Annons:
Etikettsläktforskning
Läst 1995 ggr
mamman69
2012-11-15 21:00

Vad kan man få fram i Emibas?

Hej,

Fram tills nu har jag bara sökt i kyrkböcker för att hitta information om mina släktingar, men nu har jag sökt fram en person på ancestry som jag skulle vilja veta mer om för att få reda på om det är rätt.

Går det att få ut något mer från källkoden som nämns och hur går jag då tillväga?

Vad innebär registerdatum? Är det datum i Göteborg eller New York? Personen som jag hoppas att detta matchar försvann från Sunne 12/9 1913. Dock är födelseåret fel, men det kanske är ett skrivfel någonstans (Han var född 1873)

Hoppas att det finns någon som kan hjälpa mig.

/U

Namn:

Gustaf Sandberg

Födelseår:

cirka 1883

Kön:

Man

Ursprung:

Amerika

Destination:

New York

Registerdatum:

22 sep 1913

Utresehamn:

Göteborg

Namn på databas:

EmiHamn

Källkod:

99:505:5722

Huvudman:

Sandberg Gustaf

Annons:
swemah
2012-11-16 00:50
#1

Det ser ut som personen ovan bor i USA (Ursprung Amerika), fast han behöver inte vara född där som rubriken felaktigt kan tolkas som.

mamman69
2012-11-16 01:15
#2

Tack för svaret.

Jag såg att det inte stämde med födelseort, men personen som jag hoppas kunna matcha mot var fjärdingsman och det finns två olika teorier om hur han försvann. Antingen blev han mördad i samband med ett inkassouppdrag eller också tog han pengarna och åkte till Amerika.

Ifall det senare är sant så kan jag nog tänka mig att han inte kunde/ville tala om varifrån han kom eftersom han var efterlyst. Då kanske han eventuellt uppgav att han skulle åka "hem" istället.

Anledningen till att jag fastnade vid den här personen var att det var så rätt i tiden med en amerika-resa om det var fallet.

Därför undrar jag om det finns något sätt att söka vidare utifrån den information jag hittade i anecstry. Kan man hitta orginalet på något sätt? Och kan detta berätta något mer?

Dessutom är det ju intresant att få reda på om datumet 22/9 är avgång från göteborg eller ankomst till Amerika. Jag antar att det inte var möjligt att ta sig från Sunne till New York på 10 dagar utan att båtresan tog längre tid än så.

/U

Upp till toppen
Annons: