Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu Senaste inläggen

01 ÖVRIGT 02 -- Proveniens in English 04 -- Om "Proveniens i Fokus" 05 -- Statistik för Proveniens 06 -- Instruktionsfilmer för iFokus 07 -- Datorprogram 08 -- Din egen hemsida 09 -- Utflyktstips 10 HISTORIA 11 -- Mikrohistoria 12 -- Arkeologi 13 -- Kultur och tradition 14 -- Militaria 20 SLÄKTFORSKNING 21 -- Släktforskningslaviner 22 -- Livsöden 23 -- Individforskning 24 -- Amerikaforskning 25 -- Yrke, titel 26 -- Sjukdomar/dödsorsaker 27 -- Släkter 28 -- Vem tror du att du är? 29 -- Läshjälp 30 BERÄTTA! 31 -- Skrivtema 32 -- Testläsare 40 HEMBYGD 41 -- Lantbruksliv 43 -- Byggnader och deras delar 45 -- Kyrkogårdar och gravar 50 FÖREMÅL 51 -- Möbler 52 -- Allmoge 53 -- Textilt 54 -- Silver och Guld 55 -- Glasklart 56 -- Ur / klockor 57 -- Leksaker 58 -- Samlarobjekt 59 -- Gåtan...??? 60 DOKUMENT 61 -- Böcker och lästips 62 -- Brev och andra dokument 63 -- Klippt och skuret 64 -- Kartor 65 -- Foto och film 69 -- Bildgåtan?
45 -- Kyrkogårdar och gravar

Järnkorsen i Värmland

2013-01-27 19:33 #0 av: Ghosthunter

De gamla smidda järnkorsen som finns på många kyrkogårdar i Värmland fascinerar mig mycket och den mest kända kyrkogården, med dessa kors, är i Ekshärad. Här finns över 450 järnkors.

Själv har jag inte varit i Ekshärad, men vill och ska dit till sommar. Jag har dock sett järnkors på andra kyrkogårdar i Värmland.

http://www.fotosidan.se/blogs/garden/var-unika-kulturarv-i-eksharad-lite.htm

Men en sak som förbryllar mig är att i många av dessa kors förekommer det en hel del hedniska figurer (framgår dock ej i just länken här ovan) Korsen är från 1700-talet och fram till ca 1900, alltså i kristen tid.

Jag förstår inte hur dessa hedniska symboler kan tillåtas på en kyrkogård?.....är det nån som vet mera om detta?Glad

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"



Anmäl
2013-01-28 07:06 #1 av: AndersE

Vilka symboler tänker du på? Från vilken tid? Har du någon bild av dem?

 


Anmäl
2013-01-28 07:39 #2 av: Ghosthunter

Nu är jag tyvärr inte så duktig på detta vad som är hedniska symboler och jag har ingen specifik symbol. Men frågan var allmänt hur hedniska symboler kan tillåtas i "guds trädgård" oavsett hur de ser ut? Tiden är heller inte specificerat...bara nån gång under korsens uppkomst, dvs i detta fallet mellan åren 1700-1900.

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"



Anmäl
2013-01-28 11:48 #3 av: AndersE

Du vet inte mycket om hedniska symboler men "tror" att de finns på järnkors i Värmland från mellan 1700 och 1900?

Jag får nog tolka din fråga som att du undrar om hedniska symboler alls förekommit på järnkors i Värmland 1700-1900.

Inte vad jag vet...

 


Anmäl
2013-01-28 14:48 #4 av: Ghosthunter

Jag VET att det finns hedniska symboler, sen får du tolka som du vill!

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"



Anmäl
2013-01-28 17:28 #5 av: Bjornen

Många symboler som hade med hedendomen togs över av Kristendomen och ficke en annan tolkning.

Symboler som var vanliga bland smeder och andra anslutna till bruken, skulle kunna tolkas som kritiska till Kristendomen. Eld och värme som är en förutsättning i järnhantering kan av vissa tolkas som djävulssymboler.

Anmäl
2013-01-28 17:30 #6 av: Bjornen

Det är ju den som observerar symbolerna som tolkar dem och det är inte alltid man tolkar allt på samma sätt.

Anmäl
2013-01-28 18:07 #7 av: Ghosthunter

Ok, tack!

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"



Anmäl
2013-01-28 20:25 #8 av: [Fabtax]

Ett typexempel på det tolkningsutrymme som nämns i #6 är t.ex. förekomsten av hammare på vissa kors. Det kan ju den som söker sådana referenser härleda till Tor, medan andra ser att korset är rest över en smed, för vilken hammaren var ett dagligt arbetsredskap.

 

Anmäl
2013-01-28 20:51 #9 av: AndersE

Är det bara jag som tycker det är konstigt att tolka symboler som inte finns?

Som sägs ovan kan någon tolka en symbol som "hednisk" utan att den är det. Jag är gärna med i en diskussion om symboler som finns men att tolka symboler som kanske fanns under en period över 200 år? Nä...

 


Anmäl
2013-01-28 21:25 #10 av: [Fabtax]

# 9 Ja, diskussionen blir ju lite avslagen när frågeställningen är hur man kan tillåta hedniska symboler på en kyrkogård utan att det presenteras några konkreta exempel på sådana...

Anmäl
2013-01-29 07:33 #11 av: Ghosthunter

Jag ber om ursäkt och admin kan ju ta bort tråden.

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"



Anmäl
2013-01-29 19:22 #12 av: [Fabtax]

Som du skrev i första inlägget så är de gamla järnkorsen (livsträden) fascinerande. Jag har sett en del av dem, som t.ex. de två nedanstående. Oavsett om korset står på Laxarbys tuktade kyrkogård eller på Silleruds vildvuxna men så fridfulla gamla kyrkoplats så grips man av respekt inför det hantverk och den brukstradition det förmedlar.

Anmäl
2013-01-29 19:37 #13 av: Ghosthunter

Absolut. Jag har varit på Silleruds ödekyrkogård 3 ggr och korsen är minst sagt fantasieggande och fina. Men sista gången jag var där, förra sommaren, så var dessa järnkors borta och ersatta med träpinnar. Hoppas dom inte har blivit stulna? Men kanske så har dom bara tagit ner dom tillfälligt för att renovera dom?

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"



Anmäl
2013-01-29 21:12 #14 av: [Fabtax]

Ja, vi får verkligen hoppas att det bara rör sig om en renovering!

Anmäl
2013-01-30 06:41 #15 av: Bjornen

Att skada fasta fornlämningar (dit även gravkors eller gravstenar äldre än hundra år) är straffbart. Sannolikt behövs Riksantikvarieämbetets tillstånd även för kyrkogårdsförvaltningen om de måste flyttas.

Anmäl
2013-01-30 07:26 #16 av: Ghosthunter

Hur är det med griftefriden då? Det kanske inte gäller på så gamla gravkors?

Hur som helst så hoppas jag att korsen är tillbaka. Jag ska kolla sen till sommaren.

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"



Anmäl
2013-01-30 07:34 #17 av: Bjornen

Griftefriden har inget med själva korsen att göra. Griftefriden har med den döda kroppen eller askan efter den. Idag är gravrätten mycket kort (20 eller 25 år). Eventuellt skulle griftefriden bli aktuellt om t.ex. en väg ska dras över en kyrkogård, men där tar även Fornminneslagen över om inte det är unga gravar.

Anmäl
2013-01-30 07:38 #18 av: Ghosthunter

Okay!

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"



Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.