Annons:
Etiketterkulturtradition
Läst 18298 ggr
Cheyenne
2011-10-19 12:10

'Allt för Sverige'

Rubricerat TV-program har diskuterats på annan plats på forumet (finner inte denna tråd just nu). I den tråden var jag både skeptisk och frågande till hela programidén. Min skepticism har inte minskat, snarare tvärtom. Så utomordentligt fånigt.

Allt för Sverige

PS! Helt medvetet har jag lagt detta inlägg under "Kultur och tradition" då det inte känns som om det platsar under "Släktforskning".

Annons:
Cheyenne
2011-10-19 12:16
#1

På programmets förstasida kan man läsa: "Tio färgstarka amerikaner från olika walks of life kommer till Sverige"

Vadan denna svengelska?? Skriv 'samhällsskikt' för det är vad 'walks of life' betyder. Eller ännu hellre, skriv "…..amerikaner med olika bakgrunder och inom olika yrkesområden" …….eller varför inte utelämna det helt?!

Vidare:

"Amerikanerna tävlar mot varandra, både i lag och individuellt. Tävlingarna har alla anknytning till svenska seder och myter. Det kan vara att hissa upp en lagmedlem i flaggstång (som Emil), spela pippihockey (skura golv som Pippi) eller att handgripligen gräva efter sitt förflutna på stranden."

Vilket trams!!

svenne
2011-10-19 12:41
#2

Verkar utomordentligt fånigt!

Cheyenne
2011-10-19 13:36
#3

Även om jag inte hittar den gamla tråden så vet jag att jag redan där tyckte det var ett fånigt upplägg. Jag vet att jag skrev något i stil med att detta skulle kunna bli ett jättebra program med amerikanska ättlingar till svenska emigranter som på ett seriöst sätt får söka sina anfädrar, uppleva deras hembygd etc. Men nej då, det ska lekas med skurborstar på fötterna….!

chrissan
2011-10-19 14:03
#4

Det finns redan i Norge "Alt for Norge" heter det, förvånande nog

http://mylittlenorway.com/2010/04/alt-for-norge-s01e01/

svenne
2011-10-19 14:05
#5

Att hissa upp varandra i flaggstänger och köra runt med skurborstar på fötterna, på vilket sätt anknyter dessa barnsligheter till "svenska seder och myter"? 

Det var bland det fånigaste jag har sett på länge.

swemah
2011-10-19 14:39
#6

Har du inte läst Astrid Lindgren? Skrattande

Annons:
svenne
2011-10-19 15:40
#7

Självklart, Astrid är en av mina absoluta favoriter, men de företeelser som nämns ovan är väl inte direkt svenska seder?Glad

Cheyenne
2011-10-19 16:11
#8

När jag tittar på TV brukar jag föredra SVT eftersom jag tycker att de har en hel del kvalitativa program men detta….?

'Vem tror du att du är' bygger ju på att kända personer får leta sina rötter och då med utgångsläge att de själva är födda i svenskar. Sen kan de ha tyska, spanska, judiska rötter osv.

'Allt för Sverige' är en programidé som i grunden handlar om ett antal okända amerikaner som har det gemensamt att deras rötter finns i Sverige. Skulle kunna bli riktigt bra.

Här skulle man kunna finna en tredje eller fjärde generationen Minnesotabo som får söka sina rötter i Småland eller dito Chicagobo som finner sin anmoder emigrerad från Örebro.

Hiss eller diss? Det här programmet luktar diss lång väg.

swemah
2011-10-19 17:04
#9

Eftersom det finns ett tävlingsmoment i programmet så kanskle det blir en blandning av Robinson och Vem tror du att du är?

Det lockar säkert fler än ett rent släktforskarprogram, även om de sistnämnda nog inte tittar (så länge)

lkvist
2011-10-20 11:11
#10

Kan programmet få fler intresserade av släktforskning tycker jag att det är trevligt. Det finns ju släktforskare som dissar Vem tror du att du är för att det framställer släktforskning som alldeles för enkelt och för att man tycker det är orealistiskt att en "vanlig" släktforkskare skulle kunna åka världen runt, traska in på ett arkiv och hämta ut allehanda infomation på en halvtimme.

Jag kommer ialla fall att sitta framför TVn den 30/10 så får vi se Skrattande

lkvist
2011-10-28 09:32
#11

Efter att ha sett det här inslaget från Gomorron Sverige så ser jag faktiskt ännu mer framemot premiären på söndag. Förvånad

chrissan
2011-10-28 14:27
#12

Fel namn på serien! "Alt for Norge" som den heter i original är norske kungens valspråk. Den borde heta "För Sverige - i tiden" här

lkvist
2011-10-28 17:00
#13

Eller kanske Sveriges väl som var svenske kungens valspråk efter unionsupplösningen.

Annons:
svenne
2011-10-28 18:57
#14

"Alt for Norge" är valspråket som både den nuvarande kungen Harald V, hans far Olav V samt hans farfar Haakon VII hade.

Ovanligt att tre generationer kungar har samma valspråk.

swemah
2011-10-31 13:13
#15

Inte var det ett släktforskarprogram,men ett tävlingsprogram med släktforskarinslag. Lite tårar och en del känslor, får väl se hur det går med resten av avsnitten.

Nog kan det locka några att fundera på sina amerikanska släktingar och därmed börja fundera på hur de kan sökas.

evakristina
2011-10-31 15:55
#16

Det finns många åsikter kring vilken kvalitet programmet höll, eller avsaknad av detsamma.

Skönt att vi kan välja om vi vill hänga framför TV:n eller inte när progammet sänds.

Fast å andra sidan, om det kan locka fler personer att bli intresserade av att forska om sin släkt så är det väl bra eller? Glad

Lill-Kisse
2011-10-31 22:45
#17

Hörde jag verkligen rätt? Jag tyckte mig höra att man hittat släkt till alla tillresta gäster, men att bara den som kommer att stå som vinnare i slutet av serien ska få träffa sina släktingar. 
Så gör man bara inte! Skrikandes
Jag hade vänt på fläcken och åkt hem till USA om jag mötts av ett sånt besked vid ankomsten till mina förfäders land. 

Jag hoppas innerligt att jag missförstod det där. (Risken är förstås att jag kommer att titta, bara för att få veta hur programansvariga reder upp det där.)

swemah
2011-10-31 22:57
#18

Du hörde rätt, och det var alla inblandade medvetna om redan när de sökte till programmet, så de behövde nog inte vändanär de kom hit. Sedan får vi väl se vad som menas med att träffa sina släktingar, allt behöver ju inte visas i TV

Lill-Kisse
2011-10-31 23:14
#19

De såg besynnerligt samlade ut, när de fick beskedet, så nog bör de ha förvarnats allt. Eller så har de inte lika lätt att bli tvärilsk som jag då.

Det kändes verkligen inte som en bra inledning alls. Måtte man bara vara så snäll och inte visa det här programmet i USA.

Yred3
2011-11-01 07:37
#20

Eftersom släktingarna tydligen är kontaktade så får de väl kontakta TV-deltagarna men inte ses  i TV? Kan det vara så kanske?

Vilket trams-program, rena såpan. Men som flera andra har skrivit att det kanske lockar fler tittare, som undrar om de personer som visas i TV kanske är släkt med dem?

Annons:
lkvist
2011-11-01 08:27
#21

De som inte vinner får kontatuppgifter till sina släktingar så de kan kontakta dem har jag läst.

Jag tyckte det fanns tillräckligt med feelgoodinslag för att jag ska titta på de återstående avsnitten. Kunde mycket väl känna igen mig i Guy Clark när han fick se huset på Hallands Väderö där hans släktingar bott.

För intresserade Flört så finns det en Facebooksida för programmet där flera av deltagarna är inne och skriver.

Leiper
2011-11-06 19:23
#22

Visst var det ett lite märkkligt upplägg med dessa tio amerikaner som får utstå en del svenska konstigheter, som Kalles kaviar, konstiga Tore Skogman-låtar (pop i topp) och sill till frukost. Men i det stora hela gillar jag programmet och att de själva är så villiga att veta mer om sitt svenska ursprung, sin egen proveniens om man så vill. Ska givetvis titta vidare nu kl 20…

Anna-hfg
2011-11-07 06:25
#23

Jag tycker det verkar som ett totalt löjligt program, helt i stil med alla doku-såpor/urlöjliga tävlingsprogram som finns nu för tiden.

#21 Hoppas du har rätt om att de får kontaktuppgifter till sina släktingar. Såg bara nu i somras när "mina" amerikaner var här på besök. De brast i gråt när de stod i den kyrkan där deras anfädrar gått. Och hur lyckliga de var när man kunde visa de hus där de bott. Det var väldigt stort för dem och jag tror att det är likadant för de "tävlande" i detta programmet.

Effie
2011-11-07 07:23
#24

Kom hem från körövningen i går kväll. "Det är ett program om amerikaner som släktforskar i Sverige". Vad spännande! Jag började titta på den snutt som återstod. Och sedan skulle de köra timmer, med häst och den som rev ner flest markeringar skulle få åka hem. De sprang över stock och sten, tårarna rann - fy, ett sådant hemskt program! En släktforskarvariant av Biggest Loser. Sådant vägrar jag att se, även om delar av programmet verkade intressant.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Leiper
2011-11-07 08:08
#25

På deras Facebook-sida har de lagt ut ett brev från Jenny som fick lämna programmet igår, https://www.facebook.com/AlltforSverige Hon har ju kvar sin syster så där finns chansen iaf kvar att åtminstone hon kan vinna.

Jag håller med om de fåniga lekarna/tävlingarna, men det finns en del del mer sevärt i dessa program, som de stunder där de verkligen får ta del av information om sina förfäders liv. De är oftast ganska gripande och man ser hur viktigt det är för dessa amerikaner att veta mer om sitt svenska ursprung och en del av sin egen historia, och det är något (som jag tror) att vi alla som släktforskar kan känna igen oss i. Det gör det hela väldigt sevärt trots allt…

Sen är ju aldrig fjärrkontrollen längre bort än man kan byta kanal, om man nu inte alls vill titta..?

Effie
2011-11-08 07:34
#26

#25 Visst kan man zappa vidare - men för det mesta finns det ju inget att se på de andra kanalerna heller . Funderar allvarligt på om jag ska ha tvn kvar.

Och då är det ju tråkigt om de förstör ett program som kunde varit sevärt. Jag har själv amerikansk släkt så jag vet att det finns intesse för varifrån de kommer.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[Fabtax]
2012-10-28 21:29
#27

Dags för en ny omgång av "Allt för Sverige",och jag ser att många (de flesta!) var negativa till fjolårets upplaga. Själv tyckte jag att det var en anspråkslös underhållning som jag följde hela vägen.

Hade turen att hitta slutsegraren direkt förra året, får se om jag är rätt ute den här gången när jag tror att det är "skaraborgaren" Walter som är kvar längst.

Här är en länk till den norska förlagan Alt for Norges hemsida.

Annons:
svenake
2012-10-28 21:42
#28

Man får nog se det som TV-underhållning.

Effie
2012-10-29 06:17
#29

Visst ska det väl föreställa underhållning.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[Fabtax]
2012-11-12 16:46
#30

Avsnitt tre igår, och det kändes lite synd att "långtradartanten" fick lämna - hon hade ju hoppats få ut så mycket av den här tävlingen…

Ser att en TV-recensent tyckte att det var "genant som svensk" att amerikanerna inte lyckades upprätta kontakt med blyga och stressade svenskar på Drottninggatan i Stockholm. Själv tyckte jag bara att det var skönt att se att folk ryggade för kamerorna! I dessa tider med ständiga "auditions" till ett otal talangjakter trodde jag att alla svenskar numera börjar sjunga så fort de ser en kamera…

Dessutom var det nog lätt att förväxla amerikanerna med gatuförsäljare. Ingen som gått i centrum även i den minsta småstad kan ha undgått att trakasseras av människor som inleder bekantskap med frågor som "ursäkta, men bor ni i lägenhet eller villa?" (elbolagssäljare),  "känner du till oss?" (medlemsvärvare) eller "snälla, skriv på!" (löst folk som saknar känt syfte). Utan att skämmas hör jag också till dem som viker undan och skyndar på stegen så fort någon okänd viftar med papper på stan…

[Fabtax]
2012-11-18 16:56
#31

Alla deltagarna i programmet får ju material om sina svenska rötter med sig, och det är många släktforskare som hjälps åt med det forskandet. Matt Lidfors Robinsons anor utreddes av Anita (eller "Smulan" som vissa av oss känner henne som från andra forum). På hennes blogg kan man få en inblick i det arbetet.

[Fabtax]
2012-11-20 08:30
#32

Efter att ha sett några program i årets upplaga skall jag be att få göra avbön till er som är kritiska till programmet. Redan tidigt stod det klart genom "undervisningsscenerna" att programmet mer riktade sig till oss svenskar än att ge de minst sagt entusiastiska och förväntansfulla deltagarna en bild av Sverige. Vi har fått oss till livs en schabloniserad bild av "landet lagom" fyllt av töntiga innevånare med underliga matvanor och löjliga semesterseder med mera. Om amerikanerna hade en idealiserad bild av oss svenskar så har det snabbt tagits från dem! Att folk inte släpper in fem okända engelskspråkiga personer följda av ett TV-team hur som helst får programmakarna till att vi svenskar minsann inte umgås med våra grannar o.s.v.

Länge tyckte jag att det hela var oförargligt och vägdes upp av att vi trots allt fått veta mer om de tävlandes svenska rötter och deras liv i USA. Men så är det här med tävlingsmomenten - de för tankarna tillbaka till gamla fåniga tävlingslekar av typen "På med pilen, Palle" och liknande. Det känns förnedrande både för de tävlande och oss tittare när deltagarna tvingas ställas mot varandra genom att spela plastbollsboule på oklippt gräsmatta, eller balansera vattenfyllda glas på brickor, och där den som förlorar skickas hem. Lite mer kunskapsrelaterade tävlingsmoment hade man ju kunnat önska sig…

swemah
2012-11-20 11:03
#33

Och ändå sitter det folk och tittar på detta. Det talas om det mer än något annat släktforskningsrelaterat proffsprogram. Och det öppnar möjligheter att visa på vad släktforskning är, på ett sätt som inte syns annars.

I ett land där robinson varit det stora samtalsämnet tidigare, så är detta en naturlig följd, visar hur den tv.tittande svensken är.

Så det nyttjar vi i marknadsföring för att visa på "riktig" släktforskning, eller hur?

[Fabtax]
2012-11-20 13:31
#34

#33 Ja, vi vet ju efter program som "Din släktsaga" och "Vem tror du att du är" att släktforskningsrelaterade program är populära, och så även "Allt för Sverige". Jag tror dock inte att man tappat några tittare om man t.ex. låtit amerikanerna träffa dem som forskat fram fakta om deras förfäder i stället för att släpa dem över Atlanten för att spela minigolf och få kuriosafakta om Sverige. Hade släktforskningsbiten fördjupats en liten aning så hade det nog per automatik blivit den marknadsföring som du nämner.

Annons:
Richswe
2012-11-20 15:18
#35

Ni har ju helt fel synsätt på detta program.

Detta är INTE ett släktforskningsprogram, utan ett i raden av alla dessa "tävlingsprogram" (läs förnedrings-TV eller utslags-TV).

Att det sen råkar ha små element i sig som har med släktforskning att göra gör det verkligen inte till ett släktforskarprogram.

Programmet från vilket "Allt för Sverige" har hämtat sina idéer heter i sitt ursprungsformat "Culture Shock: Norway".

Tycker originaltiteln avslöjar klart och tydlig vilken typ av program det handlar om.

swemah
2012-11-20 16:16
#36

Helt rätt, men det är tillräckligt släktforskningsrelaterat för att ge möjlighet till att använda det i markndsföring av släktforskning, har vi märkt.

[Fabtax]
2012-11-20 19:28
#37

# 35 Vet inte riktigt vem du vänder dig till, för min del tycker jag att jag har placerat det i underhållningskategorin i mina inlägg.

Dock: på seriens svenska hemsida är programförklaringen "tio amerikaner söker sina svenska rötter" vilket jag inte tror att de gör i en lekpark, även om det ibland förefaller så. I varje avsnitt presenteras en av de medverkandes svenska förfäder, och slutvinnaren får träffa sin svenska släkt. Allt detta sammantaget gör programmet till ett förment släktforskarprogram, uppblandat med ovidkommande tävlingsmoment. Det senare behöver du knappast berätta…

Den norska ursprungsförlagan heter "Alt for Norge" (det är det internationella formatet som heter "Culture Shock Norway"), och sänds fortfarande på norsk TV. Där är man ännu tydligare med att påpeka släktforskarsambandet, vilket framgår här.

Richswe
2012-11-21 11:26
#38

#36 och #37

Jag får väl anse mig slagen på fingrarna och tillräckligt tillrättavisad…

Men, det är fortfararande min personliga åsikt att det är väldigt enkelt för de av er som inte gillar programmet att göra en av två tre saker.

  • Tryck på avstängningsknappen på er fjärrkontroll
  • Byt kanal
  • Se vidare på det och acceptera att det handlar om glättig underhållning för det fördummade svenska folket.
[Fabtax]
2012-11-21 13:32
#39

#38 När man som du inleder sitt inlägg med "Ni har ju helt fel synsätt på detta program" så är man kanske inte rätt person att tala om pekpinnar? Eftersom ditt inlägg dessutom innehöll faktafel får du nog räkna med genmäle!

Beträffande "pekpinnar": dina tre punkter är av samma kategori som

  • Om du vet med dig att den här tråden kan innehålla inlägg i ett ämne som du är ointresserad av gör du dig själv en tjänst om du avstår från vidare läsning.

För övrigt är det väl bara att placera in dig i folkflertalet efter att ha läst din avslutande rad.

swemah
2012-11-21 14:25
#40

#38    Jag kan inte se att jag tillrättavisar dig :) utan skrivar att du har rätt, det torde vara ett beröm och inte en tillrättavisning Glad

Men eftersom många tittar och blir intresserade, så gäller det att rida på den vågen och visa på vad riktig släktforskning är och det gör man inte genom att berätta för folk att programmet är sk-t eller fördummande utan det gör man genom positiva uttalanden om de möjligheter som finns. Det är ju många som ser problem och färre som ser möjligheter, och det här programmet ger en massa möjligheter, ta tillvara på dessa!

Maria
2012-11-24 22:00
#41

Hittade denna tråden av en slump.

Jag släktforskar inte men tycker detta TV program är väldigt trevligt och såg även förra säsongen.

Inte en massa kostsamma jippon utan ganska enkla tävlingar och glada skratt och tårar och en rolig bild av Sverige och lite kulturkrock.

Dessutom så kanske det kan locka människor att faktiskt börja släktforska för hur många av oss har inte en massa släktingar "over there"Flört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Fabtax]
2012-11-25 00:03
#42

I de norska och danska upplagorna får vinnaren förutom äran och möjlighet att träffa sina släktingar även $50.000. Hittills har inget skrivits om motsvarande prissumma i Sverige, men sådana här koncept brukar ju följa ett gemensamt koncept, så det lär inte vara otänkbart. Lite märkligt i så fall att detta inte nämnts i medierna - kanske är det en känslig fråga för SvT?

Åtminstone någon av de som åkt ur hittills under de första säsongerna verkade inte ha sådär överdrivet god ekonomi, så kanske beror besvikelsen hos en och annan utslagen inte bara på att man får lämna sina nya vänner?

Och om det nu tävlas om en hel del pengar också så känns de primitiva lekarna ännu mer futtiga, som jag ser det. Därmed inte sagt att programmet inte går att titta på i den form det har.

Hlin
2013-01-20 16:54
#43

I den norska serien jag såg (säsong två…?) fick alla deltagarna som åkte ur leken en personlig bok med sig hem med massa bilder och information om sin släkt, samt telefonnummer till flera nulevande släktningar i fall de ville ta kontakt själva. Det verkade som om många hade väntat att inte få nåt alls, att de tyckte att en, två, tre, osv veckor i Norge räckte fint som gåva, och de blev otroligt rörda och glada. På riktigt, alltså, inte bara av överdriven amerikansk artighet. :)

[Kanehant]
2013-06-03 08:06
#44

En ny omgång är under inspelning, och det verkar vara en färgstark samling som ställer upp, t.ex. den 72-åriga dam som har som specialitet "att para ihop unga vackra kvinnor med rika män". Bara en så´n sak kommer nog att leda till en del kommentarer i TV-krönikorna under hösten…

svenne
2013-06-05 19:56
#45

Bara en så´n sak gör att jag inte tänker titta på programmen den här säsongen heller.

leemland
2013-06-05 20:15
#46

Herregud, hon matchmakern har jag sett i TV redan.. Ingen trevlig person, inte utifrån de man fick se i alla fall.. 

Nää, blir nog inte att jag tittar på det heller.. :/

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[Remix]
2013-10-20 21:31
#47

Det är väl lika bra att väcka liv i den här tråden, och jag gör det med att tippa att årets vinnare heter Eric Basir med Lori Ferguson som utmanare. Båda höll låg profil i första avsnittet, men jag tror att de finns med när det skall göras upp.

[Remix]
2013-11-03 21:11
#48

#47, inget bra tips…

Annons:
[Remix]
2013-12-08 21:15
#49

#48 Eftersom Lori Ferguson ju faktiskt vann så var tipset inte så dumt, trots allt!  (Sedan kan vi ju ha olika åsikter om programmet som sådant, men faktum är ju att det som vanligt dragit väldigt mycket publik.)

Maria
2013-12-08 21:16
#50

Jag gillar fortfarande programmet och tycker det är trevligt att få se Sverige i sin vackraste prakt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

svenake
2013-12-09 15:29
#51

Det är lite som en dokusåpa med en liten knorr släktforskning.  

OCH  det är INTE den sämsta dokusåpan.  Det hade varit kul att se separata program  när dom efteråt träffade sina släktingar.    

Och det hade varit ännu bättre om mina släktingar på andra sidan atlanten kunnat se programmen, men det är ju stoppat även på SVT Play, tyvärr.   

Som #50  säjer; "Sverige i sin vackraste prakt".

[Remix]
2013-12-09 15:45
#52

Kollade in lite på det första avsnittet från säsong tre av det norska originalprogrammet "Alt for Norge". Där inledde man med att ta deltagarna till Ellis Island, vilket gav programmet en fin avstamp. Inledningen gav också en bra introduktion om den norska emigrationen till USA. Det var tolv deltagare i den norska versionen, och det verkar som om man lade in presentationerna i första avsnittet, vilket gjorde att man lärde känna alla från början. Första tävlingen verkade också lite mer meningsfull än de svenska. Annars var mycket likt den svenska upplagan, fast man fick förstås se "Norge i sin vackraste prakt" istället. Det är rätt vackert där också! 😉

swemah
2013-12-12 00:01
#53

Avsnitten läggs på något sät upp på Youtube, så många amerikaner kan se programmen,

Carmarino
2017-05-30 13:20
#54

Det är ju ett tag sedan den här tråden var aktiv, men nu är det dags för en ny omgång Allt för Sverige. Brukar titta, men tycker de orättvisa tävlingarna är väldigt irriterande. Det är inte alla som har hästminne och kan memorera 30 svenska låtar på en halvtimme - och allt annat trams de brukar hitta på i utslagstävlingarna. Håller med om det som skrivs i tråden om 2014 års tävling.

För mig är det intressantaste avsnitten när deltagarna får veta mer om sin egen släkt. Tror inte alls det behövs en utslagstävling för att det ska bli ett spännande program.

Sedan får de gärna ändra på de s.k. svenskalektionerna. Vet inte vilken skola de gått i som sammanställt den informationen. De upphöjer lokala seder till standard i hela Sverige. Det är många saker de tar upp där som jag inte alls känner igen, för det är förmodligen ganska lokalt stockholmskt.

Dessutom är det lite pinsamt när programledaren (Anders Lundin), som så många andra svenskar, inte verkar veta att engelska är ett av de språk där man skiljer på uttalet för "v" och "w". Man uttalar inte "vikings" som "wikings" eller "Nashville" som "Nashwille" (särskilt populärt bland sportjournalister). Det verkar dock som om Anders L. numera har lärt sig att det heter "vikings" på engelska. Alltid något. 🙂

Undrar också vilken bild av Sverige och svenska seder amerikanerna får när de blir serverade sill och annat "konstigt" till frukost. Vet inte hur pass vanligt det är att svenskar äter sådan frukost, men jag känner i alla fall ingen som gör det.

Sedan förstår jag inte varför de inte kan få information om vad det är de förväntas äta. Skulle det vara så farligt att förklara för dem hur man äter t.ex. Kalles Kaviar? Det gäller ju folk som har svenska rötter och som vill veta hur deras förfäder levde. Då är det ju vettigare om de får veta det, istället för att gissa sig fram hela tiden.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2017-05-30 13:27
#55

#54 Jag är nog inte lika hård i min bedömning som du😉

Jag tycker fortfarande det är ett väldigt trevligt program och det är ju en lek varvat med allvar och jag tar det för vad det är…ren TV-underhållning.

Min man äter sill till frukosten på helgerna hehe.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Carmarino
2017-05-30 14:12
#56

#55 Tror nog att din man hör till undantagen istället för majoriteten. 😉Hade det varit brunch hade jag förstått det, men inte frukost.

Tycker faktiskt också att programmet är rätt trevligt - åtminstone ungefär halva, och det är den halvan som handlar om dels deras relation till Sverige och dels deras besök där släkten har bott. Det jag inte gillar är, som jag skrev, de orättvisa tävlingarna. Ibland misstänker jag att de är riggade, för att bara de personer som programteamet bestämt ska gå vidare.

Många av tävlingarna har ju ingen anknytning till Sverige och svenska seder att göra, merän möjligtvis mycket mycket löst. En av sluttävlingarna brukar ju vara labyrinten, där deltagarna ska gå runt i en labyrint i en halvtimme. Hur många av oss svenskar gör det särskilt ofta - eller alls?

Väldigt många av tävlingarna premierar också bra minne, matematikkunskaper och kondition. Jag hade åkt ut direkt om jag hade deltagit i en sådan tävling, även om jag hade kunnat aldrig så mycket om Sverige för övrigt.

Hade tävlingarna varit på lika villkor så hade jag kunnat acceptera det, men som det är nu är det bara irriterande.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2017-05-30 15:57
#57

Jag hade också åkt ut direkt men det kan nog vara svårt att få ihop tävlingar som passar alla. 

Jag tycker det är en bra blandning mellan fysiska och mer kluriga varianter. Jag tänker på andra tävlingar som den "gamla" Robinsontävlingen. Där var det också blandat mellan minnesfrågor och rent fysiska prestationer.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

papa-bear
2017-06-15 18:46
#58

om jag fattat rätt med maten, så visar det hur det var när deras förfäder fortfarande bodde här, inte hur det är nu

Carmarino
2017-06-16 10:12
#59

#58 Kanske det, men jag tror inte att förfäderna åt t.ex. Kalles kaviar, som har serverats vid åtminstone ett tillfälle helt utan förklaring vad det är.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: