Annons:
Etikettamerikaforskning
Läst 1678 ggr
guan
2012-11-05 11:36

Stängt för släktforskare i Växjö?

Är det verkligen stopp för släktforskare i Utvandrarnas Hus i Växjö, eller tolkar jag info på hemsidan fel? Jag har äntligen fått tillfälle att åka dit, men vad jag kan läsa mig till är det ingen idé. De kan ta emot forskaruppdrag, men att själv komma dit och forska verkar nu omöjligt. Eller förstår jag infon fel?

Annons:
[Fabtax]
2012-11-05 12:31
#1

Det verkar så, ja!

Länk Utvandrarnas hus.

Länk om uppgiven orsak.

swemah
2012-11-05 16:46
#2

Delvis ett resultat av bristande fokus på utveckling, allt ska vara som förr, bland de som styr Utvandranas Hus har resulterat i den låsta situation som finns nu. Ett fantastiskt material, som nu inte kan nås, ligger fördolt i Växjö.

Jag drömmer om att ledningen ska förstå att tillhandahållandet av samlingarna, kanske genom digitalisering, ska öka förståelsen för materialet ioch viljan att satsa de resurser som behövs. Nu känns det siom man sitter och håller om det, rädda att förlora kontrollen om fler får se vad som finns. Tråkigt med ett sådant fantastiskt material, som har en sådan underbar potential.

chrissan
2012-11-05 17:11
#3

Precis det intryck jag fått efter att ha talat med en del som har insyn

[Fabtax]
2012-11-05 17:19
#4

Råkade i lunchrastbrådskan skicka länk till en äldre artikel. Hur det skrevs i pressen i samband med beslutet om stängningen för allmänheten framgår i stället av artikel på denna länk. Om orsaken verkligen bara är tillgången till ett fikarum - ja, det är upp till var och en att ta ställning till…

Upp till toppen
Annons: