Annons:
Etikettsläktforskning
Läst 1005 ggr
guan
2012-12-14 13:17

Danska familjesagor?

För rätt många år sedan hörde jag i ett program (minns ej vilket) på radion om två danska kvinnliga journalister som arbetade med att skriva människors släktberättelser, på så vis att de träffade en, ofta gammal, person och hörde hans/hennes historia, och sedan skrev ner den och gjorde en bok med berättlesen och personens/familjens gamla porträtt och andra bilder. Till exempel som en present från en farmor till sina barnbarn, eller från barnbarnen till farmor på hennes 80-årsdag, att få tillfälle att berätta och göra boken. Är det någon som känner igen det här och kanske till och med vet var jag kan finna detta "företag" idag?

Annons:
EvaMorfi
2012-12-15 19:43
#1

Hej!

För ett par år sedan hade jag kontakt med en danska Kamma Varming i Fredericia. Hon skriver om olika "enkla" människor. Jag hjälpte henne med "svenske Stine" som tillbringade större delen av sitt vuxna liv på Jylland.

Om hon skriver släkthistorier vet jag inte. Tyvärr kan jag inte finna hennes mejladress i min adressbok men du kan kanske googla hennes namn och finna en mejladress till henne. Hon kanske känner till "företaget" som du efterlyser.

guan
2012-12-15 20:19
#2

Tack, det ska jag prova. Hittade henne på Google.

Upp till toppen
Annons: