Annons:
Etikettamerikaforskning
Läst 5954 ggr
Cavinka
2012-10-07 18:19

Hur skall jag göra?

Jag behöver ett gott råd!" Jag håller på och skriver om en dotter till en emigrant från Naverstad socken. Denna dotter Olga, levde ett ganska ovanligt liv. Informationen kommer från Olgas dotter Evelyn. Både personerna är döda så nu kommunicerar jag med Evelyns dotter. Hon har till största delen bekräftat informationen om Olga och Evelyn, men nu när det börjar dra ihop sig till att jag skall publicera berättelsen om dessa kvinnor på min hemsida så börjar hon att tveka. Informationen finns i email från Evelyns dotter till mig och från ytterligare en person som var besläktad med Evelyn.

Det känns som om hon vill förändra de händelser som formade både Olga och Evelyn till något annat än vad de var.

Hur skall jag göra? Skall jag låta henne avgöra vad jag bör/får skriva eller skall jag låta min historia vara som den är?

Annons:
guan
2012-10-07 18:37
#1

Knepigt. Jag kan bara svara hur jag nog hade gjort: En enklare berättelse på min hemsida, en mer utförlig i mina egna papper, för att kanske komplettera hemsidan senare, om Evelyns dotter ändrar uppfattning.

Cavinka
2012-10-07 18:49
#2

Det är ju naturligtvis ett alternativ.

Nu är det så att det liv Olga och senare Evelyn levde inte var kriminellt eller något sådant utan bara annorlunda med en hel del ganska bisarra inslag.

Händelser som inte kom fram i dagsljuset förrän Evelyn på sin dödsbädd berättar för sin dotter hur det var. Dotttern påverkades naturligtvis även hon av historien.

[Fabtax]
2012-10-07 19:08
#3

Som jag tolkar det du skriver så har du förstahandsuppgifter från Evelyn. Dotterns roll har sedan varit att hon bekräftat sin mors uppgifter, något som hon inte längre vill stå för. Kanske läge att fundera på hur mycket dottern själv upplevt av historien - hon kan vara en andrahandskälla som inte själv känner till alla detaljer, utan fått dem berättade för sig i sin tur eller tänkt ut dem själv.

Om du litar på Evelyns historia så kanske du skall koncentrera dig på den? Finns det detaljer som är stötande för dottern kanske det går att diskutera med henne vad du avser att publicera, och var någonstans du gör det. Det går ju att formulera om uppgifterna du har fått från Evelyns dotter och den andra släktingen så att du inte anger uppgiftslämnaren. Källan blir visserligen något svagare, men att publicera en historia som ändrats några gånger är ändå tveksamt.

Cavinka
2012-10-07 21:35
#4

Evelyn dog 1998 och det är strax före sin död hon berättar för dottern Lynn att allt det som Lynn kallar "bedtime stories" var lögner/fantasier.

Vid Olgas begravning 1960 träffar Lynn syskonen till Olga som till Evelyn och Lynn beklagar moderns/mormoderns död. En kraftig reaktion från Lynns sida eftersom Olga inte var hennes mormor utan det var mormoderns syster och att Olga och hennes mor mor hade uppfostrat Evelyn efter systerns död.Evelyn fick aldrig kalla Olga för mamma utan "Aunt Ollie"

Lite knepigt blir det. Uppriktigt sagt så har jag svårt att hänga med i alla svängar.

[Fabtax]
2012-10-07 22:09
#5

Lite rörigt verkar det onekligen! I det första inlägget verkar det som om du haft kontakt med Evelyn, eller kommer allt via Lynn och den andra släktingen?

Det är lite svårt att ge råd utan att veta i vilken form du tänker publicera uppgifterna om personerna. Verkar i alla fall som om du tycker att det kan ha ett allmänintresse. Då vore det ju synd om det faktiskt rör sig om "bedtime stories". Förstår ditt dilemma!

Minns att jag en gång skrev av en anteckning i en hfl om att en person hade stulit sju stearinljus. En person som liksom jag var "släkt till släkten" på mycket långt håll till den berörda personen tyckte att det var onödigt att ange det, eftersom ett barnbarn till "tjuven" långt senare hade blivit landsfiskal. Tillgreppet skedde på 1800-talet, och landsfiskalen var också död sedan länge, men uppenbarligen uppfattades det ändå som en känslig uppgift. Det fick mig förstå att man aldrig kan vara säker på vad andra tycker är lämpligt att skriva, och om det gäller personliga berättelser kan det nog vara ännu mer känsligt…

Lill-Kisse
2012-10-08 00:13
#6

Du nämner inget om att du funnit bekräftelse på berättelsen i några officiella källor, kyrkböcker o dyl. Går det inte?
Du skrev att berättelsen även påverkat Evelyns dotter (hon som heter Lynn och fortfarande är i livet).  
Med dessa två motiv känns det inte lämpligt med en publikation förrän Lynn förhoppningsvis godkänner det.

Annons:
Cavinka
2012-10-08 16:18
#7

Jag avvaktar och ser vad jag kommer att få tillbaka från Evelyns dotter och hur hon ställer sig till den text jag skickade till henne.

AndersE
2012-10-10 07:54
#8

#0 Läs gärna här…

'

Rubriken "Hur skall jag göra?" kan man sätta på väldigt många diskussioner här..

Cavinka
2012-11-22 14:29
#9

Jag återkommer till Olga Reilly och har en del frågor som jag kanske kan få hjälp med.

Jag har letat i Ancestry efter Olga och Robert Reilly/Riley i census 1930 och 1940 men kan inte hitta dem.  Olga finns sista gången i census 1920 i Ironwood, Michigan, då gift med Charles Fredrick Wester och en dotter Evelyn. De bor då hos Olgas föräldrar John och Amanda Palmquist.

Jag kan inte finna dem i några register över huvud taget. Olga skall vara född 1896 och Robert där omkring. På 1930-talet är de bosatta i Chicago men vistas också mycket i Burlington, Wisconsin och där dog Olga 1959-1960. Robert blev mördad i Chicago 1957.

Kan man hålla sig undan när det är dags för folkräkningarna?

Skulle var mycket glad om någon hittar något om dessa två senare än 1920

Yred3
2012-11-23 00:03
#10

Carl H Wester

United States Census, 1940

birth:

1910

New Hampshire

residence:

1940

Ward 7,​ Concord,​ Concord City,​ Merrimack,​ New Hampshire,​ United States

spouse:

Olga I Wester

children:

Richard Wester,​ Sandra Wester…

Kan detta vara rätt?

Cavinka
2012-11-23 10:16
#11

Tack skall du ha men tyvärr är det inte rätt familj. Olga och Carls dotter hette Evelyn och Carl har inte rätt ålder.

Yred3
2012-11-23 13:32
#12

Det fanns många Reilly/Riley på Family Search.

swemah
2012-11-23 13:42
#13

Evelyn återkommer till New York efter utlandsresa i september 1930. Oklart när hon lämnar USA. Hon uppger sin adress till 4938 Drexe Blvd, Chicago.

Om hon var utanför landet vid censustagning finns hon inte med.

Annons:
swemah
2012-11-23 14:19
#14

Man kan fundera på denna familj. Mannen är dirigent. Finns det som motsäger, denna Olga är född i Minnesota.  Och mannen tycks dö redan 1937 (kanske)

30 United States Federal Census
about Olga Riley

Name:

Olga Riley

Gender:

Female

Birth Year:

abt 1894

Birthplace:

Minnesota

Race:

White

Home in 1930:

Chicago, Cook, Illinois
View Map

Marital Status:

Married

Relation to Head of House:

Wife

Spouse's Name:

Ralph Riley

Father's Birthplace:

Minnesota

Mother's Birthplace:

Minnesota

Occupation:

Education:

Military Service:

Rent/home value:

Age at first marriage:

Parents' birthplace:

View image

Neighbors:

View others on page

Household Members:

Name

Age

Ralph Riley

38

Olga Riley

36

James Riley

3
[3 1/12]

chrissan
2012-11-23 16:39
#15

Har du sett detta:

Robert Reilly/Riley Jr. (son of Robert Sr and wife Adaline.) Born: Aug 9, 1890, Chicago, Cook. Illinois; Married: Olga N. Palmquist (born 1896 Ironwood, Gogebic, Michigan, aka Olga Wester. Mrs. Charles Wester.) Marriage date & place unknown, perhaps 1930. A December 1930 newspaper obit for John A. Palmquist, in Ironwood Daily Globe, Ironwood, Michigan, reports his daughter Olga attending the Dec. 24th service referencing her as "Mrs. Robert Riley of New York". Robert & Olga had no children together. Occupation: Robert Jr. inherited Sleepwell Mattress Manufacturing Company in Chicago from his father. The Sleepwell Mattress building caught fire and burned to the ground. It was located near the Chicago Stadium so the area was cleaned up and turned into a commercial parking Lot, address: 1754 Madison Street, Chicago, Cook, Illinois. Robert Riley Jr died in 1957 after being hit in throat by Frank Tassone, a Chicago Policeman. Robert managed to make it to his home, but hemmoraged internally, dying same day.

Källa: http://genforum.genealogy.com/riley/messages/6604.html

swemah
2012-11-23 18:44
#16

Skrivet av samma Lee som skrivit tidigare om denna familj. I census 1900 anges Olga vara född februari 1893 och i census 1910 anges hon bo hemma, så uppgiften om att hon rymmer som 14-åring tycks inte stämma. Sedan bor ju hon, maken och dottern tillsammans med Olgas familj 1920.

Cavinka
2012-11-23 22:32
#17

Det du skriver Chrissan känner jag till till stor del. Det är just på den platsen, the commerical parking lot, som Robert blir attackerad av Frank Tassone. Tassone hade sålt parkeringsplatser på mark som tillhörde Robert Riley. Det är när Robert tillsammans med Chuck, deras chaufför, går ut för att prata med polisen som han blir nedslagen av denne. Olga ser det hela från fönstret och springer ut och i princip dör Robert i hennes armar.

Både Olga och Chuck blir arresterade för att ha trakasserat polisen men blir nästa dag utlösta av advokaten.

Lee är en person som har givit mig en hel del information om Olgas liv, berättat av Olgas dotter Evelyn.

Jag har publicerat Olgas, Evelyn och Lynns liv på min hemsida men endast sådan som Lynn, som är Olgas dotterdotter, har godkänt.

swemah
2012-11-23 23:50
#18

Intressant läsning, men man kan fundera på vad som är sant. Det där med Colorado kan ju vara sant, men 1920 så bor Olga som fru Wester i Ironwood

Robert Reilly föds i Chicago, enligt wwII draft card. På originalet anges Ollie som hustru,

U.S., World War II Draft Registration Cards, 1942about Robert Reilly

Name:

Robert Reilly

Birth Date:

12 Oct 1890

Birth Place:

Chicago, Illinois

Residence:

Chicago, Illinois

Race:

White

swemah
2012-11-24 00:24
#19

Kenosha County ligger i sydöstra delen av Wisconsin (och gränsar till Racien, där Burlington ligger).

I Kenosha dör en Ollie N Rilley den 15 april 196o, enligt Wiscosnisn death på ancestry. Uppgiven ålder är 62 så det stämmer inte, men man kan fundera på hur sanningsenliga personerna varit.

Cavinka
2012-11-24 11:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Efter en massa letande hit och dit så hittade även jag för ett par dagar sedan den dödsnotisen och jag är övertygad om att det är Olga.

Sanningshalten i det mesta som rör Olga är ju tveksam men 1959-1960 är nog troligt, detta från Lynn, dotterdotter.

Jag kan inte hitta någon dödsnotis för Robert Reilly men båda skall vara gravsatta i Chicago i familjegraven på Rosemount Cemetery. Har försökt bekräfta detta men de lämnar inte ut några uppgifter.

Jag har ett kort från platsen och på huset där Olga dog och bifogar det. Platsen hette Fox River i Burlington.

Annons:
Upp till toppen
Annons: