Annons:
Etikettindividforskning
Läst 2898 ggr
[WickedAlly]
2012-12-29 23:00

Hans Christian (?) från Danmark

Jag har börjat gräva lite, och då menar jag lite, på min mors sida och jag körde fast direkt. Har Ancestry för hela världen då mamma är norsk/dansk och jag tror att jag har hittat mammas mormor, problemet är att hon inte var gift med mammas morfar.

Mammas pappa hette Niels Christian Evald Jensen (Jenssen?), född 4 september 1917 i Vejle, Fyn, Danmark och död Feb. 1992 i Moss, Östfold, Norge. Ogift och tjänstgjorde under andra världskriget om det hjälper.

Hans mamma hette Jenny Francine Viktoria Larsen, 1895-1919. Dog i Vissjenberg, Danmark.

Men hans pappa hittar jag inte alls, har försökt med alla möjliga grejer men jag är inte alls duktig på att hitta eftersom jag nästan nyss börjat. Har letat efter honom ganska länge nu.

Skulle uppskatta om någon hade lust att kolla för mig, och kanske berätta för mig hur ni gick tillväga för att hitta på Ancestry.

Tack på förhand :)

Annons:
chrissan
2012-12-30 09:16
#1

Det är lite konstiga uppgifter du har, Vejle ligger inte på Fyn  det ligger på Jylland.

De danska kyrkböckerna är gratis att sökai, de finns på http://www.sa.dk/ao/SoegeSider/Kirkeboeger.aspx

Det är lite krångligt att söka, det är dopböcker och dopet kunde vara långt efter födseln. Jag kunde inte hitta Niels när jag tittade snabbt i de två församlingar som ingår i Vejle.Men om du hittar födelsenotisen så brukar faderns namn stå med i nästan alla fall.

chrissan
2012-12-30 09:36
#2

Uppgifter i släktträd på Ancestry är inte alltid riktiga, de bygger på insända material som inte kollats.

Jag hittade din morfar, Niels Christian Evald Jensen som född i Vissenbjerg på Fyn, modern bor hos sin far, handelsman Niels Christian Larsen. Tyvärr ingen fader till sonen angiven, det är ganska ovanligt i Danmark. Jenny ska vara 25 år vid födseln.

Bland vittnena finns även Jennys mor, Elise Jensen och hennes syster Elena (?) Kristine Larsen.

Källa: Dopbok för Vissenbjerg 1911-1939, oppslag 62.

[WickedAlly]
2012-12-30 11:22
#3

Tack så mycket, kul att du hittade :)

Evald är enligt egen utsago född i Vejle i alla fall, på Fyn. Kanske det finns någon stadsdel eller liknande som heter/hette Vejle i Vissenbjerg då?

Jag trodde att jag hade hittat rätt Jenny men då stämmer inte åldern, anar att det kan vara där jag körde fast då :)

Tack så mycket igen, och tack för länken!

chrissan
2012-12-30 11:29
#4

Kan han ha flyttat till Vejle som liten? Jag kan inte hitta att hans mor, Jenny, ska ha dött i Vissenbjerg 1919. Man har inte husförhör i Danmark som vi har, så det är svårt att följa folk.

[WickedAlly]
2012-12-30 11:34
#5

Mycket möjligt att han gjorde, kan vara det som felar.
Både Jenny och Evalds far omkom i en bil -eller tågolycka 1919, tvåårige Evald hamnade i fosterfamilj enligt han själv i alla fall.
Tråkigt att de inte dokumenterat bättre.

chrissan
2012-12-30 11:39
#6

Aha, jag ska fråga min danska släktforskargrupp om de har några idéer.

Annons:
[WickedAlly]
2012-12-30 12:05
#7

Vad snällt, tack!

chrissan
2012-12-30 12:11
#8

På den tiden så talade man inte så mycket om tråkiga händelser. Man var väldigt hemliga över familjeförhållanden, så Evald kan ha fått en felaktig historia berättad för sig. Det var sorgligt att man gjorde så, jag har hjälpt många att reda ut sanningen eftersom man lade lockt på så ofta då.

chrissan
2012-12-30 14:38
#9

Det var ett svårt problem, men vi letar vidare i gruppen. Evald var faktiskt född i Röverskoven i Vissenbjerg. Här en dansk läsövning om  rövarna där i gamla dagar:

http://www.historie.syd-fyn.dk/steder/vissenbjerg.htm

Jenny bodde i Fangel socken, Odense amt, när hon blev med barn men sonen föddes hos föräldrarna i Vissenbjerg

chrissan
2012-12-30 16:32
#10

Jenny Francine var född i Otterup socken men inskriven i Vissenbjerg 22 juni 1892. Föräldrar Niels Christian Larsen och Sofie Elise (Elisabeth) Jensen. (Vissenbjerg 1892-1910, oppslag 208). De hade många barn, en son är fosterbarn redan 1890.

Här är Elise år 1880 i Orte, mannen var tydligen på annan ort:

Navn:Alder:Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:

Elisabet Jensen24GiftModerMarslev Sogn, Odense Amt

Jens Christian Larsen4UgiftHendes BarnOrte Sogn, Odense Amt

Gertru Marie Larsen3UgiftHendes BarnOrte Sogn, Odense Amt

Hans Marius Larsen1UgiftHendes BarnOrte Sogn, Odense Amt

Udøbt PigbarnUnder 1 AarUgiftHendes BarnOrte Sogn, Odense Amt

Elise och Niels Christian (din morfars morföräldrar) gifte sig 1879 i Orte.

chrissan
2012-12-30 16:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Här i kyrkboken för Otterup, notera att hon är döpt till Frelsine! Föräldrarna får fattighjälp från Vissenbjerg

[WickedAlly]
2012-12-30 17:52
#12

Oj, verkligen stor tack. Det här är så intressant att läsa.

Hur säker kan man vara i en sån här situation på att det är rätt Jenny och rätt Evald egentligen? Frågar av ren nyfikenhet och inte av tvivel.

chrissan
2012-12-30 19:31
#13

Jag har kollat ålder och namn, samt följt dem så gott det går (de verkar flytta ofta). Det är klart att det kan finnas tvivel, men detta är så sant det kan bli, hög grad av sannolikhet alltså

Annons:
EvaMorfi
2013-01-01 20:28
#14

Jag tittade lite på saken. Din morfar heter Jensen. Hans mor heter Larsen.

Det bör finnas en "alimentationssag eller en faderskabssag" (ett underhålls- eller faderskapsärende). Modern befann på 10månadersdagen före födseln i Fangel församling. Gissar att fadern också fanns i Fangel.

Jag tror att sognefogden handla faderskapsärenden. Handlingarna bör finnas på landsarkivet i Odense.

En annan viktig händelse i Danmark är konfirmationen. Normalt konfirmeras ett bar i Danmark när det är 14. Jag har kollat din morfar i konfirmationsböckerna för Vejles församlingar på Jylland utan att finna honom.

Sen finns det en församling Vejle i Svendborg amt. Svendborg amt låg på Fyn. Inte heller där är han konfirmerad mellan 1931-32 såvitt jag kunde se.

[WickedAlly]
2013-01-02 02:36
#15

#13 Okej, vad bra :)

#14 Låter rimligt ja att fadern också befunnit sig i samma församling, instämmer.

Kan man ringa dit tro och får svar över telefon eller måste jag har något bevis på att jag har rätt till dessa uppgifter? De 70 åren har ju passerat med råge tänkte jag.

Vad innebär det? Att han inte finns uppskriven som konfirmant? Efter att föräldrarna ska ha gått bort hamnade, enligt mina uppgifter, Evald på barnhem. Rimligt vore kanske att anta att han flyttades till annan stad. Kanske vore värt att kolla upp barnhem i trakten för att se vart han rimligen kunde hamnat.
Måste fråga mamma också känner jag, hon kanske har fler uppgifter om hans ungdomsår.

EvaMorfi
2013-01-02 10:25
#16

Att få uppgifter från danska arkiv är mycket dyrt. Man måste finna någon som gör uppslaget åt en. Tyvärr är det i Odense. Hade det varit på Rigsarkivet i Köpenhamn hade jag kunnat hjälpa dig när jag ska dit och fortsätta med min egen släktforskning.

Jag tror inte att din morfar har varit på barnhem från det han var 2 år till dess han blev konfirmerad. Han har säkerligen varit som fosterbarn någonstans.

I Danmark finner man folk genom födelse-/konfirmation-/vigsel- och dödböckerna + i folkräkningarna. Problem: folkräkningarna är inte registrerade fullständigt på personnivå. Den första folkräkningen din morfar kan finnas i är den 1921.

Yvonne8
2019-05-04 13:29
#17

Hej WickedAlly

Jeg ved en del om Niels Kristian Evald Jensen og hans mor Jenny Frelsine Victoria Larsen. 

Er du stadig på, så skriv til mig.

Upp till toppen
Annons: