Annons:
Etikettindividforskning
Läst 6335 ggr
Cdehlin
7/1/12, 12:13 PM

Nils Bo Törnqvist - någon som vet något?

Jag söker information om min farfar. Han hette Nils Bo Törnqvist, var född i Nyköping 7/7 1911 och avled i Augustenborg, Danmark 19/9 1976. Jag har aldrig träffat min farfar så därför söker jag information.

Han var gift åtminstone två gånger och hade såvitt känt 5 barn födda mellan 1936 och 1942. Farfar flyttade ofta och var bosatt i Linköping, Stockholm, Göteborg och Malmö. Skild 1947, omgift 1948.

Han var inskriven i Linköpings Sjömanshus 1928-1938 (ingen sjötid). I det registret framgår att han var fast anställd vid Bodens Ingenjörskår 1931. Troligtvis volontärsanställning i anslutning till värnplikten. Han anges som uttagen till fästningsingenjörstrupp (A klass). Detta meddelas sjömanshuset av KSRO 1939 (KSRO torde betyda Karlskrona Sjörullföringsområde).

Han var därefter inskriven i Göteborgs sjömanshus till 1959 och i Stockholms sjömanshus till 1969. Han jobbade bl a som steward och maskinist. 

Senast kända anställning var MS Paul Endacott som han mönstrade av från i Ipswich 26/8 1969.  

Han bodde senare i Tarragona i Spanien och Limhamn för att slutligen utvandra till Augustenborg Danmark där han avled.

Annons:
Linda-A
7/1/12, 12:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bifogar ett klipp ur födelseboken.

Fadenr är journalist och heter Nils Henrik Törnqvist. Modern heter Anna Ottilia Österberg. Bägge födda 1883

Källhänvisningen är denna: Nyköpings Sankt Nicolai CI:17 (1907-1917) Bild 970 / sid 93 (AID: v164560.b970.s93, NAD: SE/ULA/11128)

Linda-A
7/1/12, 12:25 PM
#2

Detta borde vara moderns familj 1890. Familjen är boende i Ebbe, Uppsala, där också barnen verkar vara födda.

Österberg, Edvard Herman    1855    Far
Broberg, Charlotta    1852    Mor
(Barn), Hjalmar Edvard    1879    Barn
(Barn), Anna Ottilia 1883    Barn
(Barn), Olga Maria    1885    Barn
(Barn), Rudolf Albin    1887    Barn
(Barn), Ester Charlotta    1889    Barn

Cdehlin
7/1/12, 12:25 PM
#3

Tusen tack för snabbt svar! Kul med det bifogade klippet. Glad

Bakåt har jag hyfsad koll på Törnqvistarna men eftersom jag aldrig träffat farfar så vet jag inget om hur hans liv blev. Mer än sporadiska skärvor. Därmed har jag heller ingen kontakt med ev kusiner och andra i den sidan av släkten.

Cdehlin
7/1/12, 12:53 PM
#4

Syskon till Nils Bo:

Lars Henrik f. 1913

Eva f. 1915

Ulla f. 1918

Barn till Nils Bo:

Lars-Åke f. 1936

Inger Anita Katarina f. 1938

Olov Bo Krister f. 1939

Nils Erik f. 1941

Ingela Margareta f. 1942

Bo var gift två gånger: 1937-1947 med Ingegerd Herta Maria och 1948-1976 med Gunhild Maria.

Eftersom det rör människor som fortfarande eventuellt lever skriver jag inte ut efternamn. Har någon uppgifter om dessa så kan ni skriva i meddelande.

Cdehlin
7/10/12, 10:15 PM
#5

Jag har fått lite uppdaterad information. Farfar Bo var tydligen i Boden i tre år som sjukvårdssoldat 1931-34. Han hade inskrivningsnummer 2-228/1931.

Under rubriken "linjetjänst" och underrubriken "Förut innehavd fast anställning vid krigsmakten samt därunder genomgångna skolor och examina, utmärkelsetecken m.m." står:

"Ing4 1/11 1931-31/10 1934 rekrytutbildning och 3 repövn. sjukvårdssoldat - och sjukvårdskorpralskola, sjukvårdskorpral". Under andra världskriget låg han inkallad september 1941 till april 1942 (Ing1 täcktrupp 4. omgång och depån, Frösundavik). Yrkestitel på det militära stamkortet anges som redaktör. Redaktör för vad undrar jag? Har ingen uppgift om att han jobbat för någon tidning. Av någon anledning står han noterad som obefintlig i Stockholm 31/12 1943 till 18/9 1946. Då är han och en som bosatt i Kristine församling i Göteborg. Under tiden som "obefintlig" har jag uppgifter på att han och en minderårig son bott i Bromma och Lovö församlingar (1944). Hustrun och de övriga barnen har flyttat från Stockholm till Linköping 1943 så makarna har väl separerat senast då. Redan i januari 1942 verkar de vara boende i olika församlingar, Nicolai respektive Storkyrkoförsamlingen. Farfar har 23/1 1942 en c/o-adress på Baggensgatan 27, 2 tr.

chrissan
7/10/12, 11:09 PM
#6

22 juli 1936 kommer han till New York som "pantry boy" på m/s Gripsholm. 27 maj 1946 kommer han till NY igen med Gripsholm, nu som kypare ombord. Detta enligt passagerar- och ombordanställda listor i New York. Svenska Amerikalinjens arkiv bör finnas i Göteborg.

Annons:
Cdehlin
8/8/12, 11:18 AM
#7

Lite uppdaterat:

Syskon till Nils Bo:

Lars Henrik f. 1913, död 1970 (Enskede)

Eva Astrid Charlotta f. 1915, död 1998 (Uppsala). Begravd tillsammans med maken (avliden 1977) i Barkåkra i Skåne.

Ulla Anna M f. 1918, död 1977 (Linköping). Ligger begravd i samma grav som fadern Nils, 1883-1938 och modern Anna Ottilia, 1883-1974).

Barn till Nils Bo:

Lars-Åke f. 1936

Inger Anita Katarina f. 1938, död 2010 (Linköping)

Olov Bo Krister f. 1939, död 2006 (Styrsö)

Nils Erik f. 1941

Ingela Margareta f. 1942

Cdehlin
8/28/12, 10:41 PM
#8

Det är lite irriterande att det saknas en del uppgifter om farfar Törnqvist!

T ex uppger Linköpings sjömanshus "ingen sjötid" medan det finns ett besättningsmanifest från Gripsholm, US Port Authority New York 1936, där Bo Törnqvist listas ombord. Farfar var inskriven i Linköping mellan 1928-38 så anställningen på Gripsholm 1936 borde varit med tycker jag.

Likadant andra vändan med Gripsholm i maj 1946. Den "finns inte heller" där börjar sjötiden 20/9 1946 ombord på Sv Lloyds Dahlia. Då är han inskriven i Göteborgs sjömanshus.

Det finns märkliga "hopp" i vad som listats också. Åtminstone tycker jag det är märkligt t ex att han mönstrar av i Göteborg 27/4 1964 efter drygt två månader i maskin på Sv Lloyds Iberia för att mönstra på i Kapstaden 11/8 1964! Då är det på Transatlantics Sunnaren som farfar jobbar i maskin mellan 11/8 - 6/10 1964. Han mönstrar av i Stockholm.

Visst, han kan ju har flugit ner till Kapstaden i annat syfte och sedan mönstrat på för att ta sig hem men var inte sån´t rätt dyrt 1964? Gick väl inga charterresor till Sydafrika på den tiden?

Det är i mitt tycke mycket korta svängar till sjöss så något annat måste han ju försörjt sig på men här har jag gått bet. En uppgift gör gällande att han jobbat som ombudsman (ev för Högerpartiet), i värnpliktspappren står titeln "redaktör" men vad för vad?

Enligt värnpliktskortet är han också förd som obefintlig mellan 31/12 1943 - 18/9 1946. Enligt uppgifter i USA finns han ombord på Gripsholm i maj 1946. Har han kanske tjänstgjort ombord på Gripsholm under den tid som hon tjänstgjorde i US Navy under kriget? En del svenskar stannade ju kvar i besättningen under krigstjänsten.

12/5 1955 får farfar kungl majts tillstånd att utflytta ur riket. Han bor under en följd av år i Tarragona i Spanien.

Cdehlin
11/5/12, 8:43 PM
#9

Har nyligen fått lite intressant info. Bl a ska tydligen farfar ha haft ett vikariat på Sydsvenska Dagbladet, 60-tal/tidigt 70-tal. I uppgifter från 40-talet har han titulerats redaktör så det där med journalistisk verksamhet kan kanske stämma då.

Cdehlin
1/16/13, 8:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Jag har fått tag på ett foto på Bo Törnquist. Är det någon som känner igen honom och vet något av intresse som inte framgått av tidigare inlägg så var snälla och hör av er. Glad

Cdehlin
7/13/13, 4:37 PM
#11

Jag har på sistone fått mer kött på benen om den gode farfar, genom arkiven och genom kontakter med släkt jag inte haft kontakt med tidigare. 

Tydligen skall han mycket riktigt skrivit på frilansbasis för diverse tidningar under 40-talet och titulerat sig redaktör. 

Tidningarna är uteslutande på högerkanten och klart tyskvänliga och sk nationellt sinnade. T ex Aftonbladet och Dagsposten. Han verkar tyvärr ha umgåtts i dessa mer eller mindre nazistiska kretsar. Några år i början på 40-talet satt han i styrelsen för Samfundet Manhem.

Inget kul men en del av verkligheten och sådant man får räkna med när man släktforskar. 

En han umgicks mycket med i Stockholm verkar ha varit redaktören Axel Molund, också han från Nyköping. Dessvärre är denne död sedan många år.

1945 flyttade farfar från Stockholm till Göteborg och tog ut pass i september. Senare på hösten var han enligt uppgifter jag tagit del av i Liverpool. Okänt i vilket syfte men senare under 1946 jobbade han ombord Gripsholm som steward. 

Någon som jobbade ombord Gripsholm under den här tiden som minns Bo Törnquist, steward?

Cdehlin
2/19/14, 5:40 PM
#12

Lite nytt på släktforskningsfronten: I Niclas Sennertegs bok "Tyskland talar", sidan 138-139, kapitlet Grevinnor och flerbarnsfäder står följande: "Hela tiden försökte Eichberg hitta bättre förmågor till Svenska redaktionen och därför åkte han åter igen på värvningsresa till Skandinavien. Annonsen i Svenska Dagbladet som föregick besöket var ganska diskret, men väckte stort intresse bland dem som förstod att tyda signalerna: en person söktes med journalistisk erfarenhet och vana att behandla "tyskt material". Jobbet uppgavs vara välavlönat och många sökanden ställde sig i kö. "För mig föreföll annonsens syfte tämligen genomskinligt, men flera aspiranter kunna ha svarat i god tro utan att misstänka något som kunde röra svenska intressen", menade en person inom säkerhetspolisen som fått ögonen på annonsen. Medan Eichberg var på turné i Finland och jagade talanger till den finska redaktionen sorterade Medarbetare på tyska Stockholmslegationens radioavdelning ut de intressantaste svenska namnen, bland vilka Eichberg ett par veckor senare valde ut de 15 främsta. "Det var en diger dokumentsamling av referenser, meriter, intyg m.m., och den omständigheten, att nästan samtliga åberopade sina nazistiska sympatier eller verksamhet till förmån för tyska intressen, vittnar om att de hade fullt klart för sig vad saken gällde", enligt en av säkerhetspolisens uppgiftslämnare som tycks ha varit anställd på legationen. Bland toppnamnen fanns Otto Grimlund (1893-1969), en före detta kommunist som övergått till socialdemokratin efter de stalinistiska utrensningarna i Sovjetunionen och sedan fått sparken från ett jobb som hög pamp inom HSB. En redaktör på en nedlagd nazistisk tidskrift, Bo Törnqvist, och journalisten Charles Bonnevier, som arbetat i många år på Nils Flygs tidning Folkets Dagblad, återfanns också bland de intressantaste kandidaterna, liksom en dr Haglund fån Uppsala. Till slut fastnade Eichberg för Bo Törnqvist, men de högre cheferna på DES satte stopp när det upptäcktes att Törnqvist hade många barn och kunde misstänkas vilja skicka hem en ganska stor del av lönen, uppgav Block".

[åsa ahlklo]
2/24/14, 9:13 PM
#13

Hej!

Spännande att se lite spår efter Bo T som var bror till min mormor Eva, jag har tassat runt lite i bland släkttrådarna och skulle gärna ha kontakt och byta lite info.

Vänliga hälsningar,

Åsa Klintborg Ahlklo

Annons:
Cdehlin
3/8/14, 3:15 PM
#14

Hej Åsa!

Spännande med en ny kontakt i spåren efter farfar. Vi tar en kontakt så kan vi utbyta lite mer fakta som jag inte vill ta på nätet. Det rör enbart vår familj.

Mvh/Claus

Upp till toppen
Annons: