Annons:
Etiketterkyrkogårdargravar
Läst 4778 ggr
edithjosefina
11/9/11, 8:25 PM

Gravstenar och gravrätt

Utdrag från en artikel i tidningen BLT onsdagen 9 november 2011 sid 28

Författare berövad på sin familjs grav. Katarina Mazetti chockades när hon besökte Karlskrona

" I somras besökte Katarina Mazetti och hennes familj föräldrarnas gravplats på Karlskrona kyrkogård. Men graven var borta.Jag förstod inte alls vad som hade hänt och tog kontakt med kyrkogårdsförvaltningen. Först visste man inte var stenen fanns och när den hittades förklarade kyrkogårsförvaltningen att graven hade tagits bort enlit 25 -årsregeln. Men det hade ej gått 25 år- Min mor begravdes 1990 och ingen har informerat mig om att man räknade gravtiden efter den första personen som begravdes på platsen, alltså min far som dog 1984. Författaren fick ej någon information att graven skulle tas bort. Kyrkogårdsförvaltningenen ursäktade sig med att de inte visste vad jag bodde."

" Nu har dock en ny regel kommit till. I dag räknas de 25 årens gravrätt från den senaste personen som lagts i graven. Och familjen Mazetti har fått upp sin gravsten igen."

"Men de kanske kan vara värt att tipsa andra anhöriga om att de ska hålla koll på sina gravstenar och att de vet när gravrätten går ut.För det är väldigt obehagligt att komma till sin familjegrav och finna att den är borta "

Annons:
Bjornen
11/11/11, 1:01 PM
#1

Många församlingar har dålig kunskap om vem som är gravrättsinnehavare, eftersom man har varit dålig med att upprätta gravrättsförteckningar och sällan uppgraderat dem.

Ingegerd
11/12/11, 7:37 PM
#2

Märkligt att man har så bråttom att ta bort gravstenarna när det är så kort tid sen någon gravsattes. Graven går väl inte att återanvända förrän efter betydligt längre tid än så???

I min församling går man inte alls så bryskt fram som i Karlskrona. Små kontaktskyltar för att nå anhöriga till den gravsatte får sitta uppe länge, och sen väntar man ytterligare några år innan man tar bort stenen.

Upp till toppen
Annons: