Annons:
Etikettbyggnader
Läst 3685 ggr
AndersE
2006-10-07 17:14

Gunnar Andersson i Ängelholm

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På Storgatan 30 fanns under många år en möbelhandel - Gunnar Andersson. Huset är väl över 100 år gammalt och har naturligtvis hyst många olika verksamheter. Jga minns t.ex en leksakshandel. Idag finns bl.a. ett ATG-ombud och en klädaffär.

På den bifogade bilden är det huset längst till vänster i bild.

Annons:
AndersE
2006-10-07 17:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Då jag gick förbi där idag var huset delvis täckt av byggnadsställningar och delar av den yttersta putsen saknades. Därunder kikade något fram - se bild (tagen med mobilen).

Jodå, det står "UNNA" och sen "DE", dvs under putsen finns den gamla putsen med möbelhandelns "Gunnar Andersson" kvar.

Det kändes lite som om huset blinkade till mig;

"Jo, du - jag vet nog om vad jag varit…"

mosterMimmi
2006-10-07 19:44
#2

Det är ju lite kul och lite märkligt att man kan få såna "Insikter" i det som är gammalt och för länge sedan glömt och gömt!

Ronny-K
2008-06-04 09:54
#3

Hej Anders,

När jag i åttan pryade på en elfirma var jag med en elektriker och drog nya elledningar i det huset.

En äldre man som var pratglad och bjöd på fika berättade att huset en gång varit hotell Vega. Vidare berättade han att August Palm hade varit där.

MVH

Ronny

lizzkulla1
2008-06-04 20:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

tittade i mina gamla vykort från ängelholm hittade ett på hotell wega  skall försöka skicka det till proveniens

lizzkulla1
2008-06-04 20:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

här är baksidan,på wegakortet

lizzkulla1
2008-06-04 20:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

detta julkort blev över en gång när min far skulle skriva julkort , tycker för mycket om motivet så de har stannat hos mej.

pappa avled 1979, korten köpte han hos gösta liljekvists papperaffär på villan, det måste vara före 1978

vem har gjort de?

Annons:
Ronny-K
2008-06-05 09:02
#7

#4-5 Fint kort  Lizzkulla! Då visste mannen som berättade om hotellet vad han pratade om.

#6 Vet inget om kortet, däremot brukade jag spendera en försvarlig del av veckopengen hos Liljekvist. Godis o serietidningar, de senare levererades inrullade i en halv löpsedel.Mjölkaffären bredvid hade mycket gott att erbjuda också.

lizzkulla1
2008-06-05 15:26
#8

ronny   , du känner igen dej så kul med gemensamma barndomsminne fast vi inte känner varandra.

i mjölkaffären arbetade fru svensson hon var ju föreståndaren, en tjej som hette sonja kommer jag ihåg

  en½ limpa, ½l.mjölk m.m. franskbröd från sjöstrands köptes där fast det inte var långt ner till sjöstrands bageri

Upp till toppen
Annons: