Annons:
Etikettamerikaforskning
Läst 4903 ggr
[SallysPigge]
10/9/12, 11:15 PM

Ancestry - En besvikelse!

Betalade igår 295:- för en månad och jag är hur besviken som helst.

Det finns ju inget där alls. Jag sökte på en familj igår och dom hade kommit fram till New York men sedan tog det stopp.

Andra familjer som enligt Emigranten ska ha rest över men på Ancestrys passagerarlistor finns dom ej.

Tänkte då forska lite i England då mina barns pappa är engelsk. Hur konstiga listor som helst, som tex Evelyn Kersaw, jag kollade henne i födelselistorna där står det bara moderns flicknamn Wilson, inget mer. Och födelsedatan var ju hur knäpp som helst May, June, July 1923 ….

Det ända jag fått utav att vara på Ancestry är att jag hittade listor på min morfars bror som var i USA när andra världskriget bröt ut, han gick då till sjöss och slogs med USA mot tyskarna. Så det är det enda vettiga jag fått, önskar det hade varit lite billigare. Kunde lagt pengarna på Arkivdigital istället.

Har jag missat något? Har ni tips på hur jag kan få ut mer av dessa pengar och få nöjet att få veta mer om dessa personer jag vill veta mer om?

Annons:
swemah
10/9/12, 11:46 PM
#1

Det är ju inte lätt att svara, när vi inte vet vilka förväntningar du haft, vilka tidsperioder du söker i och hur mycket du kan om registren i de länder du säker. Att använda Ancestry för att söka i Sverige är kanske inte det optimala, det finns bättre i Svar eller Arkiv Digital, men om det gäller utanför Sverige så är Ancestry nummer ett, även om Familysearch närmar sig (när man lärt sig den konstiga söksidan)

Du säger att du får knäppa svar, kanske beror det på att underlagen innehåller de uppgifterna och då är det näppeligen sökmotorns fel att presentera det som finns.

Jag förmodar att du, när det gäller emigranter, har sökt lite brett, namnen uppfattades lite annorlunda, kanske bytte man själv till ett mer amerikanskt namn etc

Du kan väl ge några exempel så blir det lättare att prata om vad som är bra respektive dåligt

[SallysPigge]
10/10/12, 12:00 AM
#2

Ja som den första familjen som jag hittade i New York, hustru och barn hade åkt efter mannen som åkte 10 år tidigare. Men det står ju inte vart dom tog vägen sedan. Dom finns inte i folkräkningen heller varken i Amerika eller Canada.

[SallysPigge]
10/10/12, 12:08 AM
#3

Ancestry var tänkt för mig att bara forska utomlands. Och jag har använt dom uppgifter jag fått från emigranten som antecknats innan  dom åkte. Jag har testat olika stavningar m.m

[SallysPigge]
10/10/12, 12:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag inser att jag har slarvat lite med tydningen av dom enda personerna som jag har hittat i New Yorks passagerarlistor.

Hit ska dom ha flyttat, men jag vet inte vart .. Ceresio ??

AndersE
10/10/12, 7:49 AM
#5

För mig är ancestry outstanding. Där finns nästan ofattbart mycket information.

Dock tycker jag det tar tid innan man lär sig hur man ska söka och jag kan fortfarande tycka att det är svårt.

Alsterolle
10/10/12, 8:44 AM
#6

Ceresco, Nebraska.

Bland många träffar tidningen:
http://www.topix.com/city/ceresco-ne

Annons:
[SallysPigge]
10/10/12, 11:18 AM
#7

#5 Jag har lagt in en Gedcomfil där nu och det kanske kan ge mig ny info. Och jag ska självklart ge sidan en ny chans. :-)

#6 Åh tack då vet jag vart dom skulle ni i alla fall. :-)

Men tidningen vet jag inte riktigt vad jag ska göra med …

Cavinka
10/10/12, 4:55 PM
#8

Jag säger som Anders, mycket bra men det kräver ihärdighet och envishet. Jag har hittat så mycket.

[SallysPigge]
10/10/12, 5:02 PM
#9

Jo men alla tips som poppar upp nu efter att jag lagt in trädet är lite jobbiga. Specielt dom som inte har något nytt att komma med utan för att jag skrivit mina källor på ett annat sätt.

[SallysPigge]
10/10/12, 10:15 PM
#10

Ni med Ancestry - Om man som jag nu gjort lagt in en Gedcomfil med min släkt, vad händer det med den när mitt abonnemang går ut?

Och sedan när jag har gjort ändringar i släktträdet i Ancestry kan jag föra över ändringarna till mitt vanliga dataprogram igen, utan att förstöra det trädet men bara lägga till det nya? Jag använder mig utav Min Släkt.

[SallysPigge]
10/11/12, 1:16 PM
#11

Någon som vill hjälpa mig med #10?

leemland
10/12/12, 1:46 PM
#12

Jag tror ditt träd kommer finnas kvar på Ancestry. Men du fpr nog inga matchningar och folk kan nog inte söka på ditt träd. Men är inte säker, kolla på deras hemsida där bör dom ju ha information om det:) Lycka till

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

svenake
10/12/12, 9:57 PM
#13

Jag känner inte till Ancestry så väl,  men . . . .

Sker inte all inläggning och uttagning med hjälp av gedcom-standarden??

I sådana fall borde du kunna ladda ner DITT träd från Ancestry och sedan IMPORTERA  det i MinSläkt (eller valfritt annat program)

Glöm bara inte att ändra namnet,  kanske med att lägga till aktuellt datum.

Sedan kan man göra säkerhetskopieringar  själv,  genom att maila  gedcomfiler till sej själv.  Då finns det ju alltid kvar.

Annons:
[SallysPigge]
10/12/12, 10:16 PM
#14

Jo det är Gedcom som gäller där med. Jo jag får göra som du säger med att ändra namnet osv. Och ja Säkerhetskopa är inte dumt alls. :-)

Alsterolle
10/13/12, 9:12 AM
#15

Även jag använder Ancestry för att börja leta efter några få släktingar som utvandrat.

En sak med Ancestry - som jag inte gillar - är deras "tillsvidare prenumeration". På engelska "To ensure uninterrupted service, your membership will be automatically renewed."

Samma försäljningsknep använder GenealogyBank som jag var på vippen att beställa men ändrade mig när jag såg detta.

Anna-hfg
12/17/12, 2:34 PM
#16

Trädet är fritt, även utan abonnemang men beroende på inställningarna (privat/offentligt) kan övriga personer se information i ditt träd.

en liten varning bara. Är det offentligt kan vem som helst ta din information, utan lov, och ändra och lägga till sitt eget träd. Ancestry hjälper INTE till att lösa sådant utan man får själv i så fall ta kontakt med den personen, OM de svarar och be dem ta bort det.

Har själv råkat ut för det.

Upp till toppen
Annons: