Annons:
Etikettsläktforskningslaviner
Läst 3004 ggr
svenake
2013-01-30 21:44

Vilken gård på kartan?

Kan man ta reda på vem som bodde var i en liten by i Småland 1870?Hur gör man det?

En person är född 1870 i "Stockaryd station"  -  men vilket hus är det i stationsbyn?

Fadern står som "Husäg"    1/4  mtl brukare.

Han borde alltså äga mark och hus. Eller???

Annons:
Bjornen
2013-01-30 22:06
#1

Via fastighetsboken kan man följa ägarskapet av fastigheter, åtminstone en del kan följas från mitten av 1800-talet. Fastighetsböckerna finns på Härnösands landsarkiv och delar finns tillgänglig på SVAR.

Ägarskap behöver dock inte betyda attman bor där. Boendet kan följas via husförhörslängder.

Lill-Kisse
2013-01-31 08:16
#2

Lantmäteriverket har mycket information och gamla kartor.
http://www.lantmateriet.se

svenake
2013-01-31 19:10
#3

Jo  Jag brukar titta i  Lantmäteriets Historiska kartor, men där kan man inte se VEM som bodde VAR.

Fastighetsböckerna har jag aldrig sett så det var ett nytt spår för mej, -  finns sådana på varje Landsarkiv??

Måste jag åka till Vadstena Landsarkiv eller finns det kopior på mitt närmaste??

Tackar för ett nytt spår!!  ;-)

Bjornen
2013-01-31 22:02
#4

En del finns tillgängliga på SVAR, som är en betaltjänst. De större biblioteken har normalt tillgång till dem som kan användas gratis. Annars får man beställa kopior via Härnösands landsarkiv.

Bjornen
2013-01-31 22:05
#5

Fastighetsböckerna ger upplysning vilken fastighetsbeteckning och därefter kan man genom ekonomiska kartor (Lantmäteriet) eller stadsplaner (Kommunen) hitta respektive fastighet.

Upp till toppen
Annons: