Annons:
Etiketterkyrkogårdargravar
Läst 6820 ggr
Linnea
6/28/11, 1:14 PM

Gravplatser

Jag har en låda med gamla papper, foton, kontraböcker, släktforskning mm som min farmor och farfar samlat ihop. Där hittade jag en inbetalning för en gravplats för min farfars far. Han begravdes 1962 och det står att gravplatsen upplåtes i 30 år. Vad händer sen? Återanvänder man graven, var hamnar gravstenen isåfall? Jag har aldrig sett graven nämligen, jag vet bara vid vilken kyrka han ligger.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Banankaka320
6/28/11, 1:17 PM
#1

Man använder stenen igen och krossar den och gör nya gravstenar. Kistan vet jag inte vad dem gör med.


Linnea
6/28/11, 1:20 PM
#2

Så man kan inte besöka gamla gravar som inte fått platsen för alltid?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Banankaka320
6/28/11, 1:27 PM
#3

Ja, eftersom ingen betalar vidare


svenake
6/28/11, 1:41 PM
#4

Om man har tur, och ingen önsat gravplats, så kanske stenen står kvar.  Jag har återupptagit min farfarfs farfars gravplats och vårdar stenen och platsen.  Det var ett Glapp på 40 år då ingen ansvarade  för gravplatsen.  Jag ringde ett enda samtal och så fick jag ta över.  Glad Så ring ett samal, du kanske har samma tur!

maltemus
6/28/11, 5:18 PM
#5

Ja ring eller maila det gjorde jag min morfars pappa är begravd på en kyrkogård med mycket plats kvar då blir gravplatserna ofta kvar längre.

Linnea
6/28/11, 8:47 PM
#6

Ja jag få se om den finns kvar!

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Bjornen
6/28/11, 11:19 PM
#7

Gravrätten kan förlängas genom att betala en ny avgift som är mycket dyrare. Gravrätten förlängs automatisk om och när gravplatsen används igen av någon anhörig. När gravrätten återtas av kyrkan flyttas gravstenen till någon annan plats och får som regel stå där något år innan den ev. förstörs. Kulturhistoriskt intressanta gravvårdar bevaras normalt av kyrkan. Om församlingen har vetskap vem som förvaltar gravrätten ska gravrättsinnehavaren meddelas innan gravrätten upphör.

AndersE
6/29/11, 9:45 AM
#8

Det verkar vara stors skillnad hur detta hanteras på olika kyrkogårdar. Det har även färändrats genom åren.

Ämnet är rätt flitigt diskuterat här på Proveniens.

Min erfarenhet är i alla fall att alla förvaltningar jag skrivit till svarat vänligt på brev/mail och gett mig information om vad som gäller hos dem och likaså hur läget varit för den grav jag frågat om.

Linnea
6/29/11, 10:40 AM
#9

Jag har nu mailat och frågat så nu väntar jag på svar.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
6/30/11, 11:25 PM
#10

Har nu fått svar. Graven finns kvar!

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

martdat
7/18/11, 3:12 PM
#11

Grattis! då kan du ansöka om gravrätten om ingen annan har den om du vill:)

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Yred3
7/18/11, 7:46 PM
#12

Min mans mormors mors grav försvann helt plötsligt i höstas. Förmodligen ville inte de som ägde gravrättten ha den kvar. Hon levde mellan 1862-1962 och finns som oljemålning i kapellet i Morjärv.

svenne
7/18/11, 10:29 PM
#13

Hon blev alltså etthundra år.
Är verkligen graven helt borta?
Går det inte att återuppta gravrätten, graven kan väl inte helt plötsligt ha försvunnit hux flux?

Annons:
Bjornen
7/19/11, 7:30 AM
#14

Gravrättsinhavaren brukar bli erbjuden att förlänga gravrätten för oftast en kostnad av ca: 2000 kronor. Om det inte sker kan gravrätten återgå. Normalt brukar församlingarna vara försiktiga att förverka gravrätten. Kulturhistoriska gravar ska normalt bevaras. Äldre kulturhistoriska gravar kan vara skyddade som fornminnen. Med tanke på oljemålningen bör kontakt tas med församlingen och påtala detta. Kanske ett förbiseende har skett.

Cheyenne
7/19/11, 8:03 AM
#15

Men är det verkligen korrekt att säga att en grav har försvunnit? Det som en gång petats ner i jorden - oavsett om det är en kistgrav eller en urngrav - stannar väl där? Det är stenen man plockar bort när gravrätten upphört. Eller? Om man skulle gräva upp graven för at ge plats för en ny urna, skulle inte det liknas vid gravskändning och brott mot griftefriden…..!?

Bjornen
7/19/11, 9:16 AM
#16

Det är mycket ovanligt att någon tidigare begravd blir flyttad idag. Enstaka tillstånd ges för flyttning av urnor till annan gravplats. Kistbegravningar kan göras om sedan den gamla kistan har förmultnat. Urngravar är relativt nya och de första som gjordes i Enviken grävdes en stor cementring ner och där lades urnan ner (1940-talet).

Normalt tas bara stenen bort och någon gång kan de placeras på nya platser om man gör förändringar av gravplatsen.

Cheyenne
7/19/11, 9:30 AM
#17

#16 Tack! Jag uttryckte mig nog lite oklart. I en urngrav finns det ju allt som oftast plats för en ytterligare urna även om gravrätten upphört för den/de som tidigare begravts. En kista förmultnar med tiden.Idag kan man också välja en urna i ett material som förmultnar. Av jord är du kommen…osv…

Så graven finns alltid kvar. Det är stenen man plockar bort……

Yred3
7/21/11, 10:06 PM
#18

Ja, jag menar att stenen är borta. Det var en annan gren av släkten som inhade gravrätten.

Upp till toppen
Annons: