Annons:
Etikettövrigt
Läst 4689 ggr
[Fabtax]
11/2/12, 7:45 PM

Ett förändrat Proveniens?

Jag tycker att Proveniens i Fokus är en intressant sida, och jag sympatiserar starkt med vad som sägs i presentationen, att "tanken bakom Proveniens i Fokus är att samla människor med lite olika intresseområden men med ett gemensamt - intresset för det bakomliggande, historien - "härkomsten".

På senare tid har dock sidan allt mer utvecklats till en frågesida för släktforskare som vill ha hjälp, en del efter långvarigt tragglande på egen hand, andra dyker upp på olika sidor med samma fråga i hopp om att få hjälp någonstans, medan ytterligare några verkar fråga innan man ens försökt lösa problemet själv. Anders uppmaning om "skriv bra rubriker" måste aktualiseras allt oftare, i takt med att frågandet tilltar.

På Proveniens har funnits en mängd "troubleshooters" som inte har tvekat att lägga tid och kraft på att hjälpa andra. Nu märker jag dock att många av dessa goda krafter har försvunnit eller dyker upp allt mer sällan - kanske har de tröttnat?  Jag skulle vilja göra liknelsen att "man kan få en hund att springa och leta på kommando ett visst antal gånger, men till slut sätter den sig och tittar på dig med en min som säger "nej, nu får du faktiskt söka själv!" En och annan flitig frågare har nog förtjänat att ha den apportören sittande vid sina fötter vid det här laget…

Med detta vill jag inte sagt att rop på hjälp inte har sin givna plats på Proveniens i Fokus, men jag tycker att det är synd att tråden nästan bara fylls av hjälpsökande numera (kolla tråden över senaste inlägg för syn för sägen). Går man tillbaka och kollar inläggen under "övrigt" t.ex. så ser man att dessa var mycket mer frekventa för några år sedan. Vad som är väldigt tydligt att det skett en uppdelning mellan hjälpsökande och hjälpare - det är sällan som någon numera uppträder både som hjälpsökande och hjälpare. Man tycker kanske att de som är ivrigast i sitt vädjande om hjälp någon gång även kan vara delaktiga i problemlösandet för andra! Eller är jag orättvis nu?

Vad säger ni som har varit med "hela resan" - är det fler som saknar en bredare diskussion? Hur kan man i så fall få den allmänna diskussionslusten att återuppstå?

Annons:
[SallysPigge]
11/2/12, 10:20 PM
#1

Ja nu har ju inte jag varit med under hela resan utan just blivit medlem i stort sätt.

Det är tråkigt att syftet med sajten inte fungerar, men som släktforskare med tips och hjälp känner mig nu lite ovälkommen. Jag har inte bara tagit jag har även givit och hjälpt en tjej som var helt ny på släktforskning.

Jag brukar vanligtsvis vara inne på rötter när jag forskar och behöver hjälp. Men nu när jag ändå är mycket på iFokus så tyckte jag att det var kul att denna sajten finns och utnyttjat det. och fått bra hjälp har jag med och tackar så mycket för.

En anledning till att det blir fler forskare här kan vara att många som jag ändå är här inne på iFokus. Och många ser släktforskarprogram på tv och börjar forska.

Och uppmaningarna om att skriva bra rubriker hela tiden kan nog reta upp folk mer än att det får dom att sluta.

Sedan kanske alla inte alltid kan hjälpa andra som du tycker, alla har inte dödsboken eller tillgång till alla sidor som Genline m.m samtidigt.

Jag själv sitter med Ancestry nu enbart och där kan jag inte hjälpa till med så mycket om vad som skedde i Sverige, mer än födda och döda. Så ja jag tycker du är orättvis.

Och sedan är det inte medlemmarna som ska hålla igång en sajt det är faktiskt Sajtvärden och Medarbetarna som har det jobbet.

Om en besökare ser att det händer saker på sajten så blir dom mer intresserade. Men förnyas det inga artiklar eller tävlingar utlyses m.m av sajtvärden så blir det dött. Så skyll inte på släktforskarna att dom bara vill ha hjälp utan att hjälpa själv.

Gör sajten mer intressant!

[Fabtax]
11/3/12, 6:56 AM
#2

Nu var jag inte "ute efter" just dig, SallysPigge, även om du förvisso är en av de flitigaste frågarna för tillfället. Men vi kan väl ta ditt frågande som utgångspunkt då!

Just nu frågar du mycket om fartygsregister, sjömansböcker och liknande. Det innebär att du är inne på ett område som jag tror inte så många här har någon specialkompetens på. Däremot är ju sjömanslivet något som de flesta av oss är intresserade av, med alla dess äventyr och färgstarka människor. Hittar du aldrig något sådant att berätta om? För som du säger, det är medlemmarna som skall hålla igång sajten - är inte även du en medlem, en av dem du uppmanar att göra sajten "mer intressant"?

Tydligen ser du dem som frågar som "släktforskarna". Faktum är att de flesta som hålls här är just släktforskare, inte minst de som har svarat under årens lopp. Att de verkar vara på väg att tappa lusten kanske inte minst du som frågande borde tycka vara oroande!

Du säger att du "bara" sitter med Ancestry - nog frågas det även om uppgifter därifrån? Skulle tro att det finns möjligheter även för dig att dela med dig av uppgifter i sådana fall.

Till sist: tyvärr är ju situationen på Proveniens lite speciell. Anders, som gjort Proveniens till en unik sajt, har annat som tar tid, och den nuvarande sajtvärden är av olika skäl inte närvarande. Inte minst därför är det viktigt att det åtminstone blir lite variation i trådarna, så att den inte stelnar som frågelåda. Där kan vi alla hjälpa till! (Själv såg jag en rubrik i en tidning igår om att synen på familegravar håller på att förändras och skrev några rader om det, eftersom det kommer att få konsekvenser för kommande generationers släktforskare. Det går att hitta ämnen att skriva om lite här och var!)

AndersE
11/3/12, 7:35 AM
#3

#0 Frågan är relevant.

#1 "Det är tråkigt att syftet med sajten inte fungerar, men som släktforskare med tips och hjälp känner mig nu lite ovälkommen."

Helt obegripligt! Du har frågat massor, du jar fått massor av hjälp som du oftast nonchalerar och sällan tackar för och sen säger du att du inte känner dig välkommen!?

"Och uppmaningarna om att skriva bra rubriker hela tiden kan nog reta upp folk mer än att det får dom att sluta."

Om man vill ha en icke modererad sajt kanske man kan tycka så…

"Och sedan är det inte medlemmarna som ska hålla igång en sajt det är faktiskt Sajtvärden och Medarbetarna som har det jobbet."

Sällsynt tråkig kommentar…

AndersE
11/3/12, 8:32 AM
#4

#0 Funderat lite…

Ett problem som jag ser det är dessa medlemmar som inte förstår hur forumet fungerar. Alla som är här är här för sitt nöjes och intresses skull. Man kan inte kräva något av andra medlemmar.

Ändå ser man ganska ofta hur medlemmar ställer en fråga och sedan blir sura om de inte får svar. För mig är det obegripligt. För mig är det självklart att man aldrig kan kräva hjälp, man kan bara önska…

Det som avgör om man får svar är ofta frågeställaren själv, inte den som förväntas svara. Här finns många väldigt hjälpsamma medlemmar på Proveniens som t.ex. hjälper frågeställaren att ställa "bättre frågor". Det handlar om sådant som att skriva bra rubriker, att från början klargöra vad man vet och vad man söker, var man hittat sin information osv. Inte sällan blir den som hjälper snäsigt bemött.

Vi har exempel när någon ställer en (dålig) fråga och sedan får massor av hjälp (där den som svarar lagt ner stor möda) varefter frågaren snäsigt berättar att allt det där visste jag redan… Frågan gällde något annat…

Som #0 påpekar finns också de som vill ha allt serverat. Färdiga svar att direkt föra in i trädet. Vi hade t.o.m. en person som helt enkelt la in en länk till sitt träd som fanns på en hemsida. Och så uppmanades Proveniens medlemmar att gå dit och söka luckorna och sedan meddela svaren…

Andra får veta var de kan hitta svaret på sin fråga och blir sura för att de inte får svaret. De vill inte leta själva…

Allt detta handlar ju om vilken "kultur" som ska råda i ett forum. Och det är där en tydlig värd har sin funktion, hjälpt av Medarbetare. Tyvärr saknar Proveniens en synlig värd. Varför vet jag inte. Den som undrar ska kanske vända sig till iFokus ledning?

[Fabtax]
11/3/12, 8:55 AM
#5

# 4 Ibland önskar man att det fanns en tråd för frågande med styrda kolumner, d.v.s. att de fick fylla i de mest elementära förutsättningarna för sin fråga. Därmed skulle det gå snabbare för den som vill hjälpa att sätta sig i problemet. Fast dessvärre är det nog svårt att skapa något här med befintlig teknik.

Det sorgliga är ju att så många frågande är ovetande om hur ofantligt mycket större chansen till hjälp är om man dels informerar tydligt om sitt problem, och dels skapar engagemang kring sin fråga. Det handlar ju faktiskt om säljteknik!

Och tänk så mycket roligare det skulle vara om någon som fått hjälp kom tillbaka efter några månader och talade om hur det gick med  "Greta som for till Amerika" och som man fick hjälp att hitta på Proveniens i Fokus! Det skulle lyfta frågorna från "bokföringsnivå" till något livfyllt!

Sedan funderar man ju varför personer som en mängd år ägnat sig åt t.ex. emigrantforskning men inte skaffat sig de mest elementära sökmöjligheterna utan ständigt utnyttjar andras välvilja fortfarande får hjälp. En eller ett par gånger är väl rimligt, men att bygga sin "forskning" på att ständigt fråga sig fram måste få ifrågasättas.

Hoppas slutligen för Proveniens i Fokus bästa att värdfrågan får en lösning snarast möjligt! Jag vet vem jag skulle föreslå om frågan kom upp…

AndersE
11/3/12, 10:32 AM
#6

#5 Det finns ju några som faktiskt gör så. Berättar när de nått vidare tack vare hjälpen…

Annons:
[Fabtax]
11/3/12, 10:51 AM
#7

#6, ja, det stämmer förstås - heder åt dem!

[SallysPigge]
11/3/12, 12:04 PM
#8

#2 Nu har jag inte sagt att du är ute efter just mig, men jag är den som svarade på ditt inlägg.

Eftersom jag frågar om Fartygsregister m.m och ingen har någon specialkompetens inom detta område. Är jag inte välkommen att skriva mina frågor här alls då?

Och vad ska jag berätta om det? Allt jag vet är ju att min morfars bror var ute till sjöss under andra världskriget och enligt hans son ska han ha blivit torpedad 3 gånger. Vad mer kan jag berätta? Jag försöker ju få veta mer om det hela det är ju därför jag forskar i det. Och jag har aldrig forskat efter en enda sjöman innan, så vad kan jag berätta?

Och du har nog inte läst mitt förra inlägg så noga då jag faktiskt säger

"Och sedan är det inte medlemmarna som ska hålla igång en sajt det är faktiskt Sajtvärden och Medarbetarna som har det jobbet."

Inte sedan jag gick med i gruppen och skaffade Ancestry för snart en månad sedan har det inte kommit upp något jag kan hjälpa med. Jag själv har haft problem med Ancestry och har haft svårt att förstå hur det hela fungerar, så min hjälp om det hade behövts hade inte varit mycket till hjälp.

Ok jag förstår att Sajtvärden och Anders har annat att göra också. Men har man tagit på sig att sköta sajten så är det ändå upp till dom att saker händer på sajten då det fortfarande inte kan läggas på medlemmarna. Jag är Medarbetare själv på en annan sajt.

[SallysPigge]
11/3/12, 12:14 PM
#9

#3 Nu är du hur orättvis som helst, jag nonchalerar inte den hjälp jag får och tackar ofta. Visa mig gärna alla dom gångerna jag har betett mig så hemskt.

Men hur intressant är det att läsa artiklar som är mer än 1 år gamla? Sidan behöver ju uppdateras ofta för att ge ett gott intryck och locka medlemmar. Man kan ju undra vad iFokus killarna skulle se på det hela då dom inte vill att iFokus ska ska ge intryck av att inget händer på deras sajter. Men det är upp till er om ni vill ha en sajt som står still.

Ni kommer fortsätta tappa medlemmar om ni fortsätter som ni gör. Och hoppa på personer som mig med att säga att jag är nonchalant osv gör ju inte saken bättre.

Kanske dags att börja vårda dom få medlemmarna som finns kvar eller i alla fall dom som är aktiva.

Ja ja ni gör som ni vill …

[Fabtax]
11/3/12, 1:04 PM
#10

#8 Ok, jag hade inte en så formell syn på "medarbetare", för mig är alla som skriver delaktiga, men det finns väl en skillnad som är viktig för er som är Medarbetare. För mig förändrar det inget i sak, alla kan bidra med något, då först får man en levande sida.

Vet inte om du tycker synd om dig själv, eftersom du upprepar frågan om du inte är välkommen. Diskussionen gäller ju om alla efterlysningar håller på att kväva övrigt utbyte, och om hjälparna tröttnat på alla krav.

För övrigt, när du presenterar så luddigt underlag som i tråden "vilket sjukhus?" så måste hjälparna själva ta fram samma material eftersom ditt är oläsligt. Du har nog f.ö. större chans om du frågar på en sjöfartssida. En person som blivit torpederad tre gånger är inte direkt ointressant, och kan vara omtalad bland sjöfolk.

Om det hade funnits läslig text hade det gått att söka efter fartyget och personen i boken "Dödlig resa, Svenska handelsflottans förluster 1939-1945", men den minimala texten utan förtydligande om vilket fartyg det gäller förstör alla förutsättningar till sökning.

Har inte tittat så noga i boken, men kan tipsa om att där ett foto på m/s Brasil och en hel del uppgifter om vad som hände efter att hon hamnade utanför spärren 1940. Den av dig omnämnde Uno Seger lämnade ju ett fartyg med det namnet samma år.

[SallysPigge]
11/3/12, 1:27 PM
#11

Nä jag tycker inte synd om mig själv … och lämnar gärna detta med att vara välkommen eller ej …

Jo jag vet att hela den tråden Vilket sjukhus blev luddig och dum. Som som du kanske ser också så har jag skrivit i den tråden tidigare idag att jag får hjälp från ett annat håll. Fast den hjälpen kommer från en i USA, då Uno Seger bodde under ett tag i ett svenskt sjömanshus i New York.

Och att han har blivit torpedad tre gånger är inte ointressant jag håller med dig, men jag kan inte klämma ur mig mer om det just nu då jag inte vet ett enda dugg mer om det hela.

Jo jag förstår att jag skulle gjort bättre i den tråden, men jag tackar nu så mycket för att du ändå har tagit dig tid att få fram att det finns uppgifter om m/s Brazil. Fast tråden handlar om ett annat skepp vilket nu inte är viktigt i denna tråd, då vi hamnar lite väl OT.

Jag ska kolla upp ditt boktips, tack så mycket. :-)

AndersE
11/3/12, 1:50 PM
#12

#9 "Men hur intressant är det att läsa artiklar som är mer än 1 år gamla? Sidan behöver ju uppdateras ofta för att ge ett gott intryck och locka medlemmar. Man kan ju undra vad iFokus killarna skulle se på det hela då dom inte vill att iFokus ska ska ge intryck av att inget händer på deras sajter. Men det är upp till er om ni vill ha en sajt som står still."

Du, som tydligen är Medarbetare har väl kontakt med "IFokus killarna" så du kan ju fråga dem.

[SallysPigge]
11/3/12, 3:15 PM
#13

#10 Min dotter ska låna boken för mig på biblioteket så tack ännu en gång för tipset. :-)

#12 Det kan ju du med göra om det är så. Men du gör som du vill med sajten.

Men vad jag förstår så är inte sajtvärden närvarande alls här inne, du kan ju kontakta sajtvärden och kolla om intresset finns kvar, annars kan du ju ta över sajten och försöka få liv i den igen om man säger så. Ett tips. :-)

Annons:
guan
11/3/12, 4:00 PM
#14

Jag har varit med här i åratal, alltid med stort nöje. Någon gång har jag kunnat vara med i jakten på något intressant svar (kommer ni t ex ihåg Rosa Behrendt!!?), många gånger har jag fått oersättlig hjälp när jag själv kört fast, och så gott som alltid öppnar jag sidan med spänd förväntan, för det mesta är roligt att läsa tycker jag.

OK, det är mycket frågor nu, vad många skulle kunna kalla elementära frågor som man själv, om man är intresserad, skulle kunna hitta svaret på. Men det är väl inte värre än att den som inte vill svara inte gör det? Får dessa enklare frågor inga svar kanske det blir någon slags självsanering på forumet.

Och om de som inte frågar istället lägger sig vinn om att, som ni skriver ovan, berätta om sina egna fynd och historier, så hjälps vi åt att sätta sprätt på Proveniens i Fokus igen! Själv uppskattar jag ofantligt alla tips om nya källor på nätet. Jag kastar mig ofta över dem bums :)

AndersE
11/3/12, 5:02 PM
#15

#13 "Men du gör som du vill med sajten.

Men vad jag förstår så är inte sajtvärden närvarande alls här inne, du kan ju kontakta sajtvärden och kolla om intresset finns kvar, annars kan du ju ta över sajten och försöka få liv i den igen om man säger så. Ett tips. :-)"

Nej, jag gör inte som jag vill med sajten. Jag har ingen kontakt med värden heller. Och jag kan inte ta över sajten.

Lill-Kisse
11/3/12, 5:21 PM
#16

Under rubriken "OM SAJTEN" visas bild på fem värdar och Medarbetare. Tyvärr framgår inte vem av dessa som anses vara (frånvarande) värd nu. Vem menar ni egentligen.

AndersE
11/3/12, 5:25 PM
#17

#16 Det finns bara en värd.

Lill-Kisse
11/3/12, 5:33 PM
#18

Fabtax. Om du tycker att det är färre frågor och svar om släktforskning här, så kan en anledning vara att det har blivit en väldig aktivitet på Facebook inom just det området. Där finns en grupp på 2 665 medlemmar (ca 1000 fler än här) och andra grupper med inriktning mot andra länder, vissa landskap etc. Jag gissar att flera tidigare hjälpare här återfinns där numera. Man koncentrerar sig gärna på platser där behovet verkar stort. Särskilt nybörjare behöver mycket guidning.

Lill-Kisse
11/3/12, 5:46 PM
#19

#17 AndersE. Jag förstår att du inte vill peka ut personen ifråga, men någon av de fem avbildade antar man naturligtvis är sajtvärden. Synd att det inte specificeras.

[SallysPigge]
11/3/12, 5:57 PM
#20

Vill man ta över sajten så kan man det, vill du inte så är det ju en annan sak.

Annons:
[Fabtax]
11/3/12, 6:08 PM
#21

# 13 Tror att du har utbyte av den boken, som har mycket detaljer om en tid som få kan vittna om längre.­

#18 Lill-Kisse, mjau, eller nja rättare sagt, jag tycker inte frågorna minskat direkt, men jag upplever att det blir färre som svarar. Låter troligt att Facebook är en av anledningarna till detta.

Den här diskussionen som vi inlett här tror jag värkt fram. Det är säkert  fler än jag som undrat varthän Proveniens i Fokus är på väg. Guans inställning att vi skall sätta fart på sajten igen ingjuter hopp! Fast då krävs det att någon övertar taktpinnen, och enklast och naturligast vore väl om någon av de befintliga medarbetarna tar över med iFokus välsignelse. Eller?

[SallysPigge]
11/3/12, 7:38 PM
#22

#21 :-)

Detta med att någon tar över och sätter fart på sajten har jag försökt få fram. Det går att få bort sajtvärdar som inte är aktiva, det är bara att prata med killarna om det. :-)

maltemus
11/4/12, 4:05 PM
#23

när jag hittade den här sidan hade jag bara börjat med släktforskning,men upptäckte snabbt att jag genom att läsa andras gamla frågor fick lika mycket hjälp som om jag hade frågat igen.Här finns en bra länksamling och hjälp och stöd när man behöver.har själv också gjort idiotfrågor som jag senare bara har velat ta bort men kanske andra kan lära av mina misstag också

Bävern
11/10/12, 10:46 PM
#24

När jag först började med min släktforskning för lite mer än 3 månader sen så hade jag inte alls mycket att komma med då jag inte är uppväxt med att träffar mina släktingar och känner dom knapp sen dom äldre inte är i livet mm, då hittade jag denna sidan och frågade hur jag skulle göra mm och jag kunde komma igång då jag fick hjälp med att hitta dom personerna jag ville släktforska på, men efter att ha frågat några gånger om hjälp här inne så vågar man ju inte fortsätta att fråga om hjälp om man skulle fastna på något då jag fick i uppfattning av "någon" att jag frågar för mycket, har fått hjälp när det har krånglat till sig på ett annat ställe där har ingen stört sig på att man frågar om hjälp iallafall, alla har ju varit nybörjare någon gång.

vill bara säga att jag hade aldrig kommit igång utan hjälpen jag fick här inne i början men frågar inget här inne igen.

http://minbecel.blogg.se/

http://mina-duvor.webs.com/

[Fabtax]
11/10/12, 11:55 PM
#25

# 24 Bra att den här frågan blir ordentligt genomlyst, även om den tyvärr nog snart faller i glömska igen…

Bävern, jag förstår din och andra nya besökares frustration. Ni vill ha hjälp, och vill ha den nu! Saken är ju den att på den här sajten finns det massvis med bra tips, bara man ger sig tid att bekanta sig med den.  Man kan hitta artiklar som

Börja släktforska

Släktforskning, nybörjartips

Släktforskning i praktiken

Men i stället fokuserar många nya besökare, kanske de flesta, på sin egen situation. När rubriker av typen "Vem var min farfar", "önskar nybörjartips" eller "Hjälp" dyker upp igen och det är dags för Anders att vädra "skriv bra rubriker" för trettiofemte gången så blir stämningen lätt lite resignerad.

Vad jag kan se har du varit en flitig frågare som faktiskt fått en hel del hjälp, inte minst hjälp till självhjälp. Du fick som du säger hjälp att hitta de personerna du sökte på. Sedan ville du ha och fick stöttning med nästa steg, och nästa.

Du fick även tips om släktforskarkurser på din hemort, och du har fått tips om var man kan lära sig mer; som när Anders i den här tråden tipsade dig om att "Det finns några artiklar om att börja släktforska här på sajten. Klicka på artiklar uppe till vänster och välj sedan "20 Släktforskning" så hittar du en del." (Bland annat de som det finns länkar till ovan.)

Läs gärna den tråden plus de andra du skrivit så lär du se att du fått all den hjälp du rimligtvis behövde för att komma igång. Redan då skrev du f.ö. "alla har ju varit nybörjare någon gång". Någonstans finns det nog en gräns mellan att vara "nybörjare" och att skaffa sig gratis forskarhjälp.

Slutningen: läser du första inlägget i den här tråden så ser du att den inte handlar om något försök att "förbjuda" vädjanden om hjälp. Den handlar mer om att balansen mellan sådana inlägg och de som ligger närmare Proveniens programförklaring hade förändrats. Trevligt nog verkar de senare inläggen ökat i antal igen sedan inlägget skrevs.

Bävern
11/11/12, 3:20 AM
#26

#25 flitig frågare?? Jag frågade om 5 olika saker här inne ibörjan, vad jag behövde ha hjälp med i början va när dom va födda mm pga att jag inte hade några informationer om detta då jag inte har konkakt med "släkten" alla har inte den kontakten som ni kanske har med era släktingar och sen finns det inga brev eller kort eller några äldre att fråga om hjälp heller som jag inte har och då frågade jag här inne hur man skulle göra och jag fick den hjälpen av snälla människor som ville hjälpa mig att hitta födelse uppgifter mm för att kunna gå vidare, kan inte påstå som du säger att jag som var nybörjare ville ha hjälp direkt och hitta en massa utan bara att komma igång,

Varför ska jag läsa om allt jag redan har läst jag behöver ingen hjälp , det är inte det jag är ute efter här utan att man knappt vågar fråga om hjälp här inne om det skulle behövas, jag tränker inte fråga om hjälp här inne då jag inte behöver någon nu, jag har redan hittat min släkt långt in på 1700 talet på flera av min släkt sidor så,  så jag har redan bekantat mig med dessa sidor du skriver om här inne, jag är väldigt lättlärd av mig så jag klarar mig bra med min släktforskning, har till och med hittat släkt i USA ifrån dom som emigrerade ifrån min mormors pappas sida så jag har kommit väldigt långt fram efter att jag bad om hjälpen att komma igång här.

Om man har letat länge efter en person som man sen inte kan hitta då vågar man ju inte fråga om hjälpen här inne för det verka ju va helt fel att göra…

Tycker bara att det är tråkigt att det ska kännas så om man verkligen skulle behöva hjälp någon gång…

som sagt jag tackar dom som hjälpe mig i början att komma igång och berätta hur jag skulle göra mm utan deras hjälp hade jag inte kommit någonstans eftersom jag inte hade knappt någon information om min släkt men efter det har jag klarat mig bra själv.

Har inte du själv varit nybörjare någon gång?

Jag tycker bara att du verkar va emot att man fråga om hjälp här inne, men jag kan ju ha fel,

Jag ber om ursäkt om jag va en "flitig frågare" det kommer aldrig att hände igen ifrån min sida iallafall. jag har inte varit inne här på flera veckor och kollat fick bara för mig att göra det idag men skulle nog inte ha gjort det känns inte direkt välkomnande att skriva något här inne därför gör jag inte det längre…

http://minbecel.blogg.se/

http://mina-duvor.webs.com/

[Fabtax]
11/11/12, 4:30 AM
#27

Nej, du behöver givetvis inte läsa om någonting nu, men det hade ju underlättat för dig själv om du läst de tips som finns på sidan när du ville veta mer om släktforskning. I övrigt ser jag ingen anledning att älta samma sak igen. Känner du dig förorättad så är det ditt problem.

Annons:
Bävern
11/11/12, 4:43 AM
#28

Jag har inga problem alls jag bryr mig inte, om ni inte tycker att folk ska ställa frågor här inne sätt det som en regel då annars vet ju inte folk att dom inte borde ställa hjälp frågor här inne eftersom det stör vissa, sen är det ju det att folk behöver ju inte hjälpa om dom inte vill det, eller gör en egen flik för frågor istället…mig har det inte stört dom gångerna jag varit här inne att jag sett att folk frågar om hjälp även andras frågor kan folk lära sig av…

http://minbecel.blogg.se/

http://mina-duvor.webs.com/

AndersE
11/11/12, 10:01 AM
#29

Bäverns reaktion ter sig ytterst märklig för mig.

Jag får intrycket av att om inte varje fråga man ställer omedelbart besvaras så ska man känna sig icke välkommen här. För mig obegripligt!

Som jag ser det så fungerar det så här varje gång jag ställer en fråga:

  • Jag ber om hjälp
  • För att jag ska få min önskade hjälp ska någon annan lägga sin tid och energi för att hjälpa mig
  • Jag kan önska den hjälpen, men jag kan inte kräva den!
  • På ett foruim som detta är inte det viktigaste att så många som möjligt ställer så många frågor som möjligt. Det viktiga här är att den som kan och vill hjälpa upplever det som lustfyllt. Det blir det inte om det ställs krav på hjälp.

Jag tittar in här nästan dagligen. För mig är det självlart att kunna ögna igenom nya strängar här och om någonting lockar mig så kan jag engagera mig.

Detta gnäll som dyker upp på att man inte fått alla frågor besvarade är inte något som ökar min motivation. Så jag ser inget problem i att någon enstaka frågeställare blir missnöjd när inte fråga nio fått samma hjälp som de tidigare åtta.

Problemet är när Proveniens duktiga hjälpare tröttnar på gnället och lämnar sajten. Det är oroande.

Och som jag uppfattar #0 är det det detta handlar om. Det är för lite som uppmuntrar och lockar sajtens duktiga hjälpare. Hjälparna lämnar i takt som krävande frågeställare ökar i antal. De fördjupande diskussionerna för de som nått lite längre blir för få i jämförelse med den ökande andelen frågeställare. Det är det vi behöver lösa - inte se till så att 100 av 100 frågor får sitt svar.

[SallysPigge]
11/11/12, 12:01 PM
#30

Bävern jag rekomenderar att du vänder dig till gruppen släktforskning på facebook. :-)

Som nybörjare har man många frågor och inte riktigt vet hur man ska göra. Men att bli tillsagd att leta efter svaren själv på forumet är inte mycket till hjälp då man alltid inte vet vilken hjälp man behöver.

Men Rötter har också ett forum där man får mer hjälpsam hjälp.

Och ja jag har fått hjälp här inne som jag är väldigt tacksam för, men tonen här inne gör så att man inte vill vara kvar.

AndersE
11/11/12, 12:35 PM
#31

Precis så är det. Inget forum kan passa alla utan varje forum utvecklar sin egen"kultur" där några trivs som fisken i vattnet, andra söker sig vidare.

Och åter är det väl detta #0 är ute efter antar jag.

Proveniens lyckades hitta en nisch för de med lite bredare syn på släktfosrkning än man, åtminstone då, tillät på tillexempel Anbytarforum.

Idag har Proveniens "fallit" en del, en del av de "äldre" försvunnit och ersatts av några som trott detta var ett forum med ständig gratis-hjälp med att släktforska utan egna insatser.

[SallysPigge]
11/11/12, 12:45 PM
#32

Gratishjälp!?, ni är gamla stofiler som inte vill vara hjälpsamma, och det handlar ju inte om att ni ska forska för folk utan att man vill ha hjälp hur man ska göra det.

Hade vi behandlat våra meddlemmar så så hade vi heller inga haft kvar. Vi stöter ibland på samma fråga om och om igen, men inte sjutton ser vi ner på dom och sätter gränser för hur många frågor man får ställa.

Uppmuntra folk istället för att klanka ner på dom i varje inlägg om att rubriken inte passar med texten osv. Hur mår man själv om man jämnt står med pekpinne?

Bävern
11/11/12, 12:45 PM
#33

29 öööh är mina svar märkliga bara för att jag tycker som jag gör jag har INTE en nämn något om att det ska svaras direkt här inne vad har du fått det ifrån??? Är ju just dessa svar man får här inne om att man vill ha svar direkt eller ha allt serverat som retar mig då jag inte ens nämnt något om att jag vill ha svar, om du inte fattade vad jag skrev så tackade jag faktiskt dessa som hjälpte mig i början att komma igång INTE att jag vill ha svar direkt mm, har inte en frågat något här inte sen jag va här sist och det va nu länge sen, om det är något som är märkligt är ditt svar isåfall då du skriver att mitt svar är märkligt och att jag vill ha svar direkt, fattar inte ens vad du fick detta ifrån, är ju just detta otrevliga sättet som kan få folk att känns sig ovälkommena lixom.

http://minbecel.blogg.se/

http://mina-duvor.webs.com/

Bävern
11/11/12, 12:48 PM
#34

30 jo tack den på Fb är jag med i sen länge och märker verkligen den trevliga tonen där inne, den på rötter har jag aldrig kollat men det ska jag göra :)

http://minbecel.blogg.se/

http://mina-duvor.webs.com/

Annons:
[SallysPigge]
11/11/12, 12:48 PM
#35

#33 Det är så det är här inne, själv så är jag ju bara otacksam för den hjälp jag fått även om jag tackat varje gång.

[SallysPigge]
11/11/12, 12:49 PM
#36

#34 ja gör det, fast visst svaren dröjer där inne men dom är desto trevligare :-)

AndersE
11/11/12, 12:52 PM
#37

#32 Om du uppträder på det sättet bryter du mot Proveniens regler…

Jag är inte helt förvånad. Det är lätt att kräva att andra människor som på befallning ska ställa upp gratis. En annan sak att vara hövlig. Att skälla på dem som hjälper är inte sättet jag rekommenderar om man vill ha mer hjälp. På Proveniens är det nämligen frivilligt…

#33 Det finna inga regler mot att hjälpa till.

Jag tror inte sajtens problem är att det hjälps för mycket eller för lite.

Problemet är att några tror sig ha rätt att kräva. Tror man det ska man nog vända sig till den kommersiella släktforskningshjälp som går att köpa.

Jga tycker detta ska vara en sajt för lust och glädje. Inte för tvång o gnäll..

Men jag är ju inte värd. Ett problem är at värden inte finns här och inte funnits här på ett långt tag…

[Fabtax]
11/11/12, 12:56 PM
#38

#29 Tyvärr är det enstaka nya som verkar lida av något slags tunnelseende. Om de bara givit sig tid att kolla tidigare trådar, vilka typ av frågor som fått hjälp och vilka som misslyckats, och kollat den information som redan ligger ute så skulle chansen till hjälp öka betydligt.

Jag tycker att det  är synd om Proveniens i Fokus som har ett sådant varierat utbud av vissa tydligen enbart upplevs som en frågelåda och personlig hjälpfunktion. För dem verkar strävande att göra sajten intressant det samma som att svara på deras frågor, när det i själva verket är dessa dåligt förbereda frågor som förtar intresset för sajten. Uppenbarligen förstår de inte skillnaden mellan Anbytarforum, som är precis det som namnet säger (ett utbyte av uppgifter, inte ett ensidigt inhämtande) och den här sajten, vars programförklaring har återgivits i #0.

Med detta tror jag att jag har sagt vad jag tycker i just detta ämne och sätter streck här.

[SallysPigge]
11/11/12, 12:56 PM
#39

Lust och Glädje, var är den? :-D

Bävern
11/11/12, 12:58 PM
#40

En sak till ni verkar ju inte vilja ha några nybörjare här inte så varför inte skriva det att nybörjare inte är välkomna utan att dom ska bli påhoppad så fort dom frågar något här inne… Allvarligt talat har jag aldrig varit med om något liknade i ett forum innan, ni vill ju verkligen inte ha era medlemmar kvar när ni säger att dom är efter grattishjälp mm, jag fick hjälp i början ja med att hitta födelse datum mm men efter det har då inget släktforskat åt mig det har jag själv gjort och betalt för att komma åt kyrkböckerna mm. Fattar inte vad får allt ifrån att vi vill ha gratis släktforsknings hjälp… Men jaja det är ju som det är här inne. Jag vet ju iallafall att jag inte snyltar på någon eller kräver svar direkt…

http://minbecel.blogg.se/

http://mina-duvor.webs.com/

[SallysPigge]
11/11/12, 1:05 PM
#41

Det är inte bara nybörjare dom inte vill ha, då jag har forskat i 17 år och men har haft lite frågor om för mig helt okänd mark gällande sjömän och båtar. Och jag är tacksam för den hjälpen jag fick men ändå får jag höra att jag är otacksam. Inte en gång utan två gånger.

Så för att vara här gäller det att inte ställa frågor för huvudtaget. Sedan måste man skriva perfekta rubriker, för något litet fel får man inte ha.

En Sajtvärd är dom inte intresserade av att ha heller verkar det som.

Annons:
AndersE
11/11/12, 1:09 PM
#42

#41 "En Sajtvärd är dom inte intresserade av att ha heller verkar det som."

Vad menar du? Det finns en Sajtvärd. Och vilka är "dom"?

Bävern
11/11/12, 1:19 PM
#43

41 aha ok nej men det är nog så då att man inte får fråga för frågar man något är man tydligen snyltare och kräver svar direkt och jag har aldrig krävt ett svar här inne, vill man inte hjälp någon så gör man ju inte det, jag fattar inte hur man kan säga att man kräver svar när man aldrig gjort det lixom…

http://minbecel.blogg.se/

http://mina-duvor.webs.com/

[SallysPigge]
11/11/12, 1:19 PM
#44

Om sajtvärden finns varför ser ni inte till att den är aktiv då? Eller är det du? Nä just det, sajtvärden var ju hemlig.

Dom=medarbetarna

AndersE
11/11/12, 1:25 PM
#45

#44 Vad är det för trams? Du är ju själv Medarbetare för en iFokus-sajt. Du borde väl veta att sajtvärden alltid står med på "Om sajten".

Hur menar du att "ni" ska se till att den är aktiv?

Värden har ett avtal med iFokus. Är du missnöjd med det kan du kontakta iFokus.

Bävern
11/11/12, 1:29 PM
#46

44 nu har jag nog missat något är sajtvärden hemlig? Varför är man det när man har hand om detta, vilka är medarbetarna här inne då? Jag är med i flera forum här inne inte är någon av dom hemliga och dom jobbar bra för att hålla bra stämning på sina forum oxå

http://minbecel.blogg.se/

http://mina-duvor.webs.com/

AndersE
11/11/12, 1:36 PM
#47

#46 Nej, sajtvärden är inte hemlig. Inte heller medarbetarna.

Du ska nog inte tro allt som skrivs i denna tråd. Är man intresserad att framställa något i dåligt dager verkar sanning inte stå som första prioritet.

[SallysPigge]
11/11/12, 1:40 PM
#48

Trams! Du vill ju inte berätta vem av er på Om Sajten som är sajtvärden. Se tidigare inlägg om det om du inte minns detta.

Om inte sajtvärden är aktiv och du som Medarbetare inte ens är intresserad av att ni har en Sajtvärd är för mig väldigt konstigt.

Pratar inte sajtvärden och medarbetarna bakomkulisserna med varandra?

ja ja gör som ni vill som jag sagt tidigare, vilket är synd för det är ni som sjunker som en sten.

Annons:
[SallysPigge]
11/11/12, 1:46 PM
#49

#47 Vem är sajtvärden då? Om den nu inte är hemlig?

AndersE
11/11/12, 1:54 PM
#50

#49 Du menar att du ännu inte, som medarbetarre på en iFokus-sajt, vet att om man klickar på "Om sajten" så finns värd och Medarbetare där?

Precis som jag redan svarat ovan, mer än en gång…

bokesliden
11/11/12, 1:56 PM
#51

Det finns dessutom att läsa under kategori nr 4 "om Proveniens i Fokus" i menyn till höger och har gjort så i mer än ett år.

[SallysPigge]
11/11/12, 2:00 PM
#52

#50 Vet inte du som fd Sajtvärd och nu Medarbetare att det inte står vem som är sajtvärden. Du kringår svaret hela tiden.

#51 Tack för ditt tips då jag missat att det fanns trådar om det där.

AndersE
11/11/12, 2:07 PM
#53

#52 Jo, det står vem som är Sajtvärd. På sidan "Om sajten" finns bilder på värd och på Medarbetare.

Är inte hemligt, har aldrig varit hemligt.

[SallysPigge]
11/11/12, 2:15 PM
#54

Man kan se vem som är Sajtvärd om man vet hur det fungerar med bilderna, men det står inte …

AndersE
11/11/12, 2:23 PM
#55

Du som är MedarbetareiFokus kan ju kontakta iFokus om du inte gillar sättet det presenteras på. Det har varken jag eller värden något inflytande över.

Annons:
[SallysPigge]
11/11/12, 2:34 PM
#56

Nä men sluta nu, du säger ju att det står där, vilket det inte gör … att du orkar

AndersE
11/11/12, 2:44 PM
#57

Ja, det står "Värdar och medarbetare" och sen finns bilder på först värden och sedan medarbetarna. Om man för musen över bilderna ser man der användarnamn och om man klickar på bilderna kna man kontakta dem.

Fungerar det inte likadant på den sajt där du är Medarbetare?

[SallysPigge]
11/11/12, 2:48 PM
#58

Sluta tjata om att jag är Medarbetare, jag vet det. MEn du har sagt att det STÅR vem som är Sajtvärd, vilket det inte gör hur du en förklarar, då det ändå inte STÅR vem som är vad eller hur.?

AndersE
11/11/12, 3:40 PM
#59

#58 För mig är det tydligt. Det står "Värdar och medarbetare" och sen kommer rad en med just värd, följt av Medarbetare i bokstavsordning.

Men om inte ens du som är Medarbetare begriper det så borde det nog göras tydligare. Jag föreslår som sagt att du vänder dig till iFokus.

swemah
11/11/12, 11:53 PM
#60

Om vi tänker bort diskussionen om sajtvärden ett tag och går tillbaka lite i diskussionen, så känns det lite konstigt hur samtalet har utvecklats till någon form av skyttegravskrig. Det kommer beskylllningar om än det ena och än det andra, hur otrevligt vissa upplever det, hur torftigt andra anser att forumet blivit.

Nu är det väl så att det är vi som skriver och läser som själva avgör hur vi, var och en upplever det, och så länge jag som individ är positiv, så kanske jag läser in de positiva signalerna, är jag negativt lagd (kanske har en dålig dag)  så kanske jag dras mer åt att se problem.

Alla forum utvecklas olika under sin levnad, ibland är det uppåt, ibland neråt, ibland kommer det inriktningar som ingen tänkt på, och ibland blir det slentrian och då försvinner en del av intresset. I min värld är allt detta beroende på de olika ingående delarna, de som skriver, det som det skrivs om, hur det skrivs etc, kombinerat med min egen sinnestämning sammanfattas till en helhet.

Vill man inte läsa mer behöver man inte, vill man inte fråga mer så gör inte det, men jag tycker att det ska finnas lite hyfs i de uttalanden som görs. Att dra alla över en kam och kalla oss gamla stofiler är ju inte speciellt snyggt, tvärtom tycker jag faktiskt. Att påstå att man är fullärd efter några månader som släktforskae och sedan säga att forskningen görs själv när det ställs en rad frågor i andra forum är ju inte sanningsenligt, men kanske ett utslag i stridens hetta.

De som inte vill vara kvar, de lämnar och de som ser nyttan/nöjet med Proveniens de fortsätter, allt utifrån egna förutsättningar och utan att ställa krav på varken det ena eller det andra.

Det viktigaste är att vi ser till det som är roligt, för då blir allt så mycket bättre, och lägger det andra åt sidan, vi ska ju ha skoj tillsammans

Bävern
11/12/12, 12:53 AM
#61

#60 vill bara tala om att jag aldrig har skrivit att jag är fullärd efter några månader, det vet jag inte vad du fick det ifrån, jag skrev att jag inte behövde någon hjälp "nu" med nu menar jag då "just nu" och att jag är lättlärd av mig så jag klarar mig bra med min släktforskning, förstår inte vad du fick fullärd ifrån då jag aldrig har skrivit att jag är det, jag lär väl fastna vi något och kan behöva hjälp men det har gått bra tills nu iallafall,  och jag vet att det va mig du menade då det är jag som skrivit här inne och bara släktforskat i några månader, jag är inte fullärd de vet jag nog men jag har heller inte krävt att få hjälp eller svar direkt och det har jag aldrig skrivit i några inlägg, jag har ställt frågor ibörjan ja,  om någon svarar så gör dom det eller så gör dom  inte det är väl ingen som kräver eller tvingar någon att hjälpa till det har då jag aldrig gjort iallafall , det är väldigt tråkigt att alla dras över en och samma kant här inne om någon nu råkat kräva något men det har inte jag sett att någon gjort iallafall i dom inlägget jag har läst,

så nej jag är inte fullärd och det sa jag inte att jag va heller i det jag skrev, det va bara det jag ville säga,

tack och hej för mig!

http://minbecel.blogg.se/

http://mina-duvor.webs.com/

leja
11/13/12, 8:51 AM
#62

Jag tror att de mesta av de olika åsikterna beror på missförstånd. Nämligen att vi "gamla" proveniensare vill använda sidan för svåra frågor, där man efter åratal av släktforskning stött på en mur som man inte vet hur man tar sig förbi.

När det då kommer "nya" släktforskare så kan det av oss gamla upplevas som att dessa ställer "enkla" frågor som de borde klara av själva. Medan jag tror att de "nya" upplever dessa frågor som svåra och krångliga.

Sen vad som är egentligen enkla eller svåra frågor beror helt på var man befinner sig i släktforskningen. Men det som den här sidan skapades för, som jag upplever det, var att diskutera och presentera forskning. Där för upplever många nybörjar frågor som jobbiga. Inte minst för att det finns rubriker och annat här som presenterar lösningar och tips för nybörjare, dels för att dessa frågor dyker upp gång på gång. Inte för att någon är irriterad på just dig som ställer frågan, utan för att man upplever att samma fråga ställs av olika frågeställare gång på gång.

Mitt tips är att är man ny så finns det rubriker och ämnen att läsa, det finns flera släktforskar sidor att titta på. Men om man ställer en fråga här är det många som väntar sig ett problem som man brottats med i åratal, inte en fråga som man funderat på ett tag.

Däremot tror jag att vi alla är glada för att det finns och kommer fler som är intresserade av släktforskning. Så jag tror inte någon är medvetet elak eller dum.

Meningen med Proveniens som jag upplever den. är att presentera sin forskning och få hjälp med vad som verkar vara olösliga problem. Om man är ute efter hjälp som nybörjare borde man kanske starta en ny sida som hand har sådana frågor.

Därmed vill jag säga att alla borde vara välkomna, men att det kan upplevas som frustrerande för en nybörjare att komma hit, liksom det blir irritation från de "gamla" här att åter få förklara samma saker, gång på gång.

Hoppas dock att vi alla vill vara snälla och hjälpsamma.Flört

Vad ska man ha som signatur tro?

Annons:
Torparmor
12/5/12, 11:08 PM
#63

Att skriva rubrik som ger andra en insikt i vad frågan eller inlägget handlar om är inte lätt. Det här problemet finns på de flesta ifokus-sajterna. Samtidigt underlättar det för ALLA på sajten om man snabbt kan fatta beslut om det här inlägget är intressant att läsa eller ej.

Proveniens är inte heller den enda sajten där det just nu har uppstått ordkrig. Det är mycket lättare att missuppfatta det som skrivs än det som sägs. Vid ett samtal utgör kroppsspråk och tonfall en stor del av budskapet.

Det finns en skillnad mellan gamla och nya ifokusmedlemmar som faktiskt har förvånat mig (gäller alla sajter. Det är att nya medlemmar inte hittar att söka bland alla gamla trådar och inlägg. Jag trodde att många av de nya var unga med mycket större datavana än vi som varit med länge. Men det verkar inte fungera så.

En sajt blir inte bättre än vad ALLA som skriver på sajten gör den till. Du kan aldrig ändra någon annan bara dig själv.

Jag instämmer med  leja Hoppas vi alla vill vara snälla och hjälpsamma!


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Upp till toppen
Annons: