Annons:
Etikettsläktforskning
Läst 1543 ggr
leemland
2012-10-18 20:29

Dom vill ta bort socknarna

Kom precis över info om att det ev planeras att ändra socknarna. Och dom har startat en namninsamling emot det för dom som inte gillar de : http://upprop.nu/NRMK

(hoppas jag får lov att skriva de här)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
Record
2012-10-18 23:51
#1

Det är ju självmord !!

Att byråkrater inte kan tänka längre än till nästa kafferast.

Skicka länken till fler du känner.

svenake
2012-10-19 01:08
#2

Min kommentar blir;

NU IGEN?????   Det var ju uppe för bara några år sedan, och blev stoppat.

Hoppas att det stoppas igen.

signemo
2012-10-21 16:59
#3

Här hos oss är det så att Svenska Kyrkan (som ju nu är frikopplad från staten och som vilken förening som helst), de har slagit ihop flera församlingar. till en

Och det är ju inte konstigare än att andra föreningar går samman.

Det som är dumt är att folkbokföringen som sedan många år handhas av staten att de inte kan ha kvar sockennamnen.

En fastighet har ju nu kommun namnet före . ex. Svenljunga Alfsgård 1:1. i handlingar. så såg det inte ut förut.

Var rädda om varandra

swemah
2012-10-21 18:51
#4

En liten kommentar. Det som kanske kommer att föreslås är att församlingsbegreppet tas bort ur folkbokföringen, och att varje person skall vara folkbokförd på fastighet och kommunn.

Bakgrunden är just det som skrivs om nuvarande församlingsindelning, som bestäms av den från staten helt fristående religösa rörelsen Svenska Kyrkan.  Ett fullt förståeligt förslag, speciellt som förändringar i församlingsindelning accelerat.

Det finns då ett tidigare förslag att folkbokföringen ska ske även i distrikt, en indelning som ska vara likadan som den församlingsindelning som gällde vid årsskiftet 1999-2000.

Den indelningen påminde om de forna socknarna, men är långt ifrån likvärdig med äldre sockenindelning eftersom det kontinuerligt skett förändringar.

Det är att följa det förslag om distrikt som finns som uppropet handlar om, det gäller alltså inte att behålla kopplingen till nuvarande församlingar.

Sedan kan man alltid diskutera om indelningen 1999-2000 ska vara den som gäller för all framtid, men det berörs inte av någon.

svenake
2012-10-21 20:55
#5

När man gör en förändring, så tycker jag att man ska ha ett MÅL  med det.  Ett tydligt, förståeligt och mätbart mål.

Jag har inte sett någon försöka förklara varför dom vill göra detta.

Eftersom vi alla i dag har person-nummer så tycker jag att skatteverket enkelt kan hålla reda på oss ändå!?!

Varför ska man då hålla på med dessa organisatoriska förändringarna?  Tjänar dom något syfte, - och i så fall vilket??

Alltså;

Vad är målet?

Kan man uppnå detta mål på något billigare eller bättre sätt?

swemah
2012-10-21 22:39
#6

Frågan ska kanske vänta tills dess att den förväntade propositionen läggs fram. Det är många som diskuterar frågan som om de sett det färdiga förslaget, men det är få som verkligen vet vad som kommer.

Men den utredning som gjordes tidigare pekade på det tokiga att folkbokföra personer enligt en indelning som kyrkan kunde ändra hur som helst, utifrån helt andra premisser än folkbokföringsmässiga.  Då föreslogs att det borde räcka med kommun och fastighet, utan det mellanliggande ledet av församling (som tidigare var ganska likt socken)

Efter det kom det ytterligare en utredning som sa att man kunde behålla mellanledet, som tidigare var församling men kalla det distrikt och låsa det för all framtid till hur det såg ut 1999/2000.

Så vi får väl se vad de har för syfte och mål när allt blir uppenbarat

Annons:
Upp till toppen
Annons: