Annons:
Etiketterkulturtradition
Läst 9574 ggr
AndersE
12/25/06, 9:48 PM

Släktforskarens jul

Traditioner utvecklas ju. Något tillkommer och annat utgår. Som släktforskare kan det vara kul att ha traditioner som man kan knyta till olika delar av släkten.

  • Farfar - jag har långkålen som jag vet kommer från farfars föräldrahem. Skånsk rullad senap kommer också härifrån. Jag har också en liten trevlig berättelse om farfars fars julfirande som jag brukar återberätta vid julbordet.
  • Farmor - Säkert rullade man senap även i farmors hem. Mer vet jag inte.
  • Morfar - kom från Norrland. Jag gör "blöta" med tunnbröd, och funderar på att ta upp mumman som morfar brukade blanda. Morfar berättade också en rolig historia om en grötängel från sin barndoms jul. Den brukar jag återberätta.
  • Mormor - kom från Västergötland, men dog när mamma var liten. Jag har inga Västagötainslag i min jul. Kanske Britta kan bidra med något traditionellt från Kyrkefallas julbord?

Kan ni knyta era jultraditioner till släktträdet?

Annons:
StefanW
12/25/06, 11:19 PM
#1

Jag försöker återskapa de smaker som man minns sedan sin barndom, de stora matlagarna i släkten finns inte längre kvar, och många recept försvann med dom, synd men de hade sin "hemlighet" i minnet, och som barn fick man inte leka i köket under värsta julstöket. Läser jag recept idag så ligger ett traditionellt smålänskt närmast (är född I Oskarshamn) fastän man är skaraborgare idag, så hoppas man att man kan förmedla något till sina barn om god mat i gott sällskap!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

mosterMimmi
12/25/06, 11:33 PM
#2

För mig är det lite dubbelt det här. Min morfars recept lever kvar i släkten i form av hans goda senap. Han var en stor släktforskare. På hans mormors sida kom han bak till år 1420 genom att åka och leta i olika arkiv. Nu kan jag sitta hemma bak datorn och hitta enormt massa om släkten i olika databaser.

Min syster och hennes familj var nere från Visby och firade julafton hos mig, det gladde mig att hennes barn också var glada i senapen och tyckte att den är viktig, så de gör också alltid morfars senap.

Min farmor gjorde enormt goda "flottkransar". Tyvärr är det väl ingen som gör de i släkten. Men hennes recept på klenor finns bevarat.

AndersE
12/26/06, 12:02 AM
#3

Det jag tänker på, och försöker åstadkomma, är nog att hitta olika saker i vardagen för att tala om anorna. Ett sätt att föra minnen och traditioner vidare, men också ett sätt att ge mina barn (och syskonbarn) kunskaper om sina rötter.

Julen, och julbordet tycker jag är ett bra tillfälle att hitta sådana företeelser.

Jag försöker också peka ut ställen när vi åker omkring. Så passerar vi Örkelljunga på väg till Stockholm så blir det några ord om farfars morfar. Åker vi väg 13 mot Ystad kan man berätta om Farmors släkt när vi passerar Billinge - Trollenäs och Trolleholm ligger inte så långt bort då.

Ibland kan barnen tycka att jag är lite tjatig, men jag tror de tycker att det är lite kul också…

Flört

mosterMimmi
12/26/06, 12:34 AM
#4

Så gör jag också, fast jag "hemsöker" mina släktingar också med material om släkten. En del tycker att det är skoj, andra suckar tungt…. Fast jag tycker det är viktigt att det inte försvinner all kunskap om släkten och släkttraditioner. Har precis haft kontakt med min kusin i Australien. Det är trettio grader varmt där nere!

Tord
12/26/06, 1:19 AM
#5

Mina tremänningar i Australien och på Nya Zeeland har jag inte haft så mycket kontakt med på sistone, men då julen är över kommer jag att författa ett lååångt ebrev till min tremänning Karen i Nya Zeeland och får säkert ett lika långt svar.

Beträffande julrecept är det en sak jag absolut ej vill vara utan på julen. Min mors kalvsylta! Min mor gick ur tiden för några år sedan och det är säkert tio år sedan hon gjorde sin sista sylta. Så då hon inte orkade göra sylta längre blev jag tvungen att ta över syltkokningen själv, annars hade jag inte fått någon mer sylta. Vi firade julafton tillsammans med dottern och hennes familj samt med delar av svärsonens familj. En av damerna i svärsonens familj blev så betagen i "min" kalvsylta att hon åt skiva på skiva. Men det gjorde ju inget, det fanns gott om varan ifråga. Hon påstod sig ej ha smakat dylik sylta sedan hon var barn. Och jag tror henne, sylta gjord av handrensat kalvkött som malts i köttkvarn går nog knappast att köpa färdig.

F ö kombineras julfirandet med släktforskning i Härnösands landsarkiv. Passar på då jag ändå är i närheten. Var där i fredax och åker dit igen på onsdag.

Nu börjar timmen bli sen och det är dax att lägga sig för att orka med annandagen. Godnatt och dito fortsättning!

AndersE
12/26/06, 7:04 AM
#6

#5 Ja, god fortsättning Tord!

Roligt att du håller liv i kalvsyltan! Vågar man fråga om ett recept…?

Besök på landsarkiv låter härligt. Jag har själv bara gjort två korta besök i Lund. Det är svårt att dela av en tid jag tror behövs…

Annons:
Tord
12/26/06, 11:07 AM
#7

Receptet är ingen hemlighet. Det finns i gamla, hederliga Hemmets kokbok. Skillnaden mot kokboksreceptet för min del är att jag mal köttet i köttkvarn. I kokboken står det att man ska hacka det, tror jag. Min mamma malde alltid köttet i kvarnen och så gör även jag. Men den malda syltan är lite svårt att få att hålla ihop, så jag "fuskar" lite och tillsätter gelatin, vilket inte kokboksreceptet föreskriver. Men i allt övrigt följer jag kokboken. Här i Sundsvall verkar det bli en fin dag, solen börjar nästan titta fram. Efter en snabb annandagjulmorgonbastu är det nog dax att gå ut i det vackra vädret med en temperatur på någon enstaka minusgrad.

AndersE
12/26/06, 11:36 AM
#8

Tackar! Vi får bokmärka tråden till nästa jul… Flört

AndersE
12/18/09, 9:48 PM
#9

Det är tre år sedan denna tråd var uppe…

AndersE
12/18/09, 11:45 PM
#10

Ungefär så här ser det alltså ut då man rullar senap…

svenake
12/19/09, 12:11 AM
#11

Jag är nog den enda personen i Sverige  som INTE gillar senap i någon form,  -  men jag satt som pojke i köket hos farmor och gjorde precis så där  - ögonen rann  -  och det luktade hemskt.   Men jag vet nu att man kan köpa enbärsdricka i en gårdsbutik utanför Höganäs.

Cheyenne
12/19/09, 12:13 AM
#12

#10 Vad kul att se! Men den stora frågan är; Blir den god? Smaksätter du den? Är den söt? (jag gillar söt och grov senap).

chrissan
12/19/09, 12:36 AM
#13

Svenskt Mathantverk gör Enbärsmust, se texten om julmust-test här

Annons:
AndersE
12/19/09, 12:48 AM
#14

#12 Rätt stark och jättegod! Utöver senapskorn och vatten är det vinäger, salt och socker. Samt eventuella "hemliga ingredienser"…

Sedan brukar jag tillsätta vispad grädde innan den serveras så blir den rund och god… (det blir jag också!)

Cheyenne
12/19/09, 12:54 AM
#15

#14 Men vad gott! Med grädde…! Jösses vad gott!

Gnidde
12/19/09, 10:48 AM
#16

Smaskens som Zeke Varg sa i fablernas värld. Men tänk på figuren.Flört

Hälsningar Gnidde.

torsbo
12/19/09, 12:15 PM
#17

Jag ska baka pepparkakor med mina yngsta barnbarn, 8 och 3½, och det har jag gjort varje jul sedan jag var ett barnbarn själv. Och vi ska använda de gamla formarna från min farfars barndomshem utanför Vänersborg. Farfar var född 1875.

Det är en häst (svår att göra med långa ben), en tupp och en gumma. Min far tyckte gumman behövde en gubbe, så han lät en plåtslagare göra en gubbe någon gång på 1940-talet, så den gör vi ju också. Vi har förstås andra fomar också, en dalahäst, diverse grisar och mycket mer.

AndersE
12/19/09, 12:39 PM
#18

#17 Kul att formarna får leva kvar och användas! Mamma har kvar våra gamla så jag har fått köpa nya…

Cheyenne
12/19/09, 2:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Rubriken heter "Släktforskarens jul" och jag spinner vidare lite på temat. Min farmor och farfar (födda 1904 och 1909) var de enda personer som jag kände som aldrig gav upp de levande ljusen i granen. T om min mormor och morfar hade elektriska ljus men inte min farmor och farfar. De sista åren farmor och farfar levde (slutet på 80-talet) så blev det min pappas uppgift att tända ljusen i granen när vi åkte förbi på julafton för en kort visit. Farfar blev med åldern så darrhänt och min lilla, lilla farmor (1,56 kort) vågade inte klättra på en pall för att tända de ljus som satt högst upp i granen. Andaktigt parkerade vi oss alla i soffan och i fåtöljer i farmor och farfars vardagsrum för att titta på medans pappa tände ljusen.

Dessa julgransljus går ju fortfarande att köpa men används inte idag i julgranar utan mer som dekoration i olika julgrupper/jularrangemang med blommor och mossa. De har ju en väldigt kort brinntid också pga dess storlek.

Ljushållarna som man med en klämma satte fast i granen, har jag fått ärva efter farmor och farfar. Lite rostiga och slitna och förvaras i en liten ask.

chrissan
12/19/09, 2:30 PM
#20

Jag har levande ljus i granen! (Tallen brukar det bli pga granbrist på ägorna)

Annons:
Cheyenne
12/19/09, 3:47 PM
#21

#20 Åh, vad mysigt chrissan. jag vågar inte använda levande ljus i granen (tänk om böckerna i bokhyllan, som står pecis brevid granen, fattar eld). Men nu fick jag en idé om att kanske köpa en liten En och sätta ljusen i.

chrissan
12/19/09, 4:32 PM
#22

Och så har jag fina, balanserade ljushållare från Georg Jensen i Danmark (tyvärr glömda i år). Danmark är världsmästare på juldekorationer och julgransprydnader.

svenake
12/19/09, 5:06 PM
#23

Min jul är extremt minimalistisk.

INGA  julpynt före den 23 dec!
Julgran av plywood, återanvänds.
Några få jul-dekorationer, - ryms i en halv skokartong

Jul-mat
Skinka + dopp   gör jag själv
prinskorvar av kalkon  KOKAS i  doppet
rödkål    köpt
Brunkål  köpt
Julmust  (+  enbärsdricka om jag hittar det)
Risgrynsgröt  köpt
Röda juldukar på bord
Mat som vanligt  för övrigt.

Bastubad på julaftons förmiddag!

Cheyenne
12/19/09, 6:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

I år gick jag ifrån mina principer att alltid köpa en eller par röda Julstjärnor. Vår lokala blomsterhandlare hade fått in Julstjärnor i fyra olika rosa nyanser; en ljust babyrosa, en karamellrosa, en ceriserosa som drog åt det röd-lila hållet i färg samt en "smashing" Hot pink. Jag funderade en stund och två karamellrosa samt en i "Hot pink" fick följa med hem.

svenne
12/20/09, 12:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Vi brukar inte tillverka så mycket julmat själva på grund av tidsbrist så här alldeles innan jul. En sak som däremot är helig för mej så är det den heminlagda sillen, den är ett måste på julbordet! Jag har ett gammalt recept efter mormor som ger den godaste klarsill man kan tänka sej, jag älskar den! 

Sillen skall inte vara från de klassiska "inläggningsburkarna", i vilka det bara är slamsor, nej det ska vara hel orensad saltsill som man rensar och filéar själv, det går också bra med hela större saltsillfiléer som man kan köpa av t.ex den lokala fiskhandlaren eller i välsorterade butiker.

Har gjort i ordning allt inför inläggningen nu och skall sätta igång när jag har postat detta inlägg. I ugnen har jag revbensspjäll som vi skall äta med gräddsås och äppelmos till söndagsmiddag.

Nu åter till köket, sillen väntar på att bli inlagd.

AndersE
12/20/09, 12:55 PM
#26

#25 Ser fint ut svenne!

Min sambo gör en citronsill efter sin mors recept. Den är god!

chrissan
12/20/09, 1:14 PM
#27

Jag har gjort den traditionella spekelaxen, dvs rimsaltad lax av norsk modell. Jättegod med hovmästarsås utrörd med turkisk youghurt.

Annons:
svenne
12/20/09, 3:30 PM
#28

Sedan en stund är sillen fixad och ligger i sin kruka i kylen. Middagen är intagen och disken är avklarad.

Blir väl kaffe och/eller lite glögg snart kan jag tänka mej.

Effie
12/20/09, 7:30 PM
#29

Nja, jag är väl lite tveksam till det där med måsten på julbordet. Min mamma ville helst baka en massa kakor som ingen tyckte om, men som hörde till julen.

Men äggost tänker jag laga. Och finsk kålrotslåda.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

AndersE
12/20/09, 9:32 PM
#30

#29 "Måsten" ska finnas om de tillgodoser ett behov, inte annars.

Cheyenne
12/21/09, 7:10 PM
#31

Jag har under dagen kokat skinkan som sen ska griljeras. Jag kokar skinkan eftersom "dopp-i-grytan" är ett absolut måste på julbordet. Jag har ända sedan barnsben älskat dopp-i-grytan men jag har inte alltid älskat doften av skinkan och spadet när den puttrar på spisen. Idag klarar jag av doften men si, under min uppväxt brukade jag stänga in mig på mitt rum eller fly hemmet när min far satte skinkan på spisen. Tyckte doften var vidrig. Minns en gång när jag var 15 år och pappa kokade skinkan. När han var klar skulle skinkspadet hällas upp i rena flaskor för att användas till "doppet". En del skulle också användas till långkålen. Han ropade på mig och motvilligt gick jag ut i köket. Pappa ville att jag skulle hålla i tratten när han hällde upp spadet i varje flaska. Jag stod där pikttroget och höll i tratten. Det började flimra för ögonen, det susade i öronen, sen kom känslan av bomull i öronen. Då sa jag till pappa;

- Pappa, jag mår inte riktigt bra….!

Men försent! Jag svimmade och föll som en fura och slog mig halvt fördärvad. (Detta var på 80-talet och en tid då mina föräldrar tyckte det var såååå snyggt med marmorgolv i köket).

chrissan
12/22/09, 6:08 PM
#32

Jag har köpt lutfisk! Det har jag aldrig haft hemma förut, men det fanns lutfisk på torsk. Undrar om den är lika god som i Norge? Nu blir det grön ärtpuré, baconsmör och lutefisk. Samt krumkaker med tyttebärsflöte. I min mycket stora samling med onödvändiga köksredskap (gärna i små-elsform) har jag nämligen ett elektriskt krumkakejärn med traditionellt norskt mönster och en konformad träform att böja dem runt.

Cheyenne
12/22/09, 6:59 PM
#33

Egentligen är det kul med dessa måsten på julbordet. Nu på eftermiddagen har jag gjort köttbullar, ett måste på julbordet. Min engelske sambo undrar alltid över dessa köttbullar och om de verkligen är ett måste. För det första äter man köttbullar ändå ett antal gånger om året, dvs med potatis och gräddsås tex. För det andra finnas de även på bordet vid bla påsk och midsommar.

Sen har jag bakat mandelmusslor efter mormors recept. Även om de inte hör julbordet till så hör de definitivt julen till. Serveras med vispad grädde och valfri sylt. Min mormors recept är "hemligt" så ni får ett annat recept på mandelmusslor.

Lite kul är det också detta med kål. När jag växte upp fanns det alltid på julbordet både Halländsk grönkål (långkål), rödkål, brunkål och brysselkål. Själv nöjer jag mig numera med långkålen och brysselkålen men vadan all denna kål? Och den stora frågan är; Pruttade vi i dagarna tre efteråt? Jag har inget minne av det! FörvånadSkrattande

AndersE
12/22/09, 7:07 PM
#34

#3 Köttbullar hör hemma på julbordet. Att saker bara serveras till jul beror ju på att vi så sällan lagar det annars, inte på att allt ska vara "julunikt". En av de få gamla huskost-rätterna som överlevt är just köttbullar.

Mandelmusslor äter vi också till kaffet efter julbordet. Gott!

Vi hade också fler sorters kål förr. Brunkålen har aldrig varit min grej och brysselkål tror jag aldrig vi haft till jul, men rödkål har jag gärna på julbordet.

Annons:
Cheyenne
12/22/09, 7:33 PM
#35

Någon jul - när tid och ork finns - skulle jag vlja plocka upp allt som fanns på julbordet när jag växte upp; bla inlagda grisfötter (äter inte dock) kalvtungan (serveras till doppet-i-grytan) rullsylta, kalvsylta och press-sylta (numera blir det bara en sorts sylta).Den hemmagjorda leverpastejen (pappa bakade pastejen) och den gravade laxen.

Men som sagt var, det finns inte ork till att göra allt. När jag växte upp åt man ju dessutom resterna från julbordet i en vecka efteråt. Det fungerar inte riktigt i mitt hem då jag lever med en engelsman, Han vill ha kalkon på juldagen. Serveras med smörstekta och glaserade potatisar, brunsås och tranbärssylt eller tranbärsgelé. Då är det jul på riktigt enligt sambon. På Annandag Jul eller Boxing day äter man gärna i England rostbiff eller någon annan stek.

svenne
12/24/09, 10:25 PM
#36

Jaha, då var den julaftonen snart till ända. Döttrar och "mågar" har gått hem till sitt, tanten jobbar natt och har åkt så nu är det bara jag och hunden kvar hemma.

Efter all julmat, kaffe, kakor och andra sötsaker känner man sej ganska däst och slö så nu ska hunden och jag ta en promenad och få lite frisk luft innan vi lägger oss i tv-soffan och slöar.

Även om jag inte har varit så snäll under året som gått så råkade tomten tappa några paket utanför min dörr:

-en diabildscanner
-ett par nya innetofflor
-en skjorta
-några nya böcker.

Så nöjd med denna dagen slår jag mej till ro.

God fortsättning på Er alla.

chrissan
12/24/09, 10:38 PM
#37

Efter en god middag (inte julmat) en del champagne och lugnt sittande i soffan med klassisk julmusik så ska vi nu sova. Alla utom hunden som plötsligt piggnat till

svenake
12/25/09, 2:10 AM
#38

# 36  En diabildscanner.Glad Låter som en riktigt klok och förstående tomte varit på besök.  Får man vara nyfiken och fråga vilken modell??

svenake
1/13/10, 3:24 PM
#39

-   Och nu är glada julen slut, slut, slut

julegranen dansas ut, ut, ut

-   -   för nu är  det tjugondaknut

och alla som vill får plocka undan dekorationer och slänga ut granen. Glad

svenne
1/13/10, 4:15 PM
#40

Skönt att helgerna är över och allt blir normalt igen.
Förresten, vet Ni när bi-samhällena firar sin jul?Flört

AndersE
1/13/10, 6:18 PM
#41

#40 Påsk!

Annons:
zachs
1/13/10, 6:52 PM
#42

När julen är förbi. Skrattande

svenne
1/13/10, 7:02 PM
#43

¤42 Visst, helt rätt!
Idag, tjugondedag jul firar bi-samhällena sin jul, nu är julen för bi.

AndersE
1/13/10, 7:08 PM
#44

#43 Julen är förbi till påsk också…

svenne
1/13/10, 7:11 PM
#45

#44 Absolut, även framåt midsommar.Flört

Cheyenne
1/13/10, 7:27 PM
#46

I ärlighetens namn var det nog en av de sämsta vitsar jag hört svenne Flört

Kramar ändå till dig (bara för att det är du) Kyss

svenne
1/13/10, 8:05 PM
#47

Ja, den är dålig och rutten, den luktar skämt lång väg….Skrattande
En kram till dej också för att Du är Du!

AndersE
12/16/15, 10:06 AM
#48

Mycket kul att läsa i denna sträng. Och kanske finns det fler bidrag?

Annons:
Carmarino
12/16/15, 2:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

För mig så är inte julbordet det viktigaste. Däremot måste jag ha en riktig gran med levande ljus i. Det har alltid funnits i vår familj sedan jag var barn, och jag har själv fortsatt med det när jag flyttade hemifrån. Visst måste man vara försiktig, men om man bara har bra ljushållare, sitter stilla och ser till att inte ha tvärdrag när granen är tänd så händer inget.

Som synes på fotot så har jag även en ljusslinga i granen, eftersom jag bara tänder stearinljusen vid några få tillfällen under jul-/nyårshelgen. Det är helt otroligt vad 15 stearinljus lyser upp mycket, jämfört med en ljusslinga med 80 ljus.

Fotot är från januari 2006, så det är ju ett tag sedan. Pyntet i granen är dock detsamma fortfarande - däremot inte teven.Glad


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

AndersE
12/17/17, 4:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Jag gissar att det är fler än jag som förbereder julen och tar tag i gamla traditioner. Igår blandades glöggen och så här blev årets etikett (på bilden min farfars far med tegelbruksarbetare framför tegelbrukets lilla kontor - alldeles nära dagens kommunalhus i Ängelholm):

Lisabet
12/21/17, 1:50 PM
#51

När jag var barn hade vi ett år, ca 1960, en extra julgran med levande ljus. Den stod precis vid balkongdörren. Det var bra, för visst, det började brinna i granen. Min far tog resolut och kastade ut den brinnande granen på balkongen, där det var djupt med snö. Vi hittade julgransprydnader där länge.
Ingen skada skedd, men vi hade aldrig mer levande ljus i någon gran.

Upp till toppen
Annons: