns skriftliga förstahandskällor från den svarta sidan. Mycket ovanligt!

Vita berättelser om afrikansk historia finns det mycket av.

Själv läser jag om fyra olika svenskar som i skrift berättat om sina år i Namibia under åren i slutet av 1800-talet.

[Fabtax]
2013-02-06 22:59
#4

Apropå Afrikas historia så såg jag på nyheterna i förrgår hur museifolk fått gömma femhundraåriga urkunder undan rebellerna i Mali, som försökt (och delvis) lyckats utplåna ovärderliga dokument. Ett kulturbarbari som inte står sprängningen av Buddhastatyerna i Bamiyan efter i meningslöshet.

leja
2013-02-07 09:06
#5

Jag håller med om att det är spännande med första hands uppgifter, vilket gör tv serien som jag nämnde så spännande. Den försöker ta upp historien från "andra sidan", dvs inte de vitas syn på vad som hänt. 

Visst är det, vad ska man säga, bra att lokalbefolkningen och speciellt de som arbetade på biblioteket, tog ansvar för dokumenten. Sen är det väl lättare att gömma böcker än statyer. Så tyvärr var det en hel del fina gamla byggnader som förstördes.

Själv har jag svårt att förstå att statyer och byggnader kan ha en sådan betydelse att man måste förstöra i religionens namn. Tydligen så har fanatiker svårt att följa sina egna regler efter som de kräver så stränga straff och konstiga handlingar.

Vad ska man ha som signatur tro?

AndersE
2013-02-07 12:46
#6

Fast jag tyckte inte det var så konstigt när statyer av Saddam Hussein revs i Irak…

Annons:
leja
2013-02-07 13:00
#7

Fast det handlar väl inte om religion ?

Har betydligt större förståelse för det, men inte när man säger att statyer och byggnader har dåligt inflytande på folk.

Vad ska man ha som signatur tro?

Upp till toppen
Annons: