Annons:
Etiketthembygd
Läst 2723 ggr
Linda-A
10/28/12, 10:47 AM

Hitta information om gårdar och byar?

Jag har börjar skriva lite på min hemsida om de socknar och gårdar där mina anor har levt. Stötte dock ganska fort på ett bekymmer - vart hittar jag informationen jag är ute efter?

Det jag är ute efter framförallt när det gäller gårdar och byar är hur länge har platsen varit bebodd, vilken typ av bebyggelse fanns där, storlek på gården byn osv.

Har ni några tips på vart jag kan försöka finna den information som jag är ute efter?

Annons:
[Fabtax]
10/28/12, 10:55 AM
#1

Hembygdsföreningen, kommunarkiv och bibliotek är ju några tänkbara källor till att börja med.

svenake
10/28/12, 1:02 PM
#2

Lantmäteriet, historiska kartor.

Lill-Kisse
10/28/12, 8:07 PM
#3

Du verkar intresserad av Östergötland. Det är ett landskap med mycket historia, så utsikterna är mycket goda att finna bra information. Googla på "Östergötlands gårdar" så får du några tips, som du förhoppningsvis får glädje av.

Bjornen
10/29/12, 10:13 PM
#4

Ortnamnsarkiv, fornminnesregister, Älvborgs bägge lösen, Jordeböcker, skattelängder från 1539 (1535) och framåt, Riksregistraturer.

Record
10/30/12, 11:29 PM
#5

#Linda-A

http://www.kringla.nu/kringla/

Kan en kringla hjälpa dig, tror ja

Linda-A
10/31/12, 7:27 AM
#6

Tack alla för tips om källor och sökvägar! Jag ska ta tag i detta med byarna och gårdarna igen i helgen och se vad jag kan få fram!

Annons:
Upp till toppen
Annons: