Annons:
Etikettbyggnader
Läst 40764 ggr
christerm
10/21/05, 12:17 AM

Glasveranda i gammal stil

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett av många projekt i samband med renoveringen av vår gamla skånelänga, är att förse huset med en liten glasveranda i gammal stil.

Problemet är bara att det inte finns några ritningar att få tag i. Visst finns det nyutgivna böcker om altaner och verandor, men de verandor som beskrivs där, är ofta väldigt enkla och grovt dimensionerade.

Vad jag söker, är ritningar på verandor där det framgår hur profiler, fönsterbrädor, takstolar mm är utförda.

Visst, det går att "knacka dörr" när man ser en veranda som motsvarar önskemålen, men det vore bra enklare om jag fick tag i lite gamla ritningar.

Är det någon i gruppen som har några bra förslag.

Bifogar bilder av en veranda i Tomelilla

Annons:
christerm
10/21/05, 12:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Takfoten med takstolarnas vackert profilerade slut.

christerm
10/21/05, 12:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Invändigt - lägg märke till fönsterbrädans rikt profilerade kant.

Linda
10/21/05, 11:42 AM
#3

Hej

Påminner lite om våran tycker att det är så vackert med gamla fönster..som ni vet här inne någon som vill ha gamla fönster är det bara och hämta..

mvh Linda

Niklas
10/21/05, 1:05 PM
#4

Christer, lägg in frågan i hemmet.ifokus.se också. Det kan finnas någon där som har gjort något liknande.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

AktieTrader
10/21/05, 1:45 PM
#5

Christer, försök komma överens med din fru om att om du bygger verandan så slipper du tvätta fönsterna. De ser liiite jobbiga ut att putsa :-)

AndersE
10/21/05, 5:11 PM
#6

Jag har inga ritningar, men tycker att de bilder du visar utgör en riktigt bra förebild. Den verandan ser helt "rätt" ut.

Här finns kanske något:

Qvesarum, inte så långt att köra…

Shoppen - klicka på glasverandor

Annons:
elenor
10/21/05, 5:47 PM
#7

Tyvärr Aktietrader, förslaget kommer för sent - dessutom var det dumt!

Fick för flera år sedan ett löfte om att Christer skulle putsa fönstren bara han slapp fönster med isolerglas, vilka inte kunde ha den rätta sortens spröjs. Insåg inte då vilket värdefullt löfte det var. Verandan var inte påtänkt den gången!

Konsekvensen blir alltså att Christer både får bygga och putsa.

Jag får väl sitta i vilstolen och uppmuntra honom med glada tillrop. Sen kan han väl få litet fika då och då för det gillar han!

AndersE
10/21/05, 6:44 PM
#8

Oj, vad man saknar ag:s "Bra inlägg-knapp" ibland…

:-)

christerm
10/23/05, 1:25 AM
#9

Tack för tipsen - ska följa upp dem.

Aktietradern - det var onödigt att väcka den björn som sov ;-)

AndersE
10/27/05, 12:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Här är en glasveranda. Det mörkklädda paret framför trappan är min farfars mormor och morfar.

elenor
10/28/05, 9:47 PM
#11

Vilken härlig bild! Så tidstypisk! Och så roligt att du har foto på anfäder så långt tillbaka.

Verkar vara ett släktkalas.

Det är  inte så ofta släkten samlas så här numera, med alla åldrar närvarande och med även mera avlägsna släktingar inbjudna. I  min släkt var det i varje fall mycket vanligare under mina barn- och ungdomsår, än det är nu för tiden.

På min mormors sida var dessa kalas var alltid så roliga med mycket musik och sång, eftersom mormors båda föräldrar och alla hennes syskon spelade olika instrument.

Hade förmånen att få ha både gammelmormor och gammelmorfar kvar, tills jag var en bra bit upp i tonåren.

Verandan ser fin ut. Finns den kvar hos någon i släkten ännu?

AndersE
10/28/05, 10:08 PM
#12

Huset finns kvar hos den sida av släkten som ägde det då, men jag tror verandan är borta.

Resten av diskussionen fortsätter jag under kantstött…Flört

christerm
2/28/06, 7:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Har hittat en glasveranda i Smedstorp som har det utseende/utförande vi kan tänka oss. Låt vara att den är större än vad vår kommer att bli, men stilen ska vara något liknande.

Nu gäller det bara att knacka på, be att få se den invändigt, ta foton och göra en del uppmätningar. Bör nog inte vara så svårt eftersom det ligger ett loppis i huset och ägaren säkert är van vid att ha med de mest konstiga typer att göra. Generad

Vår veranda ska ha en ljus färg och en låg stensockel - inte så hög som på bilden.

Annons:
christerm
2/28/06, 7:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Här mitt på huset ska verandan ligga. Fönsterhålet kommer att utvidgas för att rymma en spröjsad pardörr mellan rum och veranda. Bredden på verandan blir ungefär som mellan de två fläderbuskarna vid väggen.

AndersE
2/28/06, 7:38 PM
#15

Jag förstår att du är rädd om hyllebuskarna, men blir den inte liten…?

Verandan du valt ut som förebild ser först inte mycket ut för världen, men jag tror jag kan se den med dina ögon…

Hur har ni tänkt er färgsättningen av huset?

christerm
2/28/06, 7:53 PM
#16

Hylle har vi så det räcker!

Svårt att bestämma storlek på verandan, allt handlar om den känsla och upplevelse man får när den är klar. Och då är det så dags att ångra sig.

En erfaren verandasnickare hade ganska snart kunnat tala om hur stor och vilket utförande den ska ha, men hemmasnickaren har ingen sådan erfarenhet att falla tillbaka på. Därför måste man fara runt i landskapet och leta hus med verandor. Helst ska huset och omgivningen vara så lik det egna huset - först då kan man börja "tänka sig" den färdiga verandan.

Huset blir vitkalkat. Verandan kommer förmodligen också att vara vit, men eftersom den blir i träpanel får det bli en linoljefärg.

Första steget nu är att bestämma grundens storlek och sedan ge sig på jakt efter en huggen stengrund från något rivet hus. Vet att det finns en vid Övedskloster - ska kontakta baronen vid tillfälle för att höra vad han vill ha för den.

AndersE
2/28/06, 8:02 PM
#17

Jag hoppas du behåller tegeltaket!? Vilken färg blir det på på fönster.

Jag tror också att verandan ska vara vit. Helvit? Jag gillar "överljusen" på verandan i #13.

Har du provat att rita huset i datorn? Jag tror det finns en del enkla 3D-program som skulle kunna vara en hjälp, men även en vanlig 2D-ritning tycker jag ger en bra bild.

christerm
2/28/06, 8:36 PM
#18

Tegeltaket behåller vi som det är, fast egentligen har det varit halmtak en gång i tiden. Men vem har råd med att lägga upp 600.000 för att få stråtak på de tre gårdshusen. Dessutom ska de ryggas vart 4:de år till en kostnad av ca 10.000 - 15.000.

Just överljusen var en av anledningarna att vi föll för verandan. Problemet är bara att allt ska skalas ner till ett mindre format, med allt vad det innebär av proportionsanpassning.

Har också funderat på en 3D-modell, vi har en del sådana program på jobbet och för att 10-tal år sedan hade det varit enkelt att göra det eftersom jag då jobbade rätt mycket med 3D-illustrationer. Men det hinner hända mycket med programmen på 10 år.

Istället har jag tänkt mig jobba i Photoshop och kopiera in verandan, tagen i samma vinkel som vårt hus. Vi får se hur det går.

christerm
2/28/06, 8:39 PM
#19

Ja, och så var det färgen på fönstren. Det blir förmodligen en av de mer traditionella färgerna - engelskt rött eller bränd terra, dvs en rödbrun färg.

AndersE
2/28/06, 8:48 PM
#20

Jag har haft en dröm i över 20 år om en vit skånsk länga med engeskt röda fönster…

Glad

Annons:
christerm
2/28/06, 8:59 PM
#21

Där ser man - köpte detta hus 1989 när jag fortfarande bodde på annan ort. Har sedan dess drömt om hur det ska se ut när det blir vitt och får engelskt rött på de nya fönstrenGlad

AndersE
2/28/06, 9:07 PM
#22

Jag lät bygga ett hus 1986 som blev lite skånsk-inspirerat. Fick faktiskt komplimanger för att jag renoverat så fint…

Det var visserligen putsat - men gult med vita fönster (och begagnat tegeltak). Dock blev entrédörren engelskt röd efter något år, och jag hade planer på att låta huset bli vitt med röda fönster.

AndersE
3/2/06, 9:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

På en promenad i grannskapet fann jag denna mycket enkla, men till huset väl anpassad, veranda - eller det kanske snarare är ett rejält burspråk?.

christerm
3/2/06, 11:28 PM
#24

Ja och nej - tycker utbyggnaden är Ok till huset, men någonting saknas. Finns liksom inget liv eller spänning i bygget.

Nu ska för rättvisans skull sägas att jag nog hade sett på bilden lite annorlunda om det varit en sommarbild med grön gräsmatta och blommande rabatter - lääääängtar efter sommaren Gråter

AndersE
3/2/06, 11:44 PM
#25

#24 Svårt när man inte ser hela huset…

Jag tror jag ska åka ut och fota verandan på huset där min farmor och farfar bodde när jag var liten. Det är VERANDAN för mig. Och där var det sommar och sol året om!

Cool

elenor
3/14/06, 10:57 AM
#26

Väntar med spänning på ett fotografi på verandan, Anders! Alla bilder tillför något inför valet av utförandet hos oss!

Här går mycket tid till att fundera på hur man ska få ihop de redan inköpta gamla fönstren, med några egentillverkade kopior, till ett passande format. De gamla fönstren är i två olika bredder, och i udda antal!
Ingen ska påstå att vi renoverar på något lättvindigt sätt! Gråter

Vi har i varje fall kommit fram till att de gamla parytterdörrarna, efter lätt justering av bredden, kan få bli dörrar mellan vardagsrummet och verandan.
Det är bra med smala pardörrar, som inte tar så mycket plats när de är uppställda.
Verandan ska vara vinterbonad och fungera som en del av vardagsrummet, med en lämplig matgrupp.
Dörr ut från verandan får placeras på sidan invid väggen, för möbleringens skull.

Det bästa just nu vore att orka sätta sig in i hur man ritar upp några förslag med något 3Dprogram….ack tid och ork! Var hittar man det?

Men det är oerhört spännande och roligt!

AndersE
3/15/06, 9:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Här är en bild på huset där min farmor och farfar bodde när jag var liten. Ligger i utkanten av Munka Ljungby i Nv Skåne. Tomten gränsar till Rössjöholmsån (här fiskade farfar och jag lax när jag var 4-5 år) och kallas "Sågmöllan". Det finns ett vattenfall alldeles intill och det fanns en sågmölla på andra sidan ån och en spannmålsmölla 100 meter nedströms (där TV-kocken Rickard Nilsson bor nu).

Annons:
AndersE
3/15/06, 9:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Här är en närbild på verandan. Det är ju en "entréveranda" men jag minns att vi satt där och fikade också.

Denna kommentar har tagits bort.
AndersE
3/15/06, 9:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

På vägen hem passerade jag centrala Munka Ljungby och tog ett kort på min systers veranda.

AndersE
3/15/06, 9:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Och sen fick jag syn på en charmig veranda till i närheten…

elenor
3/17/06, 10:31 PM
#32

Roligt att få se dina verandabilder, Anders! Så snällt att du tog dig till att åka och fota dem! Intressanta dekorationer ovanför fönstren, både på farfars veranda och på din systers.
Det behövs någon sorts utsmyckning, för att det inte ska bli en tråkig fasad, men den ska var så där, litet diskret. Det ska inte bli en veranda med snickarglädje.

Känner du också hur man kan förflyttas tillbaka i tiden, när man kommer tillbaka till en sådan här plats, med fina minnen?  Man minns dofter, känslor och tankar man hade den gången! Kan du återuppleva de känslor du hade vid fisket och när ni fikade på verandan? Sånt är så värdefullt för mig och fyller mig med glädje!

Fina verandor alla tre! Den sista är verkligen charmig! Den typen av veranda i hörnet finns på flera hus utefter en liten bygata vid Kaptensgården i Hammarlunda.

Vår veranda behöver bli litet större för att kunna få plats med en matgrupp.
För det optimala estetiska intrycket är det vackrast att ha dörrarna ut, mitt på långsidan, men det är opraktiskt för passage. Eftersom vi vill ha en bordsgrupp där så har vi tänkt oss dörren ut på kortsidan i stället.

AndersE
3/17/06, 11:02 PM
#33

Av det jag sett av ert hus tycker jag absolut ni ska vara återhållsamma med snickarglädjen. Men precis som ni tycker jag att både farmors och systers verandor är lagom utsmyckade.

När jag ser ert hus ser det ut som om fönstren är symmetriskt placerade (det är ofta så på äldre hus, vilket är väldigt vackert). Då tycker jag ni ska vara noga med att placera verandan precis mitt på huset.

Visst vore det snyggt med dubbeldörrar mitt på, men det blir nästan lika bra med dörr på sidan (som på min syrras hus). Den sortens minimala asymmetri var en typisk detalj som många duktiga arkitekter lade till avsiktligt. Titta på vackra symmetriska slott och herrgårdar - någonstans finns den lilla (avsiktliga!) asymmetrin som gör det hela perfekt!

Visst är det härligt att återuppliva minnen - färger, ljud och känslor. Min farfar dog strax innan jag fyllde sju. Minnet av laxfisket bär jag med stor glädje. Stoltheten då vi bar in fisken till farmor som lagade middag åt oss.

Jag minns också äppelträdet som fortfarande står kvar utanför verandan. Jag hade blå tofflor och fick kliva i farfars stadiga hand för att kunna klättra upp i trädet. Solen sken och svalorna visslade förbi på sin väg in till farfars garage där en grå Citroen 2CV stod - utan motor och en underbar leksak för oss barn…

elenor
3/18/06, 4:10 PM
#34

#33

Vi pratar i den här strängen så mycket om vår gård, och verandan vi vill bygga. De flesta har förstås inte sett bilderna från gården.
Den som är intresserad av att se litet mera från vår pågående renovering, hittar flera bilder här:

http://www.alltomtradgard.se/forum/user_album.php?userid=6913&albumid=10093

Annons:
AndersE
3/25/06, 1:26 PM
#35

Det är kul att se bilderna elenor. Vilket jätteprojekt!

Har ni någon tidsplan eller låter det komma efterhand?

elenor
3/25/06, 3:08 PM
#37

Ja, det är verkligen ett jätteprojekt! Det kan knappast vara sämre utgångsläge.
Det fanns absolut inget, som inte behövde göras om från grunden. Ja, vi använder förstås de ursprungliga huskropparna, men allt annat, till exempel fönster och dörrar, el, uppvärmningssystem och vattensystem var undermåligt. Likaså måste alla ytterväggar lagas eller putsas om och kalkmålas.
Boningshuset hade ingen golvisolering. Teglet och bolsterstockarna låg direkt i sanden. Trägolven var spikade direkt på stockarna.
Logen och stallet hade jordgolv, så vi har fått gjuta golv överallt.
Stalltaket måste läggas om helt, så fort som möjligt.

Faktiskt, en sak var lyckligtvis klar - en godkänd trekammarbrunn med infiltrationsbädd. Det hade Christer ordnat till när han förvärvade fastigheten. Sedan hände en del andra saker, som gjorde att fortsatt renovering fick ligga på is.

Tidsplanen…
Någon sa till oss att vi gjorde allt i bakvänd ordning. Det kan nog se ut så, men vi har valt den här ordningen för att den passar vår verklighet bäst.
Vi behövde snarast ett ställe där mina gamla föräldrar kan husera, när de behöver hjälp av oss, under rätt långa perioder ibland. Därför prioriterade vi Drängkammaren.
Snickarboden behövs verkligen under byggtiden, alltså fick den företräde.
Växtrummet i gamla garaget är väl mest till njutning, men vi valde ändå att prioritera det för att vi vill ha det rummet redan nu. Det är en så skön samlingplats under sommaren och hösten!

Nu återstår det stora jobbet med boningshuset. Vi hoppas på att kunna flytta in till julen. För säkerhets skull är släkten redan inbjuden!

Nu är vi litet erfarna i byggnation, och vet, att antingen spricker tidsplanen eller kostnadsberäkningarna eller ofta bådadera! 
Därför har vi bestämt att inte stressa ihjäl oss för att nå målet.
Blir det för drygt, så överlever vi ändå där vi bor, några månader till!Skrattande

AndersE
3/25/06, 3:32 PM
#38

Jag kan tänka mig att just "planen" kan vara svår. I vilken ordning ska man göra saker? Vad är viktigast?

Sen är ni ju två också…!? Jag vet ju bara hur det brukar bli med enkla projekt som städning hemma. Jag är strukturerad, har en plan, börjar i ena änden och slutar i andra, gör ett rum färdigt innan jag börjar på nästa… Medan Marie kan skura golvet i ett rum samtidigt som hon plockar undan i ett annat och putsar speglar i ett tredje…

elenor
3/26/06, 2:02 PM
#39

Är väl det som brukar kallas skillnaden i simultankapacitet!

Att kunna ha många bollar i luften samtidigt, kan vara en nackdel ibland, men oftast en fördel. Nackdelen är ofta att det tar längre tid att nå målet. Fördelen är bland annat en större lätthet att återgå, efter ett avbrott och lättare att samordna uppgifter. Likaså att ha en större beredskap för sådant som dyker upp litet oplanerat, utan att bli alltför störd. 

Att vara mera strukturerad har naturligtvis uppenbara fördelar, men skapar också begränsningar. Svårt att komma på banan igen om man måste avbryta sig i en uppgift för att något annat behov uppstår. Svårare att kunna kombinera uppgifter eftersom fokus ofta är så hårt inställt på den specifika uppgiften.

Vi har nog varit väldigt överens om i vilken ordning vi ska ta de olika delarna i renoveringen. Diskussionerna har mera gällt planlösningar, men vi har oftast haft rätt lika syn på det också.

Tycker att jag numera lärt mig oerhört mycket om att bevara karaktärsdragen hos gamla hus. Från början hade jag inte alls insikter i det här, utan kom med diverse obetänksamma förslag. Christer, som sedan massor av år, verkligen gått på djupet med det här intresset, har väglett mig mycket och fått mig att se detaljer på ett helt nytt sätt. Det är jag så tacksam för idag.

Det är så lätt att renovera sönder en gammal gård!

AndersE
3/26/06, 2:13 PM
#40

Ja, det finns det alltför många exempel på!

I senaste numret av "Antik & Auktion" finns en intressant artikel om tapeter. Tydligen är Sverige unikt i det att vi har så mycket gamla bevarade tapeter.

Ett exempel på hur illa det ändå kan gå var en annons för en renoverad sekelskifteslägenhet där mäklaren stolt tllkännager - "från väggarna har oändliga lager av tapet tagits bort och därefter har väggarna spacklats och målats". Tapethistorikern gråter floder vid sådan läsning.

Deras förslag var att sätta upp en tunn gipsskiva över de gamla tapeterna - så bevaras de samtidigt som man har möjlighet att göra nytt och snyggt.

elenor
3/26/06, 2:33 PM
#41

I vårt hus verkar man inte ha börjat tapetsera förrän vid 50-talet ungefär. De taperter som fanns kvar, var bara litet rester här och där, allt annat var borta eller svårt fuktskadat, men vi har i alla fall tagit vara på några provbitar av varje sort.

Bäst bevarad var en typisk 70-tals plastapet med turkos grund och  blåvita persiska mönster. Den fanns i ena hallen och var hiskelig! Har ändå sparat en bit som kurositet!

Annons:
AndersE
3/26/06, 2:43 PM
#42

Ja, jag antar att i ett hus som stått tomt så länge finns mycket som inte går att använda men som ändå kan bevaras för att vittna om det som varit.

En gård ni skulle besöka är konstnären Sven Lingardsz gård på Bjärehalvön. Han renoverade en 1700-talsgård och hade mycket höga krav på att göra "rätt". Jag minns en gång - för ca 15 år sedan - då han med stor glädje fann gamla fönster på en annan gårds tipp. Han var precis som ni ute efter det gamla glaset…

elenor
3/26/06, 3:03 PM
#43

Intressant tips! Tack för det! Det skulle vara jätteroligt att se hans gård, så det får vi försöka åstadkomma.

AndersE
3/26/06, 3:16 PM
#44

Jag vet ett bra ställe där man kan stanna till för en fika på vägen…

Flört

elenor
3/26/06, 9:49 PM
#45

Det tackar vi förstås extra för!

AndersE
3/29/06, 7:32 PM
#46

Något som måste vara svårt vid en sån här renovering är kanske att hitta rätt på skalan "museum - bekväm bostad"?

elenor
3/30/06, 7:46 PM
#47

#46

Absolut!
Vi diskuterar ofta risken av att få ett hem som liknar ett museum, vilket det nog så lätt kan bli, när vi gillar mycket av det gamla.
Nu är det nog mest exteriören som känns viktigast att bevara. På insidan vill vi naturligtvis leva med modern utrustning. Det blir ett jämkande, så att det blir trivsamt men bekvämt!

AndersE
4/23/06, 1:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Jag fick en gammal tidning - Allt om fritidshus Nr 6 2005 - som hade en artikel om ett par som renoverat en 1880-talsgård på Österlen som tidigare stått obebodd i några år.

Jag tänkte direkt på er gård, christer och elenor. Utifrån bilderna har de lyckats fint med att kombinera ett modernt och bekvämt boende med bevarandet av gammal stil och charm.

Jag bifogar en ritning som visar hur de hanterat planlösningen.

Annons:
AndersE
8/31/06, 3:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Hur går det med varandan?

På väg från dagis stannade jag och fotade tre sekeslkiftes (förra…) verandor som ligger inom 20 meter från varandra.

No 1:

AndersE
8/31/06, 7:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

No 2:

AndersE
8/31/06, 7:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

No 3:

Alsterolle
9/1/06, 6:34 PM
#52

Och några verandor och burspråk till här

AndersE
9/1/06, 6:43 PM
#53

Vilken snickarglädje!

Alsterolle
9/1/06, 6:47 PM
#54

2- eller 3-glasfönster att rekommendera !

elenor
9/1/06, 10:27 PM
#55

#49

Tack för de fina bilderna på verandor, Anders!

Nr 1
 skulle utan vidare passa utmärkt på vårt hus.
Det är ungefär något sådant vi vill ha. Möjligen kommer vår att bli något större. Den ska vara vinterbonad och kunna fungera med vår matgrupp.
Vi har också bestämt oss för en liknande sidodörr, som är mer praktiskt ur möbleringssynpunkt, även om det egentligen är vackrare med dörren rakt fram.

Nr 2
…också en fin veranda. Den har ett sådant tak med ståndfalsar, som vi också tänker ha, fast inte just den "tårtbits"-modellen.

Nr 3
…charmig men litet väl överdekorerad för min smak.

Så roligt att det finns så många gamla, fina verandor inom ett rätt litet område!

Annons:
elenor
9/1/06, 10:34 PM
#56

#52

Hej Alsterolle!

Vilken trevlig samling gamla verandor och brokvistar du har fått ihop. Vi har också börjat samla sådana bilder för att ha en idébank.
I somras var vi i en fin veranda och fotograferade snickeridetaljer. Det är svårt att hitta tydliga bilder på sådant!

Instämmer med Anders, vilken snickarglädje!

AndersE
9/1/06, 10:50 PM
#57

#55 Elenor, jag tycker också bäst om 1:an. Hela det huset är väldigt fint och välvårdat.

mosterMimmi
2/9/07, 10:39 AM
#58

Eleonor och Christer, jag undrar hur det har gått med verandan eller med den övriga renoveringen?

Denna sträng var anledningen att jag hittade in i iFokus, proveniens så klart att jag är nyfiken på hur det har gått.

AndersE
2/9/07, 10:46 AM
#59

#58 Jag med!

(Jag har sedan länge ett planerat, men inte genomfört besök hos christer och elenor…)

mosterMimmi
2/9/07, 10:49 AM
#60

Men Anders, då måste du åka dit och dokumentera vad som har hänt där senare än bilderna som nu finns. Jag är jättenyfiken!

christerm
2/9/07, 5:05 PM
#61

Jo tack mosterMimmi, det går framåt med verandan - om än mycket långsamt.

Har ägnat en stor del av vintern till att renovera de gamla verandadörrarna som ska vara mellan boningshusets vardagsrum och själva verandan. Dörrarna var i så dåligt skick att jag fick byta en del av ramvirket. Fick beställa upp profilstål med samma slipning som profilerna på ramvirket, tog tid och kostade pengar.

Men nu är dörrarna nästan färdiga. Gamla blåsta fönsterglas sitter på plats och nu håller jag på med att grundmåla dörrarna.

Själva verandabygget har inte påbörjats än, utan det tar väl fart först till våren.

Ska se om jag kan lägga in en bild på verandadörrarna i kväll.

Sen är det väl så att du behöver inte skicka Anders för att se hur det ser ut - du är så välkommen att hälsa på!

/Christer

mosterMimmi
2/9/07, 10:14 PM
#62

Wow, tackar. Det känns ju faktiskt speciellt. för det var faktiskt er berättelse om ert hus som gjorde att jag fastnade för iFokus. Det som har ju gett mig otroligt mycket.

Annons:
christerm
2/10/07, 12:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

Vassego, men så speciellt är det väl inte, halvrenoverat som huset är. Men hur som helst är du välkommen till våren då allt är som vackrast - vi hörs då.

Här är en bild på verandadörrarna från utsidan. Huset är omputsat, men ännu inte kalkat.

Christer och "elenor"

christerm
2/10/07, 12:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

…och här är dörrarna från insidan. Under plasten ligger de blivande trägolven i vardagsrummet och sovrummet.

/C & "e"

mosterMimmi
2/10/07, 1:12 AM
#65

Vad fina de är, det förstår jag att det har varit ett massivt jobb att få dem i ordning. Det är lite speciellt med gamla handblåsta glas. Blir en speciell upplevelse att titta igenom eller när solen skiner igenom!

AndersE
2/10/07, 9:51 AM
#66

Dörrarna är verkligt vackra. Jag kan bara ana vilket jobb som ligger bakom…

Var har du hittat dem?

christerm
2/11/07, 9:37 PM
#67

Dörrarna, som egentligen köptes tillsammans med tillhörande 6 verandafönster i samma stil, har sin "proveniens" i Nybro, Småland.

Åtminstone var det den uppgiften jag fick från säljaren - Fönsterantiken, norr om Borås . Köptes för 16 år sedan, dvs. innan folk i allmänhet intresserade sig för föremålens proveniens. Detta gör mig benägen att tro på säljarens uppfifter.

/CM

AndersE
2/11/07, 10:04 PM
#68

#67 Sexton år sedan… När köpte du gården?

christerm
2/11/07, 10:39 PM
#69

1989 tror jag det var. Egentligen var vi spekulanter redan 1988, men den blev vår först ett år senare.

Byggdes upp 1885 efter en brand, och fortfarande kan man se en del virke som har återanvänts från den tidigare nerbrunna gården.

Bl a i stallet, är en stor del av undertaket gjort av brädor som har ett kolat skikt. Förmodligen har dess en gång utgjort golv i det tidigare huset. Har även hittat en del ekvirke i trösklar som också var kolat. Brist på virke i Skåne gjorde att man tog tillvara allt, om än så en liten svedd planka.

Ska försöka dokumentera de små spår av svunna tider som fortfarande kan hittas på gården. Den är ju dock ganska orörd, så om man bara studerar byggnaderna ett tag, så börjar de så sakta berätta om den tid som varit.

För er som kanske minns TVs miniserie "Torntuppen", en filmatisering av Jan Fridegårds roman med samma namn och med bl a Ingvar Hirdvall i en av rollerna kan jag berätta att den är inspelad i byn 1995.

Tror det var 1997 som den visades på TV. Även vårt hus finns med på bilder. I det bodde berättelsens eleka grannfru, och om ni tittar på följande videoklipp så är det "mitt" staket som huvudpersonen har itu - fast i filman har man bytt ut en granslana mot en pinne i balsaträ - här görs inga klena konstruktioner på den här gården :-).

Videoklipp Torntuppen

Musiken i filmen är gjord av Mikael Wiehe.

/Christer

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
mosterMimmi
2/12/07, 8:55 PM
#71

Wow vad häftigt, då är ni ju nästan berömda eller i alla fall staketet. Jag kom knappt ihåg Torntuppen från tv, men denna scenen kom jag ihåg. Vad roligt att få se igen!

elenor
3/1/07, 11:42 AM
#72

För er, som följt våra planer på en gammeldags glasveranda, finns här ett album med bilder av hur renoveringen av boningshuset fortskrider.

Albumet kommer succesivt att kompletteras, fram tills verandan är klar.
Albumet heter A. Boningshuset.

Bilder från våra övriga renoveringsprojekt på gården finns i ett par av de andra albumen.

http://www.alltomtradgard.se/forum/user_album.php?userid=&albumid=14578&page=1

chrissan
3/1/07, 12:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

#72

Vad intressant. Vi håller också på och renoverar ett gammalt hus. Det blev akut eftersom det började växa ludd på väggarna - hussvamp!

Nu är det sanerat, ända ner till 2 meter under golvytan och all gammal "förbättring" av plast och masonit från 1900-talet är borta. Jag blev glad när jag såg att ni sparade bakugnen, vi hittade också en okänd sådan när vi rev (se bild). Vi sparade den efter viss diskussion, rekonstruerade själva ugnen, men en del var ganska illa sargad så den är kombinerad med elspis och en vedspis som egentligen är en modern konvektionskamin. Ny spikåpa byggdes efter spåren av den gamla. Gissa om  vi var glada åt vedspisen när stormen Per drog fram och fällde hela skogen över kraftledningen. Dessutom har köket blivit en stor oas som alla älskar. Förut var det ett kyffe som man tillbringade så lite tid som möjligt i. Men massor av jobb återstår i huset.

elenor
3/1/07, 10:21 PM
#74

Roligt att höra om ert hus också Chrissan! I vilket landskap ligger huset?

Hussvamp - det låter som ni haft en förskräcklig tid, innan det blev sanerat! Men kanske fick det mycket gott med sig, att reparationen kom igång!

Vi komer också att ha vedspis i köket. Gissar att Per inte är den sista stormen vi får uppleva. Den här gången klarade vi oss från strömavbrott, men Gudrun lärde oss att se till att ha möjlighet att få värme och mat på en vedspis och att ordna med en handpump ute på gården.

Vi hade väl i och för sig redan bestämt att vi skulle ha det, och nödvändigheten blev verkligen mycket uppenbar under stormen!

AndersE
3/1/07, 10:34 PM
#75

#72 Kul att se bilderna. Jag kommer lite längre fram i vår - lovar!  (Hotar…)   ;-)

mosterMimmi
3/1/07, 10:43 PM
#76

Oh vilka fina bilder och vilket imponerande jättejobb ni har lagt ner.

Annons:
chrissan
3/1/07, 10:45 PM
#77

Det ligger i Östergötland, vid Vättern. Det var gräsligt att upptäcka hussvamp. Man kan ta DNA-prov på den (7000:- kostar det) och få reda på typen, detta var inte den allra värsta utan bara näst värst. Det växte hyfer (armar) över hela väggarna när vi tog bort isoleringen, en jättesvampkropp under golvet. Garderoberna såg ut som camembertost. Den dagen vi fick åka ner för att de skulle testa om väggarna verkligen var av sten och inte reveterade var hemsk. Hade det varit trä var det bara att bränna huset.  Men allt måste saneras. Det blev mycket finare och torrare och allt gammalt kom fram. Vi kunde se vilka tapeter de olika ägarna haft, naturligtvis har jag forskat på dem. Numera kan vi vara där på vintern också, så inget ont som inte har något gott med sig. det hade aldrig blivit renoverat till sådan standard om inte detta hänt.

elenor
3/1/07, 11:00 PM
#78

Ja, här finns en del som bara lovar och lovar :-))

Hur blir det mosterMimmi…du är ju också inbjuden….men ring gärna först! 
Annars finns det ju mail också, nu för tiden!

Oss når man på mariehem&telia.com

För att undvika spam skriver jag litet fel i adressen.
Byt ut & mot @!

christerm
3/2/07, 12:08 AM
#79

#77

Usch chrissan - du får inte skriva sådana hemska saker i klartext.

Under många år hade jag återkommande drömmar om armstjocka hyfer som slingrar runt nere i vår jordkällare. Läste en hel del "renovera ditt hus"-litteratur och där beskrevs hussvampens härjningar i målande ordalag. Detta var orsaken till mina mardrömmar.

Har nu slutat drömma om hussvamp, men katten vet om det inte blir dags i natt igen.

Ledsen

/Christer

chrissan
3/2/07, 6:13 AM
#80

#79

En skräckis så där på kvällskvisten!Förvånad

peterhsorensen
3/20/07, 10:40 AM
#81

Jag rekommenderar Löfwenskölds Landtmannabyggnader. Den finns i en nyutgåva från 1990 utgiven av Lantbruksstyrelsen. Där lär du hitta det du söker. Finns sannolikt att låna på närmaste bibliotek, alternativt att köpa på http://www.antikvariat.net - kan evt. också finnas i nyproduktion. Lycka till!

Denna kommentar har tagits bort.
christerm
3/20/07, 6:09 PM
#83

Tack för tipset peterhs…, ska genast jaga rätt på boken.

Projekteringen av verandan går framåt och det är tänkt att vi ska bli klara i år.

Just nu försöker vi bestämma oss för vilka yttermått den ska ha. Vi har några gamla verandafönster som är tänkt ska användas till verandan. De är i två olika storlek och räcker tyvärr inte till allt. Vi får tillverka resterande i samma stil.

Problemet nu är också att bestämma om vi ska ha pardörrar på framsidan eller en enkeldör på sidan.

/Christer

Annons:
AndersE
3/20/07, 6:24 PM
#84

#83 Min första tanke är att det är vackrast med dubbeldörrar framtill, och hade verandan placerats mitt på en symmetrisk fasad så hade det nästan känts tvunget att göra så.

Nu har jag för mig att ni har en viss asymmetri(?) och då kanske den kan förstärkas genom sidplacering.

Jag är själv väldigt svag för symmetri på hus, men också väldigt skeptisk till den "nästan-symmetri" man kan se på en del nyare hus. Det ser alltid så misslyckat ut. (Till skillnad mot den avsedda "skönhetsfläck" som nästan alltid finns på i övrigt helt symmetriska herrgårdar.)

Andra sätt att förstärka/försvaga symmetri är genom placering av fasadnära växtlighet.

christerm
3/20/07, 10:20 PM
#85

Funderar också på pardörrar framtill, tycker det ser så inbjudande och välkomnande ut. Nu blir verandans placering sådan att det i princip blir full symmetri på husets baksida eftersom verandan inte placeras centrerad mot dörren in till bostadsdelen.

Får faktiskt erkänna att jag ändrat den stränga symmetri som rådde exteriört på huset. Med denna symmetri fick fönsterna egendomliga placeringar, sett från rummens insida.

Sen ska vi inte blanda ihop symmetri och harmoni. Ett strängt symmetriskt hus kan se väldigt oharmoniskt ut i mina ögon om det står på fel plats.

AndersE
3/20/07, 11:23 PM
#86

Jo, jag kikade på bilderna, och såg att det nog var möjligt att få symmetri, om man inte placerar verandan mitt för fönstret/dörren.

Jag kan tycka att symmetri hänger ihop med "hustyper".

Jag ritade ett hus en gång (20 år sedan), som ett typhusföretag skulle bygga. De flyttade några fönster för att det skulle bli mer praktiskt invändigt. Jga tror inte det fanns i deras värld att man kunde rita ett hus för att det skulle bli vackert. Men de fick göra om.

Huset byggdes i äldre miljö, och min belöning var att jag sedan fick komplimanger för att jag renoverat det gamla huset så fint…

Jag har förstått på elenor att dörrplaceringen betyder mycket för hur man kan använda verandan. Svårt att väga sådana olika skäl. Utvändigt tror jag det blir väldigt fint med pardörrar framtill.

Se bilden i #10. Fast syrrans veranda är också fin, med dörr från sidan - #30.

AndersE
3/20/07, 11:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#87

På tal om symmetri. Huset på bilden tillhör en större gård utanför Ängelholm. Här föddes min farfars mor 1871. Huset byggdes ungefär då.

AndersE
3/20/07, 11:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#88

Samma hus idag.

christerm
3/21/07, 12:01 AM
#89

Mycket riktigt så har dörrplaceringen viss betydelse för användbarheten. Med dörrarna mitt på framsidan måste man passera runt det stora bordet som ska stå på verandan. Med dörren på sidan, slinker man bara förbi utan att behöva gå runt bordet.

Intressanta bilder, Anders. Personligen tycker jag mycket mer om huset som det såg ut på den gamla bilden. Kul med symmetrin, även om det finns en viss asymmetri i form av de tättsittande fönstren.

Huset idag, är i mina ögon ingen skönhet med sitt fuskkorsvirke - dött och stelt.

AndersE
3/21/07, 1:34 PM
#90

#89 Jag har hittat bilden på nätet, inte varit där. Jag trodde det var framtaget korsvirke, men jag håller med om att det ser så stelt ut att det nog är fusk som du säger.

Annons:
christerm
3/21/07, 9:17 PM
#91

Hittade nytgåvan av Löfwenskölds Landtmannabyggnader på nätet. Boken är beställd och nu väntar jag med spänning,,,,,

mariatingsund
7/31/08, 9:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#92

Hejsan, jag hittade denna tråd när jag sökte på "glasveranda" på Google. Vi ska också bygga veranda, jag slänger in en bild först hur huset ser ut idag. Ursprungligen var skorstenen i mitten, köket till höger är nybyggt, liksom taket och fönstret på ovanvåningen centrerades, som var bara en liten krypin under skorstenen tidigare.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

mariatingsund
7/31/08, 9:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#93

På denna bilden har jag monterat ihop en veranda med vårt hus. Färgen blir naturligtvis samma som på huset, med smarta detaljer. Något såhär hade vi tänkt oss efter lång tid med funderingar så det passar husets karaktär likaväl som våra behov.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

mariatingsund
7/31/08, 9:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#94

fotot blev lite av grodvinkel, men jag sätter in ett till foto hur det var efter tillbyggnad av kök men före renovering av övervåningen

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

AndersE
7/31/08, 10:00 PM
#95

Maria, huset kommer säkert att bli fint med veranda, men lite mindre spröjs och snickarglädje än på montagebilden väl?

mariatingsund
8/2/08, 1:24 PM
#96

Proportionerna var inte heller bra, det blir 1,5 meter ut och 3 meter i bredden. Fönstren ska vi göra som de andra, även om jag lutar åt det hållet att verandan ska leva sitt liv separat, alltså med spröjs, om än inte likadana som på bild. Och ingen snickarglädje, men vackra profilerade lister hade vi tänkt.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

elenor
8/4/08, 5:52 PM
#97

Tycker som Maria, att en veranda i gammal stil kan få avvika litet från huset. Verandor är ju ofta tillbyggda vid ett annat tillfälle, och under annat "mode". Fast det måste förstås bli vackert!

Tycker att ditt förslag var rätt fint och tror absolut att huset vinner på det.

Annons:
elenor
8/4/08, 6:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#98

För er som följt tråden med vårt resonemang om veranda, så kan jag rapportera att vår blivande veranda har fått respit en tid till - ja egentligen är det väl "han som ska göra´t" som fått respit.
Hela renoveringen har varit litet långsammare ett tag, eftersom pusten gick ur oss litet.

Nu har vi i alla fall kommit igång igen och just nu är det byte av yttertak som gäller.

I albumet här finns bilder från detta.

En liten gräsbrand hann vi också åstadkomma när det gamla spåntaket skulle brännas. Vi lyckades släcka rätt snabbt och kom undan med blotta förskräckelsen!

AndersE
8/4/08, 8:34 PM
#99

Hej elenor! Det var längesedan… Kul att se bilderna. Det händer saker, och det syns hur noggranna ni är. Hoppas jag får tillfälle att hälsa på någon gång.

Cheyenne
8/4/08, 8:39 PM
#100

Håller med AndersE. Jag älskar att kika på alla era foton, en ren fröjd. Och trots allt hårt arbete är jag, för att använda Stockholmsslang, grymt avundsjuk.

Tungan ute

elenor
8/6/08, 10:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#101

Kul att bilderna är uppskattade!

Som ni sett, så är det en otroligt omfattande renovering, så det är kanske inte så konstigt att det tagit lång tid.
Det finns faktiskt fortfarande vissa saker, som vi inte har bestämt oss för hur vi ska lösa. Just nu är det ovanvåningen och takkupors vara eller inte vara….eller rättare sagt var ska de vara?! 

Som vanligt siktar vi på att få flytta  in till jul….i år också!!!

Anders…har du inte sagt, att du skulle komma hit, rätt länge nu?

Vad gör du hela tiden? Flört

Skickar med en bild på vår nu helt renoverade kökskällare.
Den var tidigare fogad med lera, men har nu fått ett hydraliskt kalbruk i fogarna. Det skulle väl kunna bli en fin vinkällare, ifall vi nu skulle börja samla på viner!
Annars har jag föreslagit att vi skulle göra ett spa där.Oskyldig Vi har nämligen litet trångt i badrummet!

Upp till toppen
Annons: