Annons:
Etikettsläktforskning
Läst 4204 ggr
Godsagare
11/10/12, 4:47 PM

Hur arkiverar du det du finner?

Hur organiserar ni er släktforskning?

Jag önskar designa mina egna blad för de personer/familjer jag finner i mitt släktträd.

Vilka tips har ni på vad som underlättar för vidare forskning?

Vad är "onödigt"?

Jag använder mig idag av Ancestry och Arkiv Digital för att hitta min information.

Ancestry´s träd är bra men jag vill ha personer på papper att enklare bläddra bland när jag söker vidare.

Annons:
AndersE
11/10/12, 5:18 PM
#1

Det var länge sedan jag skrev ut "allt"…

Däremot kan jag sammanställa "något" och skriva ut. Allra helst i form av böcker med text och bild men även små artiklar, kanske om en person eller någon händelse. Kul att lämna till släktingar.

svenake
11/10/12, 10:36 PM
#2

I  "MinSläkt"   kan man skriva ut på lite olika sätt under rubriken rapporter.

Jag väljer ett lämpligt sätt,  "skriver ut"  som en pdf-fil,   - och sedan lägger jag till lite personlig berättelse om familjen/personen. Ev bilder på personer/hus/bouppteckningar.

Därefter skickar jag det i digital form, så får mottagaren skriva ut det om dom vill.

svenake
11/10/12, 10:40 PM
#3

För själva arkiveringen skriver jag INTE ut på papper, det skulle bli många tusen sidor.

Jag skickar  data-filen till mej själv i ett mail,  så finns den alltid att hämta hem  om huset skulle brinna.

Dessutom delar jag regelbundet ut  kopior till anhöriga dels på USB-minnen till jul (även om dom inte vill ha det ;-)  )  och ibland på CD-skivor.  Likadant gör jag med familje-foton.

Linda-A
11/11/12, 8:40 AM
#4

Jag använder mig av "Min släkt" där jag för in alla uppgifter som jag forskar fram. Jag brukar ta en säkerhetskopia av den filen ca 1 gång i månaden som jag sparar på en extern hårddisk. Med jämna mellanrum lägger jag också upp en kopia på filen på min mejl eller mitt webbhotell.

I pappersväg har jag ett par pärmar där jag har skrivit ut min antavla och sedan har jag register där varje ana har sin egen flik. Detta gäller bara för de personer med nummer upp till 200 eller något sådant. I dessa flikar sparar jag sådant som inte är digitaliserat t.ex. gamla originalfoton, gamla handlingar tex vigselbevis och bouppteckningar från landsarkiv osv.

AndersE
11/11/12, 9:51 AM
#5

För mig är frågan i #0 lite otydlig.

Rubriken är allmän - det kan handla om såväl uppgifter som hittas på nätet som det kan handla om fysiska föremål som brev, foton, möbler osv.

Texten i frågan verkar handla om hur man gör för att få resultatet i ett datorprogram utskrivet och insatt i pärmar.

?

Lill-Kisse
11/11/12, 4:28 PM
#6

Frågan handlar väl i första hand om att designa egna blad e dyl?

Jag skrev en liten berättelse på 10-12 sidor (successivt) i Word om den släktgren jag forskade på och hur jag gjorde och var jag sökt för att finna uppgifterna. Sedan gjorde jag likadant för nästa släktgren och nästa. Dessa berättelser lämnade jag bl a till min mor, som gav respons i form av frågor och ytterligare berättelser om personer, platser m m.

Parallellt skrev jag korta och översiktliga släktträd i Excel och printade ut. Med dessa vid min sida, kan jag snabbt kolla upp rätt namn, plats eller år och dyka in i programmet MyHeritage, där jag har alla detaljer. Sedan tragglar jag vidare med alla olösta gåtor, intressanta sidogrenar m m.

Naturligtvis tar jag back-up till extern hårddisk och USB-minne med jämna mellanrum.

Annons:
Lill-Kisse
11/11/12, 5:26 PM
#7

Något onödigt? Det beror på hur man vill ha det.

Många skriver ned fakta om varje person på ett separat A4-papper. Det gör inte jag. Många personer har jag inte hittat andra uppgifter om än grunddata som namn, födelse, vigsel, barn och död. Det skriver jag in i programmet.

När det gäller personer som jag finner mer information om, skriver jag in allt i en separat fil, som är kopplad till personen i programmets träd. I trädet visar jag när det finns en sådan extra fil att gå till.

Det har hänt att jag hittat andra intressanta hemsidor med redovisad släktforskning eller andra berättelser om delar av min släkt. Då har jag lagt in en länk till de hemsidorna. Eftersom de kan flyttas eller tas bort, har jag skrivit ut de intressanta delarna på papper.

AndersE
11/11/12, 8:02 PM
#8

Det enda jag har "hårt" är sådant som inte går att spara mjukt.

Det betyder att det allra mesta finns i mitt släktforskningsprogram (i mitt fall DisGen). Dock finns det ju mycket som inte är självklart att ha där. Så jag har mappar på datorn för det. Det kan ju vara ljudinspelningar, foton, scannade brev och mycket annat.

Jag har ett mappsystem som liknar ett släktträd. En mapp för pappa och en för mamma. I mammas mapp finns material för mamma och sen mappar för hennes syskon och föräldrar. Osv…

Det "hårda" har jag inte ett enhetligt system för. Jag har några stora pärmar fär mina viktigaste personer med plastfickor i arkivmaterial. Där försäker jag sätta in brev, foton och andra dokument.

Resten finns i viss utsträckning i min bokhylla i arbetsrummet.

Och sen klagar sambon över att hela huset börjar likna ett museum…

Godsagare
11/16/12, 6:27 AM
#9

Tackar för alla svar på hur ni sparar och ledsen för att min formulering kan ha varit lite luddig.

Det var menat som #6 skrev att jag skulle vilja designa blad för varje person.
Om det sparas digitalt eller om jag skriver ut det blir en senare fråga. Designen kommer ske på datorn hur som.

En vän till mig hade berättat för någon släkting som forskade att denne i början kollat upp och skrivit ner ibland "onödiga" saker. Eftersom jag inte än fått tillfälle att fråga vad dessa "onödiga" saker ansågs vara tänkte jag att ni kanske stött på samma problem.

Är ändå tacksam för all annan info som ni bidragit med som jag har nytta av. T.ex. att jag måste bums skicka en backup via mail till mig själv, ifall nåt händer.

Tack och fortsätt gärna att berätta om ni begränsar er nånstans i er forskning.

Jag har börjat att skriva ner exakt källa på allt jag får fram, det gjorde jag inte i början. T.ex om jag märker att i nån bok att de överförs till ny socken/stad…

//Jessica - nybörjare…

svenake
11/18/12, 12:43 AM
#10

I ett data-program kan man skriva upp rätt mycket, även om det känns onödigt. Det kanske blir väldigt "nödigt" längre fram, - en liten guldgruva kanske?!?

I de flesta data-program kan man också koppla andra saker till en person, - foto, ljudfil, filmsnuttar om man råkar ha det.

Man kan även koppla kartor till personer   (saknas i just mitt favorit-program)   och gårdar så att man kan följa en persons flyttning.

Jag tror att dom flesta av oss gjorde missen i början, att inte skriva källor, - så därför får man göra om en del uppgifter senare.   ;-)

Tänk på att vi alla har varit nybörjare  någon gång, - gjort alla misstagen.

Så, -  forska på,  - säkerhetskopiera - och maila filerna till dej själv lite regelbundet.  Lycka till.

Upp till toppen
Annons: