Annons:
Etikettindividforskning
Läst 6169 ggr
Hektor
1/28/13, 9:59 PM

Tvärstopp!

Min ana Juliana Catharina Westerlin död 1832-06-18 i Blentarp och hennes man, husaren Magnus Weisman död 1829-05-31 i Blentarp, kan jag spåra genom hfl och barns födelser mm rätt länge. Men överallt står det att Juliana är född 1764-05-04 i Blentarp - men det finns ingen födelsenotis om henne! Likaså står det att Magnus är född 1761-09-28 i Tryde - men ingen födelsenotis om honom!
Julianans föräldrar har jag spårat: Lars Westerlin född 1749-02-03 i Simrishamn, död 1812-07-14 i Tranås (L) och Helena Jönsdotter Malmström född 1756-06-23 i Vanstad (M), död 1810-08-10 i Tranås (L). Lars farfar var den omtalade skarprättaren Werner Nilsson Wallin i Helsingborg.

Jag har försökt läsa födelseböckerna upp till tio år före och efter resp. angivet födelsedatum - utan resultat.

Kan det vara så att prästen har fått fel uppgifter i ett tidigt skede och att det sedan har följt med i alla år?

Kan någon därute möjligen ha någon lösning på detta?

Annons:
Bjornen
1/29/13, 6:43 AM
#1

Det är inte ovanligt att barn får felaktiga födelseförsamlingar och i vissa fall kan notisen också aldrig blivit införd i kyrkböckerna. Även prästen agerarade väl som vi att man antecknar på en lapp och lappen blir liggande i kläderna.

Jag har stött på många exempel på att bofastas barn blivit bortglömd i dopboken. Eventuellt kan det istället finnas gåvor till kyrkan i samband av dopet och då kan finnas anteckningar i kyrkoräkenskaper och/eller kungörelseböckerna.

Familjer som flyttar är det ganska vanligt att barnen är antecknade som födda i mottagande församling. Många gånger kan de till en början vara bosatta på två ställen. Fadern flyttar först och modern med barn lite senare.

Under 1700-talet finns inga födelseböcker utan det är endast dopbok.

Hektor
1/30/13, 1:23 PM
#2

Tack Bjornen! Det är nog stor risk att du har rätt i ditt resonemang. Julianans mor och far flyttade en hel del har jag sett så det blir väl till att följa dem i spåren. Kyrkoräkenskaperna mm skall jag också ta en titt på.
Husaren Magnus föräldrar har jag ingen uppgift alls om så där blir det till att leta efter den berömda nålen i höstacken.

Visst heter det dopbok - mea culpa Skäms

Lill-Kisse
1/30/13, 3:00 PM
#3

Jag har märkt att det som noterats vid vigseln tenderar att följa många personer resten av livet i kyrkböckerna. Exempelvis har en piga i den egna socken vigts med en dräng som kom från grannsocknen, dvs arbetade där. Sedan ser det ut som om pigan varit född i den "egna" socknen och drängen i grannsocknen, fast de båda bara råkade bo och arbeta där vid tiden för vigseln. Var de var födda har prästen tydligen inte frågat om.

Ibland kan man hitta födelseorten när det går att följa anställningarna bakåt år efter år, vilket inte är så lätt om de bytte jobb nästan varje år och när flyttningsböcker bara försvunnit eller inte fördes alls.

Lill-Kisse
1/30/13, 3:21 PM
#4

Du har lyckats spåra Julianas föräldrar. Räkna med att Juliana har fötts där de bodde och inte någon annanstans. Försök att följa det paret i husförhören, så kanske du får syn på Juliana som barn med sina föräldrar i den församling där hon föddes.

Hektor
2/4/13, 4:05 PM
#5

Tack för kloka synpunkter Lill-Kisse! Jag är tämligen säker på att du är inne på rätt spår när du säger att prästen inte frågade.
Husaren Magnus kan man säkert följa om man tar sig till krigsarkivet i Stockholm. Beträffande Julianans föräldrar så har du så klart helt rätt. Så här långt vet jag att de flyttade runt rätt mycket men det borde gå att pussla ihop. Tack än en gång för all hjälp!

swemah
2/4/13, 6:14 PM
#6

Det finns en del skrivet om Wetterling/Wetterlin/Wetterlind på Rötters anbytarforum.  Kolla där http://aforum.genealogi.se/discus/

Jag har en avskrift av en forskning som Sven Lindal gjort och där står att Juliana Catharina var gift med  Måns Weisman, född 17670929 i Ystad (M)  Sven har också andra föräldrar än vad du har angivit, ber att få återkomma till detta senare i kväll.

Observera att jag inte kontrollerat Svens uppgifter, de användes tidigare till att koppla amerikanska Westerlindsläktingar tillbaka till Nils Andersson (pappa till ovan nämnde Werner)

Annons:
swemah
2/4/13, 11:47 PM
#7

Enligt Svens uppgifter så föddes Juliana Catharinas

syster Maria C i Gärdslöv året innan, och det intresanta är att fadern uppges vara i Gärdslöv även året efter

swemah
2/4/13, 11:56 PM
#8

De föräldrar du angivit till Juliana Christina tror jag inte riktigt på, Lars är 15 år och Helena inte ens åtta år vid Juliana Catharinas födsel

swemah
2/5/13, 12:04 AM
#9

Troligen är Julianas far Werner/Wärner Westerlin och hans maka Elna Persdotter

Werner född 1733-04-06 i Kågeröd, son till Petter Vernerson Wallin, son till Verner Nilsson Wallin

Hektor
2/8/13, 10:38 PM
#10

Hej swemah! Stort tack för dina ansträngningar. Tror du har rätt i att Lars och Helena inte verkar vara de riktiga föräldrarna. Att jag fastnade för dem var att jag hittade info om Juliana Cs dotter Johanna Cecilia född 1802:

Skurup CI:6, sida 231:

d 9 Juli födde husaren vid lifsqvadronen Magnus Weissmans hustru Juliana Catharina Westerlin en doter som samma dag blef döpt och kallades Johanna Cecilia. Suscp: hustrun Caisa Lena Runström från Cimbrishamn. Test: Borgaren Sven Runström från Cimbrishamn, Grosshandlaren(?)  Lars Westerlin från Tranås, Krämaren Jonas Malmström från Bläntarps socken, Hustrun Helena Westerlin från Tranås, hustrun Katharina Malmström samt flickan Kjersti Westerlin. Ofvannämnda föräldrar voro hitkomne från Ystad xxx xxx xxx xxx xxx xxx.

Vore intessant om du kunde begrunda ovanstående. De sista orden har jag inte lyckats tyda.
Eftersom Juliana C benämns Westerlin antog jag att Lars och Helena var föräldrarna.
Beträffande husaren Magnus Weissman kallas han så i alla husför mm jag sett, utom när han dör - då benämns han Måns! Kan det vara så att man blandade ihop Magnus och Måns?

Sven Lindahl har visst skrivit en bok om skarprättarens släkt. Vet du något om den? Finns den att köpa?

swemah
2/9/13, 12:25 AM
#11

Hej

Vet att boken bara trycktes i några ex, men har kontakt med några som kände Sven (han dog 2011) så jag kan fråga.

När första dottern Ingri föds så benämns fadern Måns  Blentarp CI:3 (1776-1816) Bild 76 / sid 141 (AID: v108589.b76.s141, NAD: SE/LLA/13031)

Måns/Magnus ska enligt Sven ha antagits som husar 17940411  vid Kronprinsens husarer, kanske kan det ge något

Lars Westerlin var enligt Sven son till Jeremias Westerlin, son till Werner Nillson Wallin

swemah
2/9/13, 12:35 AM
#12

När Juliana gifter sig så heter maken Sven Weisman från Ystad ??

Blentarp CI:3 (1776-1816) Bild 79 / sid 147 (AID: v108589.b79.s147, NAD: SE/LLA/13031)

Hektor
2/9/13, 1:42 AM
#13

Swemah, har letat efter Magnus (Måns) Weisman födelse i Ystad 1767. Jag kan inte hitta honom. Överallt annars står det att han är född 1761-09-28 i Tryde (han finns inte där heller).
Karl'n verkar vara ett mysterium.

Beträffande Juliana kan jag nog konstatera att rätt far är Verner Westerlin och modern är Elna Persdotter, precis som du kommit fram till ovan!Känns skönt att äntligen komma på rätt spår!

Annons:
swemah
2/9/13, 10:59 AM
#14

Har du följt den Måns som döps den 27 september 1761 i Tryde?

Tryde CI:2 (1732-1775) Bild 105 / sid 98 (AID: v101532.b105.s98, NAD: SE/LLA/13418)

swemah
2/9/13, 12:24 PM
#15

Boken gavs ut på Studentlitteratur Lund 2001 och heter "Vår släkt under 300 år. Skarprättare Werner Nilsson Wallins ättlingar." Författare: Sven Lindahl, Monica Jönsson, Sonja Lindahl.

chrissan
2/9/13, 5:30 PM
#16

Werner Westerlind (!) i Blentarp finns i bouppteckningsregistret på Arkiv Digital:

http://www.arkivdigital.se/registers?county_id=3&signum=AIa:12:34&type=bouppteckningar

Kan det vara samma man?

swemah
2/9/13, 5:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Från generalmönsterrullan 1799 för Hornska Husarregementet, Livskvadronen.

Källbeteckning som Svar använder Generalmönsterrullor, Arkiv med löpande volymnumrering, SE/KrA/0023/0/1567 (1799-1801), bildid: A0029755_00111

swemah
2/9/13, 5:46 PM
#18

Werner finns med i bouppteckningsregistret som svärson, hans hustry Engela/Angela Bader finns nämnd som dotter i samma bouppteckning.

Engela är Werners andra hustru, hon dör 1783, och är inte mor till Juliana. Julianas mor lär avlida 1779 i Blentarp

swemah
2/10/13, 1:09 AM
#19

En liten kommentar om Måns. I rullan från 1799 anges han vara 35 år och i 1801 års rulla anges åldern till 37 år.  Torde betyda att både 1861 och 1867 kan vara fel årtal

swemah
2/10/13, 1:23 AM
#20

Nu blir jag fundersam för i mönsterrullan för Mörnerska Husarerna (föregångare till Horns) så kallas nr 27 för Sven Weisman och anges vara född i Pommern. Nu kommer namnet Sven igen, det som stod vid giftermålet. 

Generalmönsterrullor, Arkiv med löpande volymnumrering, SE/KrA/0023/0/1566 (1795-1797), bildid: A0029753_00029

Annons:
Hektor
2/10/13, 8:36 PM
#21

Tack swemah och chrissan! Utan ert engagemang hade jag nog inte kommit framåt, åtminstone inte i den här farten!

# 11: När dottern Ingri föds 1787 står det att Måns/Magnus/Sven redan kallas husar! De fick fler barn: Ingri Helena 1794 (blev 21 dagar), Ingri Lena 1799 - 1879 (min ana), Johanna Cecilia 1802 - 1879 och Andreas Werner 1805 - ?. Kanske finns det fler barn?
Kvar att lista ut är dock varför Lars och Helena Westerlin benämns som föräldrar vid Johannas dop 1802?

# 12: Japp, det har jag också noterat. Lägg märke till att han också här kallas husar.

# 14: Nej. Jag har sett det men jag kan inte se att hans far kallas Weisman därför har jag inte följt honom (ännu).

# 15: Tack snälla swemah! Nu sall jag leta upp denna bok!

# 16 o 18: Werner har jag lite koll på. Det som swemah nämner stämmer med vad jag har fått fram. Werner var gift en tredje gång. Hustru nr 3 var Anna Sissa Dahlgren.

# 19: Jag antar att du menar 1761 och 1767? Om man följer honom i generalmönsterrullorna kan man med hans uppgivna ålder komma fram till att han var född 1764 om nu den högvälborne osv sekreteraren vid generalmönstringen har klart för sig. Ofta kopierade de nog uppgifter från fg mönstring för att slippa att sitta ute i snålblåsten så länge. Han ser ut att ha tagit värvning redan 1783 vid Mörnerska husarerna.

Jag undrar om inte Sven och Måns är samme person. Militärerna hade en viss fäbless för siffror och eftersom han har nr 27 i hela sin militära karriär borde det vara samma person. Han har nr 27 både hos Mörner och Horn.

Att han ändras från att vara född i Pommern till Sverige kan möjligen ha att göra med att delar av Pommern var svenskt.
Om man ser i hfl för Ystad ser man att Magnus Weisman med fam bodde i kvarterat Adolf (som på den tiden låg mittemot husarernas stallar). Han får avsked 1814 "gm dålig hörsel, ett söndrigt refben, tjenat väl 31 år, bevistat 3nne camapgner och anmäles till underhåll (hans häst befanns vara öfverbent, kobent och kasserades!). Han flyttar 1814 till Blentarp och kallas i hfl för Magnus W!

Att någon lomhörd präst hört fel på Måns och Magnus kan jag förstå, men var kommer Sven ifrån?

Mysteriet närmar sig en lösning känner jag men det kvarstår att hitta var Måns/Magnus/Sven var född någonstans - och när.

swemah
2/10/13, 10:24 PM
#22

Om vi tittar på #11 så tolkar jag syftningen om föräldrar avser Magnus och Juliana som är i trakten för att göra något.  Lars bor ju vid denna tidpunkt i Tranås,

# 19 skrev jag naturligtvis fel århundrade, men det verkar ju som båda årtalen kan vara fel :-)

Förutom ovan uppräknade barn har Sven L med

Elna Stina f 1792-01-08

Ingri Lena f 1795-12-11

Anna f 1806 ej hittad i fb

Nils Magnus f 1809-09-01

 Må man fråga vem av Ingri(D) Lena's barn som du är kopplad till?

Hektor
2/11/13, 12:48 AM
#23

Aha, du menar att Magnus och Juliana har tillfälligt varit i Skurup? Helt riktigt bor Lars och Helena i Tranås (L) 1802 men de bör ju ha varit närvarande eftersom de är nämnda vid dopet. Jag var väl bara glad att jag trodde mig ha hittat hennes föräldrar så det föll mig inte in vem som eg. avses. Jag har försökt leta efter Magnus och Juliana i hfl i Skurup, dock utan framgång. Senare upptäckte jag ju att de bodde i Ystad! Ibland spelar hjärnan spratt med en

Tack för ytterligare barn som jag inte hade! (kan man skriva så?)

Visst får du fråga, det är Juliana Andersdotter f 1839-10-23, d 1919-04-29. Ingri Lena var gift med en riktigt otrevlig karl: artilleristen Anders Hellberg och de bodde på Blentarp 12. Ingri Lena hade det nog inte heller lätt, hon blev dömd för lönnkrögeri minst 2 ggr.

swemah
2/11/13, 11:28 AM
#24

Den Juliana (f 1839)  hade inte Sven med, så då fyller vi på :-)

Olleandro
1/17/14, 8:35 AM
#25

Hej!

Jag är också släkt med Magnus Weissman (Måns är ju en kortfortm av namnet Magnus). Hans dotter Elna Stina är min mormors farfars mor. Jag har också undrat över Weissmans ursprung och konstaterat att han i generalmönsterrullorna heter både Swen och Magnus, och att han uppges vara född i Pommern och i Sverige. I Hfl i Blentarp står det Tryde. Magnus dotter Elna Stina gifte sig med en husar vid samma livskvadron som Magnus, Hans-Jochen Friedberg (skrevs senare Johan Friberg). Han var född i Pommern och dog i Veberöd 1835. Elna Stina avled 1844. Har undrat en del över namnet Weissman. Låter misstänkt tyskt!

Hektor
1/20/14, 8:20 PM
#26

Hej Olleandro,
Så roligt att du också är släkt med husaren Weissman! Som du själv sett så kallas han i GMR initialt Sven, därefter Magnus och sedan Måns. Pommern var ju då en del av Sverige. Att rekryter bytte namn var vad jag förstår ganska vanligt. Men oftast var det efternamnet som byttes. Jag har inte sett något exempel på att någon också bytt förnamn. Det föds en Måns i Tryde 1761-09-24, fadern hette Anders Månsson och modern Signe Trullsdotter. Om, dvs om denne Måns är vår ana så har han kanske gjort något skumt, rymt till Stralsund och tagit värvning under ett helt annat namn. Det fanns tidigare en Weissman vid samma regemente (pistolsmed) varför kanske någon officerare tyckt att det kunde passa. Jag håller på att försöka spåra denne Måns Månsson från Tryde men ännu har jag inte lyckats få fram något om honom.

Att Elsa-Stina gifte sig 1814-12-28 med Friedberg visste jag. Dog Elsa-Stina i Veberöd?

Du får gärna PM:a mig så kan du få det jag kommit fram till om familjen Weissman!

Olleandro
1/24/14, 11:04 AM
#27

Hej Hektor!

Hur är du släkt med Måns? Jag har också stött på uppgiften att han skulle ha varit född i Tryde och att föräldrarna var Anders Månsson och Signe Trulsdotter. Födelseuppgiften Tryde förekommer i de sista husförhörslängderna i Blentarp. Han dog ju där.

Min anmoders namn är Elna Stina. Hon dog mycket riktigt i Veberöd av "håll och styng" den 2 maj 1844. Familjen bodde då på Dörröd nr 6 i Veberöd. Hon och hennes man Johan Friberg (ursprungligen Hans Jochen Friedberg var född i Wotenick i Svenska Pommern) fick följande barn:

I Blentarp föddes:

Else Marie 1815-1853

Frans 1818 (död någon gång före 1854)

Andreas 1819-1820

Eva Charlotta 1822-1897

I Genarp:

Amalia 1824-1893

I Esarp:

Didrik 1828 (död samma år)

Måns 1829-1907 (Min mormors farfar)

i Veberöd:

Elna 1834-1912

Annons:
Hektor
1/31/14, 5:11 PM
#28

Hej Olleandro, tack för information.
Jag är släkt med Ingri Lena Weissman 1799 - 1879 dvs Elna Stinas lilla syster.

Du har PM.

// Kent

Upp till toppen
Annons: