Annons:
Etikettbyggnader
Läst 4540 ggr
christerm
10/17/05, 12:02 AM

Skära munblåst fönsterglas

Något av det svåraste som finns i byggnadsvårdsväg är att skära gammalt munblåst fönsterglas.

Följande tips gör det lättar att lyckas med arbetet.

1. Gör rent glaset från smuts, gammalt kitt och färg. Tvätta, skarpa och tvätta igen. Glaset måste vara helt rent.

2. Använd en glasskärare med oljebehållare, finns bl a hos Gysinge.

3. Lägg glasskivan på ett extra mjukt underlag. Själv använder jag en bit av en heltäckningsmatta. Mattan har tjock ludd och en skummad undersida. Det är den skummade undersidan som ska vändas uppåt.

4. Arbeta med lätt hand. Tänk på att glasen i regel är lätt kupade och om du trycker för hårt med skärlinjalen och glasskäraren, är det lätt att glaset spricker.

Med ovanstående metoder har jag kommit ner i en spillprocent på ca 2%. Dvs av 100 skurna glas, misslyckas jag med 2. Detta ska jämföras med tidigare fiaskon, då spillprocenten låg mellan 50 - 60%.

/CM

Annons:
AndersE
10/17/05, 12:43 AM
#1

Min pappa var glasmästare när jag var liten. Då skar man med diamant. Jag minns en gång då vi var på en akvarieaffär. Innehavaren ville ha hjälp med att skära några glas och hade en diamantskärare att låna ut.

Men pappa ville helst skära med sin egen. Tydligen var alla diamanter lite unika och det tog tid att bli riktigt vän med sin skärare.

Är det helt ute med diamant?

christerm
10/17/05, 10:21 AM
#2

Det går säkert att få tag i diamantskärare fortfarande, men jag blev aldrig riktigt vän med den typen av skärare. Din pappa hade säkert rätt, det lär vara personliga verktyg som inte ska byta ägare.

Upp till toppen
Annons: