Annons:
Etikettsläktforskning
Läst 7046 ggr
Anna-hfg
2006-05-07 12:15

Soldatforskning

Är det någon mer än jag som tycker soldatforskning är ruskigt svårt? Jag har 2-3 stycken som jag fastnat på. Jag har tittat på dopvittnena eftersom man kan kan få tips var soldaten hör hemma eller i bouppteckningarna men det är ändå svårt när det står till ex. att " den närmsta släktingen är NN". Ja det var väl kul, men hur är han släkt kan man fråga sig? I Skånes Knektregister står det inte så mycket om familj eller ett säkert födelseår.

Jobbigt är det också när den gode ryttaren kommer från en socken där kyrkböckerna brunnit. Då blir man rent av irriterad. Det finns inget så irriterande som brunna kyrkböcker!

Annons:
kjersti
2006-05-07 17:32
#1

Soldatregister har gett mig en del både sanna och osanna påståenden…Det jag tycker är lite kul är längduppgifterna..

Jag fick mig till livs både hustru och sk.son och svåger till min morfars farfar via soldatregister. En del uppgifter hade jag innan men titlar och lite kringfakta är ju alltid kul.Skarpskytt låter ju lite kul…!?

AndersE
2006-05-07 21:22
#2

Jag har förstått att det egentligen finns mycket större möjligheter att hitta uppgifter om soldater än om "andra".

Jag har nyligen läst en bok som heter "Svenska knektar" av Lars Ericson och för bara några dagar sedan talade jag i telefon med Anders Thornström på Krigsarkivet.

Det finns tydligen väldigt mycket källor, och inte bara om officerare utan även om "fotfolket". Ett problem är ju att nästan inget finns på mikrokort och ännu mindre finns digitaliserat. Så då återstår alltså en Stockholmsresa…

Sen håller jag med Kjersti om att soldatregistret är förnämligt och kan erbjuda en hel del hjälp. Även Skånes knektregister är bra - med lite tur kan man även få familjeförhållanden - och så är de så hjälpsamma och billiga!

Jag hoppas kunna återkomma med någon artikel om ämnet så småningom.

Tills dess kan jag hänvisa till denna om ni inte redan sett den…

AndersE
2006-05-09 21:48
#3

Rötter berättas idag om Arkiv Digital och deras ambitioner;

"Företaget har som målsättning att digitalisera alla generalmönsterullor för alla truppslag i hela Sverige som finns bevarade på Krigsarkivet.

- Vi kommer givetvis att vid de landsarkiv där vi har verksamhet komplettera på samma sätt som med Bohusläns regemente och Bohusläns 1:a och 2:a båtmanskompanier, säger Mikael Karlsson."

Tord
2006-05-14 13:38
#4

Ja, visst är det intressant med en eller annan soldat i släkten. Man brukar säga att de allra flesta släktforskare hittar förr eller senare soldat(er) bland anorna. Som redan sagts ovan finns det i allmänhet mer dokumenterat om soldaterna än om folk i allmänhet. Man kan i t ex torpsyneprotokoll se hur de bodde i sina torp. I många fall finns ju torpen kvar även i våra dagar. I bland står det i generalmönsterrullorna antecknat hur lång soldaten var, angivet i alnar och tum! Det gäller bara att komma på vilka källor som finns. Och att komma åt dem…..Krigsarkivet i Stockholm är naturligtvis avlägset för många forskare. Dessutom håller man stängt för renovering under en del av sensommaren och hösten. Men det är nog välbehövligt eftersom forskarutrymmena mer och mer fått en "slitet hemtrevlig" atmosfär.

Men, vad är det egentligen som Anna "fastnat på"? Tycker inte att man brukar "fastna" särskilt intensivt på soldaterna.

Anna-hfg
2006-05-14 21:12
#5

Jag har svårt att hitta var de är födda. Jag har en Paul Friberg som bara dyker upp och gifter sig efter lite om och men och några vändor i tinget med Elsa Jonsdotter f. i N. Sandby. De flyttar till Kärråkra i Vankiva socken och det är nog inget lugnt äktenskap för ett år innan Elsa dör går hon ifrån sin man och bosätter sig i Gumlösa.

Eftersom det var problem när det skulle gifta sig, föräldrarna protesterade, kollade jag tingsprotokollen efter namn och orter men inget stod där.

Kan man anta att de blev soldater/ryttare i den socknen de kom från eller blev de utplacerade?

AndersE
2006-05-14 22:01
#6

Ungefär vilket år?

Annons:
Anna-hfg
2006-05-14 23:18
#7

Paul dör 1804 och Elsa 1794, gifter sig 1760 men då är Paul omyndig dvs han måste vara under 21 år. De måste gifta sig för Elsa är med barn. Han skulle ut i Pommerska kriget men sedan fick han stanna hemma pga att det kom kontraorder.

Anna-hfg
2006-06-02 22:07
#8

Sedan har jag en Lars Åkerberg f. ca 1760 någonstans, gift 2 gånger i Vankiva (andra gången med Paul Fribergs dotter Boel) och dör där. Jag trodde jag hade hittat honom född 1760 i Vankiva men det verkar inte stämma. Jag beställde bouppteckningen för den kvinnan som var mor till den Lars som var född 1760 men där står Lars som Nilsson medan min Lars alltid blir kallad åkerberg i källorna. i bouppteckningen står en del syskon med men ingen av dem är dopvittnen till Lars Åkerbergs barn.

Nu har jag inte kollat generalmönsterrullorna (men Skånes Knektregister) så jag vet inte vad där kan vara för uppgifter.

No 3 som jag inte hittar är en Anders Jönsson Ekelund som jag misstänker är född i Vinslöv men jag har inte upptäckt hans födelsenotis. Hans barns dopvittne innehåller två syskon med efternamnet Jönsson. Anders fru är en annan femma. Henne och hennes syskon vet jag inte var de kommer ifrån eller vem som är deras föräldrar. Jag har minst två kanditater, 2 soldater, en Bodel Osman och en Bodel Månsson Berg som tyvärr har bott i en socken där kyrkböckerna är brunna.

Jag fattar inte varför jag tycker detta är svårt. På min farfars sida har jag lyckats hitta de flesta soldaters födelse och föräldrar.

AndersE
2006-06-03 01:04
#9

#8 Kan inte Åkerberg vara ett soldatnamn?

Jag har också någon ana som gäckar mig. Soldat som prydligt antecknas som född i Ransberg (Västergötland) i alla hfl. Ingen födelsenotis i Ransberg… Har tittat i kringliggande socknar och försökt följa hans flytt - men icke…

zachs
2006-06-03 10:43
#10

Anders, vad heter den soldaten du jagar i Ransberg? När skulle han vara född??

AndersE
2006-06-03 11:22
#11

Jan Larsson Lustig, född 1755-12-17 i Ransberg

Anna-hfg
2006-06-03 13:16
#12

Jo, Åkerberg är hans soldatnamn. Ingenstans i de källor som jag har tittat i står hans patronymikon. Får väl ner till Lund en dag och titta vad jag hittar där.

AndersE
2006-06-03 13:54
#13

#12 Jag menade bara att det finns ingen självklar motsägelse mellan den Lars Nilsson du hittat och Lars Åkerberg…

Annons:
Anna-hfg
2006-06-04 12:33
#14

Jag tycker bara det är lite underligt att i redan början av 1780 talet heter han Åkerberg i alla källor men i bouppteckningen från 1787 kallas han Nilsson, inget om att han var ryttare eller nåt. Och att ingen av Lars Nilssons uppräknade syskon i bouppteckningen  är dopvittne till Lars Åkerbergs barn (om vi nu förutsätter att L.N. och L. Å. är samma person.).

I L.Å. svärmors bouppteckning  från 1794 står han som Åkerberg.

Annars hade det stämt ganska bra släktmässigt sätt. I Lars Åkerbergs bouppteckning från 1804 står det att hans närmsta kända släkting är Jöran Åkesson från Gunnatorp, (Finja?). Det måste ju förstås som att han inte har några syskon, i alla fall som  lever. Jag har försök lista ut Jöran Åkessons härstamning och den kan samman falla med den Lars Nilsson som är född 1760. Men säker är jag inte.

AndersE
2006-06-04 12:59
#15

Ja, det är svårt…

Jag tror jag har något exempel på en soldat där soldatnamnet "försvinner" efter avsked och han åter kallas vid "son-namn".

Tord
2006-06-13 17:34
#16

AndersE!

Tittade av någon anledning in i denna diskussion och såg att du tidigare haft problem med en soldat som du ej kunnat hitta i födelseboken uppgivet datum. Jag har haft ett likadant problem som löste sig ganska snabbt. Det var ett krav att soldaten skulle vara gift, men det verkar ofta ha tolkats som att det räckte om han var giftasvuxen. Var han inte det "gjorde" han sig ofta lite äldre, förmodligen med kompanichefens goda minne. "Min" soldat (båtsman) var född ett halvår senare än vad som uppgavs i rullorna och i hfl för församlingen där han bodde. I generalmönsterrullan för hans första generalmönstring var hans ursprungliga namn angivet och eftersom det var ett släktnamn - ej patronymikon - kunde jag relativt enkelt hitta honom i födelseförsamlingen med rätt födelsedatum. I ditt fall är det väl lite knepigare eftersom han hade patronymikon. Men om du föjer honom bakåt i hfl och eventuella flyttlängder borde du väl ha en chans att hitta honom. Eller du kanske redan hittat honom vid det här laget!? Församlingen Ransberg förväxlas lätt med Ramsberg i Örebro län, men det är väl mindre troligt i ditt fall eftersom han verkar ha levt hela sitt liv i ungefär samma härad.

AndersE
2006-06-13 17:47
#17

Tack för tipsen. Ska komma ihåg det när jag tar itu med det…

Susanita
2006-07-13 22:56
#18

Hej Anna, hej alla andra!

 Vet inte om du kommit langre i din forskning pa soldaterna, men blev nyfiken (har inte tittat in har sedan april-maj nagongang). Jag letade lite och fann bl.a att Fribergs hustru var anka vid sitt gifte med Paul F. Sa det kanske inte bara var hans laga alder som stallde till det i familjen - kanske annat ocksa? Hittade inget barn fott det aret 1760 el 1761. (Var det hans barn?) Vad jag mer tankte pa var att vid den tiden var det inte ovanligt (det hande) att soldater (dragon i detta fall) "tog over" hustrun om den forre maken dog…Har du tankt pa det? En av mina anfader gifte sig vid ung alder med en anka som var 20 ar aldre…hon blev anka tva ggr innan han kom till. Naval. De levde lyckliga tills hon dog o han gifte om sig med "min" ana - huh! vilken tur man har som finns till!!!! Om du vill kan vi "spana tillsammans" o leta ledtradar pa dessa soldater. Hjalper dig garna med det jag kan. Tror vi skall leta lost bland dopvittnen och annat? Jag har sjalv manga soldater i leden o kan erkanna att det ibland ar knepigt att finna ursprung o allra jakligast ar det nar kyrkbockerna brunnit…eller man har "svenskryttare" med okant ursprung…! Sen har du soldatregister o rullor o arkiv ocksa som kan ge manga ledtradar. Personligen tror jag inte de var fodda med dessa namn men vi kan gora sokningar pa det. Jag har soldater (ryttare) som arvde sina faders soldatnamn (tidigt 1700-tal) men det var inte det vanligaste. Lat oss utga fran att de inte arvt namnen.

Mvh,Susanna

Anna-hfg
2006-07-14 00:46
#19

Jo, Otto Bengtsson Lundahl har jag hittat och deras barn. En son överlevde och tog faderns efternamn. Där är en del Clemed-släkt bland Fribergs dopvittnen. Jöns wollemarsson och Gunne Svensson tillhör denna "släkt". Paul Friberg var löftesman till ryttaren Jakob Möllerström och sedan hade Paul ryttaren Carl Wäström som dopvitte till två av sina barn. Wäström-släkten bodde i Gumlösa där Pauls fru Elsa bodde året innan hon dog. Hon gick ifrån sin man. Har kollat Generalmönsterrullorna och där står bara att Paul är skåning, inte var han kom ifrån.

Likadant är det med Lars Å. Skåning, inget mera om var han kom från. Det finns en massa Persson ibland dopvittnena men om jag inte minns fel var Lars gift med en Persdotter innan han gifte sig med Boel, så de kan ju tillhöra den släkten. Där finns 3 Jönsdöttrar men jag tror att uppgiften från Lars bouppteckning att Jöran åkesson i Gunnestorp (Finja, tror jag) är hans närmsta släkting, är den bästa ledtråden till hans härstamning.

Jöran var son till Åke Pålsson och Kierstina Lassesdotter. Åkes första fru var Una Jöransdotter.Frågan är bara om  Lars var släkt på Åkes eller Kierstinas sida. Lussa Lassesdotter är troligen syster till Kirstina och var gift med Nils Tufvesson i Gäddastorp (bland annat). Men där finns också många Clemedsläkt bland Åke pålsson´s barns dopvittnen. Har hittat tre andra Lassesson/dotter som kan vara syskon till Kirstina. En del av dopvittna är från Hörja, Finja, Vankiva, Norra Mellby.

Man blir ju rent av snurrig av alla namn och hur alla hänger ihop. Puh!

Jag har kollat  i Skånes Knektregister men inte hittat nåt nytt där. Någon annanstans man kan titta?

Susanita
2006-07-14 00:56
#20

Haha! Ja Anna man kan bli helt snurrig! Men du, jag kanner ocksa igen en del av namnen och kan val fa lite tid pa mig att spana lite? Bland dopvittnen kan man hitta mycket. Vi far soka blint pa dessa for att fa ledtradar. Omradet ar ju ganska begransat. Har du kollat upp Elnas forste man? Hon star som anka nar de gifter sig. Kan ge ledtrad ocksa. Kanske. Hor av mig snart. Lovar snoka runt lite imorgon,OK?

Mvh,Sanna

Annons:
AndersE
2006-07-14 00:59
#21

#19 Ett imponerande arbete du gjort så här långt! Det är lätt att villa bort sig…

Anna-hfg
2006-07-14 20:16
#22

Ja Anders, vad annars kan man göra när inga uppgifter finns, suck. Clemendsläkten i Vankiva är ganska stor och jag har luskat ut en massa grenar och ställt upp dem i anträd. Jag har nog missat en hel del men de viktigaste (min släkt) är med. så när namnen dyker upp någonstans och jag känner igen dem är det bara att slå upp rätt träd i pärmen och se hur de var släkt.

Men jag ska kolla upp ryttaren Niclas Malmgren i Björkeröd som har varit dopvitte ett antal gånger. Hans första fru hette Bengta Lassesdotter, och de fick en son 1757 som hettte Lars enligt DDSS. Det kan ju vara min Lars Åckerberg. Har beställt Niclas bouppteckning så får vi se. Hoppas, hoppas, hoppas!

Annars får jag forska ut resten av dopvittnena. En himla många dopvittnen, suck igen.

Om Niklas är Lars far ser det ut som att Lars och hans andra fru Boel kan vara släkt på nåt sätt, om jag forskat ut det rätt. Jag har ju en hel del att klara ut ännu.

Otto har jag bara klurat ut födelsetid och död. Att bli mosad i en limgrav kan inte ha varit roligt precis.

Susanita
2006-07-14 21:12
#23

Hej Anna,

Har du kollat med Centrala soldatregistret? Hittade en del av dem dar - men man maste ta hem filerna for att fa all info. Sok ocksa t.ex fritt pa alla Pahl (med prick ovan a…) fodda 1740 i trakterna och se vad du far fram - jfr dopvittnen, namn osv. Jag skall leta lite idag i ddss.nu och spana (med prick over a) fram lite. Cool

Sanna

Anna-hfg
2006-07-14 21:44
#24

Har kollat Centrala soldatregistret, men ladda hem filer? Menar du de där knapparna i soldatlistan? Det står inte så hemskt mycket där bara att Niklas var född ca 1718 -1794, hustru Bengta född 1722 och var Niklas hörde till och nummer. Men jag har listat ut att Bengtas far hette Lasse påhlsson och mor Pernilla Nilsd. i Hörja.  Barn: Kierstina f 1713 gm Åke Pålsson, Bengta f 1722 gm Niklas, Jöns Lasson och Tora, de tre sista som var dopvittnen (utom en Lussa Lassesdotter som jag inte hittat) till Åke Påls barn.

Men huvudfrågan är ju om Niklas är Lars Å´s far. Det får jag veta när bou. kommer.

Susanita
2006-07-14 22:04
#25

Ibland kan man bestalla kopia pa hela filen. Ibalnd star det att man skall kontakta lokal slaktforskar forening eller registret i Eksjo. Man far betala for det forstass - men kanske doljer sig mer bakom de knapphandiga uppgifterna som finns i databasen? Man vill ju tro det. Och, tack for mer info. SkrattandeAterkommer. Mvh,Sanna

Anna-hfg
2006-07-15 11:21
#26

I mitt fall blir det Skånes Knektregister. Får skriva dit sedan och höra eller de kanske kommer till Stockholm i augusti när jag ska  på det där stora släktforskarmötet. Har ett par soldater till jag ska fråga om så jag samlar ihop dem. Har de inte ändrat avgifterna sedan sist kostar det ca 35 kr för 5 soldatförfrågningar. Inte så himla dyrt.

Anna-hfg
2006-09-05 20:29
#27

Har nu idag fått Niklas Malmgrens bouppteckning. Nitlott igen. Han har två söner, Jonas Malmgren och Lars Appelgren, alltså ingen Lars Åckerberg. Suck!

Annons:
AndersE
2006-09-06 19:57
#28

#27 Det kan kännas motigt ibland. Man kommer på ett nytt uppslag, och känner sig säker på att NU… och så är det bara ännu ett stickspår.

Själv brukar jag börja någon helt annanstans när det känns för motigt.

Anna-hfg
2006-09-08 02:30
#29

Ett försök att luska ut Jöran Åkessons släkt.

AndersE
2006-09-08 02:40
#30

Jobbar du så - först med en papperskladd - innan du för in det i ett rogram?

Anna-hfg
2006-09-08 20:46
#31

Japp. Jag försöker bena ut min teori på ett papper och försöka lägga till så mycket info som jag kan. Jag tycker det är lättare att se det som ett rotsystem som grenar ut sig än bara skriva ner det med text. Sedan när man tittar på texten kommer man inte ihåg hur man tänkte just då hur det kunde hänga ihop.

Jag kör med teorier först och skriver inte in det i mina andra "säkrare" uppgifter och om jag hittar några bevis på att det är som jag misstänkt först då kommer det bland den andra infon.

AndersE
2006-09-09 00:39
#32

Eftersom jag har en tendens att ha dålig ordning på mina papper för jag ofta in även hypoteser i databasen. Jag försöker klargöra mina tankar med anteckningar på biografi-fliken. Nackdelen är att jag blandar säkra och osäkra uppgifter - fördelen är att jag inte slarvar bort något…

Flört

Anna-hfg
2006-09-09 12:28
#33

Det hade varit alldeles för förvirrande för mig.

Jag har ett särskilt kollegieblock "svårforskat", där jag försöker bena ut de personer jag fastnat på. Jag går igenom alla barnens dopvittnen, skriver upp löftesmän osv för att sedan om möjligt komma fram till en någerlunda slutsats.

[Carpinus]
2015-09-30 17:37
#34

"I över 31 år har Centrala Soldatregistret hjälpt släkt- och hembygdsforskare med uppgifter om soldater och båtsmän som de hittat bland sina anor.

Årets uppgradering har gjort att databasen med manskap från yngre indelningsverkets organisation växt till att nu innehålla 522 872 personer.

Över en halv miljon svenska män mellan åren 1682-1901 finns i registret. På allt fler av dessa har nu även uppgifter om familj och föräldrar kunnat registreras, totalt finns i registret ca 2 500 000 svenskar under tidsperioden."---

Mer om detta i Skaraborgsbygden

Annons:
Upp till toppen
Annons: