Annons:
Etiketterkyrkogårdargravar
Läst 6888 ggr
Ghosthunter
1/27/13, 7:33 PM

Järnkorsen i Värmland

De gamla smidda järnkorsen som finns på många kyrkogårdar i Värmland fascinerar mig mycket och den mest kända kyrkogården, med dessa kors, är i Ekshärad. Här finns över 450 järnkors.

Själv har jag inte varit i Ekshärad, men vill och ska dit till sommar. Jag har dock sett järnkors på andra kyrkogårdar i Värmland.

http://www.fotosidan.se/blogs/garden/var-unika-kulturarv-i-eksharad-lite.htm

Men en sak som förbryllar mig är att i många av dessa kors förekommer det en hel del hedniska figurer (framgår dock ej i just länken här ovan) Korsen är från 1700-talet och fram till ca 1900, alltså i kristen tid.

Jag förstår inte hur dessa hedniska symboler kan tillåtas på en kyrkogård?…..är det nån som vet mera om detta?Glad

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
AndersE
1/28/13, 7:06 AM
#1

Vilka symboler tänker du på? Från vilken tid? Har du någon bild av dem?

Ghosthunter
1/28/13, 7:39 AM
#2

Nu är jag tyvärr inte så duktig på detta vad som är hedniska symboler och jag har ingen specifik symbol. Men frågan var allmänt hur hedniska symboler kan tillåtas i "guds trädgård" oavsett hur de ser ut? Tiden är heller inte specificerat…bara nån gång under korsens uppkomst, dvs i detta fallet mellan åren 1700-1900.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

AndersE
1/28/13, 11:48 AM
#3

Du vet inte mycket om hedniska symboler men "tror" att de finns på järnkors i Värmland från mellan 1700 och 1900?

Jag får nog tolka din fråga som att du undrar om hedniska symboler alls förekommit på järnkors i Värmland 1700-1900.

Inte vad jag vet…

Ghosthunter
1/28/13, 2:48 PM
#4

Jag VET att det finns hedniska symboler, sen får du tolka som du vill!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Bjornen
1/28/13, 5:28 PM
#5

Många symboler som hade med hedendomen togs över av Kristendomen och ficke en annan tolkning.

Symboler som var vanliga bland smeder och andra anslutna till bruken, skulle kunna tolkas som kritiska till Kristendomen. Eld och värme som är en förutsättning i järnhantering kan av vissa tolkas som djävulssymboler.

Bjornen
1/28/13, 5:30 PM
#6

Det är ju den som observerar symbolerna som tolkar dem och det är inte alltid man tolkar allt på samma sätt.

Annons:
Ghosthunter
1/28/13, 6:07 PM
#7

Ok, tack!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Fabtax]
1/28/13, 8:25 PM
#8

Ett typexempel på det tolkningsutrymme som nämns i #6 är t.ex. förekomsten av hammare på vissa kors. Det kan ju den som söker sådana referenser härleda till Tor, medan andra ser att korset är rest över en smed, för vilken hammaren var ett dagligt arbetsredskap.

AndersE
1/28/13, 8:51 PM
#9

Är det bara jag som tycker det är konstigt att tolka symboler som inte finns?

Som sägs ovan kan någon tolka en symbol som "hednisk" utan att den är det. Jag är gärna med i en diskussion om symboler som finns men att tolka symboler som kanske fanns under en period över 200 år? Nä…

[Fabtax]
1/28/13, 9:25 PM
#10

# 9 Ja, diskussionen blir ju lite avslagen när frågeställningen är hur man kan tillåta hedniska symboler på en kyrkogård utan att det presenteras några konkreta exempel på sådana…

Ghosthunter
1/29/13, 7:33 AM
#11

Jag ber om ursäkt och admin kan ju ta bort tråden.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Fabtax]
1/29/13, 7:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Som du skrev i första inlägget så är de gamla järnkorsen (livsträden) fascinerande. Jag har sett en del av dem, som t.ex. de två nedanstående. Oavsett om korset står på Laxarbys tuktade kyrkogård eller på Silleruds vildvuxna men så fridfulla gamla kyrkoplats så grips man av respekt inför det hantverk och den brukstradition det förmedlar.

Ghosthunter
1/29/13, 7:37 PM
#13

Absolut. Jag har varit på Silleruds ödekyrkogård 3 ggr och korsen är minst sagt fantasieggande och fina. Men sista gången jag var där, förra sommaren, så var dessa järnkors borta och ersatta med träpinnar. Hoppas dom inte har blivit stulna? Men kanske så har dom bara tagit ner dom tillfälligt för att renovera dom?

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
[Fabtax]
1/29/13, 9:12 PM
#14

Ja, vi får verkligen hoppas att det bara rör sig om en renovering!

Bjornen
1/30/13, 6:41 AM
#15

Att skada fasta fornlämningar (dit även gravkors eller gravstenar äldre än hundra år) är straffbart. Sannolikt behövs Riksantikvarieämbetets tillstånd även för kyrkogårdsförvaltningen om de måste flyttas.

Ghosthunter
1/30/13, 7:26 AM
#16

Hur är det med griftefriden då? Det kanske inte gäller på så gamla gravkors?

Hur som helst så hoppas jag att korsen är tillbaka. Jag ska kolla sen till sommaren.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Bjornen
1/30/13, 7:34 AM
#17

Griftefriden har inget med själva korsen att göra. Griftefriden har med den döda kroppen eller askan efter den. Idag är gravrätten mycket kort (20 eller 25 år). Eventuellt skulle griftefriden bli aktuellt om t.ex. en väg ska dras över en kyrkogård, men där tar även Fornminneslagen över om inte det är unga gravar.

Ghosthunter
1/30/13, 7:38 AM
#18

Okay!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Lill-Kisse
1/30/13, 4:48 PM
#19

Det slår mig att jag sällan hört talas om hedniska symboler.
(Hedendom = icke-kristen tro, avgudadyrkan.)

Hedniska symboler torde kunna vara precis vad som helst som symboliserar annat än kristendom och det blir en hel del det. Runt om i världen finns en massa olika trosuppfattningar, men inte kallar vi folk för hedningar för att de tror på något annat än kristendom eller inget alls.

Uttryck som hedendom, hednisk och avgudadyrkan betraktar jag som helt förlegade. Så sa man väl bara i sin okunnighet, då man trodde att kristendom var "den enda rätta tron" och försökte pracka på andra den trosuppfattningen (missionera).

Upp till toppen
Annons: