Annons:
Etikettdokument
Läst 13827 ggr
svenne
3/28/07, 6:16 PM

Bild från 1940

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här kortet, daterat april 1940 sitter i ett av mina farföräldrars gamla fotoalbum, givetvis med en beskrivning av situationen.

Vad tror Ni att detta är? Att det är ett flygplan ser ju alla och att det är tyskt ser väl de flesta, men varför sitter det i farmor och farfars gamla fotoalbum, vad har Ni för teorier?

Annons:
AndersE
3/28/07, 6:24 PM
#1

Äppelbo?

ElLobo
3/28/07, 6:39 PM
#2

Kanske ett av de flygplan som nödlandade i Sverige under krigsåren, det här ett Junkers Ju-52.

Om du skulle behöva mer information än vad du har, kan du ju pröva att höra efter på Flyghistoriskt Forum.

svenne
3/28/07, 7:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Ni var snabba med svar.
Visst var det ett tyskt plan som nödlandade, dock inte i Äppelbo utan på ett fält utanför Grums kyrka här i Värmland. Det var strax efter tyskarnas invasion av Norge på våren 1940. Piloten påstod att navigeringsutrustningen inte fungerade så han hamnade cirka 10 mil från Norska gränsen när bränslet började ta slut och han blev tvungen att nödlanda.

Eller också kanske det berodde på dåliga "flygledare", vi får hoppas att de är bättre nuförtiden!Skrattande

ElLobo
3/28/07, 11:50 PM
#4

Ja, planet ska finnas omnämnt i Nödlandning / Främmande flyg i Sverige under andra världskriget av Bo Widfeldt / Rolph Wegmann. Saknar den i min bokhylla men det finns också omnämnt på andra sidor: "1940-04-16 Grums:
Junkers Ju. Nödlandning p g a bränslebrist."

ElLobo
3/29/07, 12:48 AM
#5

Jag hittade lite mer när jag sökte (Ju-52 diskuteras också på Modellbygge iFokus).

Ju52-3m3e, 5791
LUFTWAFFE, SE+HM
emergency landing at Grums, Sweden following navigation error 16.04.1940
returned as SE-AKS to Germany 02.09.1940

AndersE
3/29/07, 1:15 AM
#6

#3 svenne, vad vet du mer än att bilden finns i albumet? Vad hände i byn? Har farmor och farfar tagit bilden?

Det var länge sedan jag såg "när kriget kom till Äppelbo" men jag vill minnas att den gav en god bild av hur byn påverkades.

#4, 5 ElLobo, tack för uppgifterna.

I Flyghistorisk månadsblad har det flera gånger skrivts "mikrohistoria" kring nödlandningar. Ofta med initierade skildringar av såväl flygbesättningen (bakgrund, agerande under uppdraget samt vidare öden) som ortsbefolkningens upplevelser.

Vad säger du svenne? Blir det en "mikrohistoria" om nödlandningen?    ;-)

Annons:
AndersE
3/29/07, 1:17 AM
#7

Jag har faktiskt flugit med Ju52 en gång!

svenne
3/29/07, 12:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#4 och 5.Intressant, ElLobo!
Då blev ju min gamla hörsägen bekräftad.

#6 Vem som tagit bilden vet jag inte, det är inte säkert att det är farmor eller farfar som var fotografen. På ett sånt relativt litet ställe som Grums måste denna nödlandning ha väckt enormt uppseende bland ortsbefolkningen och det troliga är väl att nyfikna, både med och utan kameror strömmade till. De som tog kort spred säkert korten vidare till vänner och bekanta. Just det här lilla papperskortet är i alla fall ett amatörfoto och inget s.k pressfoto eller dyl. Jag minns i alla fall att det berättades att det hela blev trots allt inte så dramatiskt, besättningen togs väl om hand på något sätt.

För några år sedan fanns ett repotage med bilder om denna händelse i Nya Wemlandstidningen, dumt nog sparade jag inte artikeln men den går väl kanske att få tag i.

Just nu finns ingen att fråga vidare om detta, min far är borta, visserligen lever min farmor på 102:a året men tyvärr har hon blivit ganska senil på sistone och minns bara vissa saker.

Nja, i nuläget är det väl lite klent med material för en mikrohistoria men man kanske skulle gräva vidare och se vad man kan hitta om händelsen, trots allt hände ju en hel del sådana här saker under kriget. En f.d. arbetskamrat till mej som är född och uppvuxen någon mil från norska gränsen i västra Värmland, minns t.ex ljusskenet och smällarna från kanonerna i Dröbakksundet den 9 april 1940 när tyskarna trängde in i Oslofjorden och den stora kryssaren Blücher sänktes av de gamla kanonerna på Oscarsborgs fästning.

Sådana händelser var ju en del av vardagen under kriget i vissa delar av Sverige och det är trots allt inte längesedan.

AndersE
3/29/07, 1:09 PM
#9

#9 Jag läste en ganska rolig historia. Första världskriget hade börjat och var ju inte så långt borta för skåningarna. I Ängelholm kunde man t.o.m. höra mullret från kanoner och ana ljussken från krevaderna. Det samlades folk på en bro för att se och höra.

Tills någon påpekade att det nog åskade i Hörbytrakten…

Och alla lommade hemåt…

svenne
3/29/07, 1:26 PM
#10

Vilken antiklimax!Glad

svenne
8/7/07, 9:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Ännu en Junkers Ju 52 i ett gammalt fotoalbum.
Vi har röjt i villan efter svärmor och hittat mycket rart, bland annat en del gamla fotoalbum.  Min svärfar låg i Lekvattnet i nordvästra Värmland under beredskapen och det här tyska planet nödlandade i ett skogsparti i närheten av militärförläggningen på grund av motorhaveri. Året är 1943.

svenne
8/7/07, 10:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

En bild på den tyska besättningen lyckades man också ta, bildkvalitén är väl inte den bästa men dock en bit av vår svenska historia.

Cheyenne
8/7/07, 10:10 PM
#13

Det är oerhört intressant att tyskarna faktiskt "spatserade" på svensk jord under andra världskriget mycket mer än vad många inser.

Annons:
[GIKmio]
1/11/12, 5:36 PM
#14

#0 Den bilden har jag sett många gånger Glad vet inte heller vem som tog bilden här men borde finnas ett hembygdsarkiv i Grums som bör veta det.

sonjsbo
1/11/12, 10:51 PM
#15

Även jag har flugit med en liknande Junker. Det var en "muckarflygning" mellan Västeråt till Uppsala och åter efter att ha reparerat en Venom som därefter flögs hem till Västereås. I flygvapnet hade de beteckningen B3 och blev  transportkärror på gamla dar. Året var 1954.

AndersE
1/12/12, 7:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

#15 Det var en Junkers 86. Rätt stor skollnad mot Ju52…    ;-)

Ronny-K
1/12/12, 10:08 AM
#17

Beredskapsåren i Värmland har alltid intresserat mig. Kanske på grund av allt min far berättade för mig om hans många beredskapstjänsgöringar där.
Hursomhelst hittade jag för en tid sedan en länk till Oslo Militära Samfund med mycket intressant läsning från ett föredrag som hölls där 2007.
Många av uppgifterna har jag aldrig stött på tidigare.

Oslo Miltära Samfund

sonjsbo
1/12/12, 1:15 PM
#18

#16 Tydligen sviker minnet mig. Det var nästan 60 år sedan.

AndersE
1/12/12, 2:15 PM
#19

#18 Bo, min fasters man flög B3 i Ronneby. Jag vet att de så småningom överfördes till transporttjänst (kallades Tp73) och var baserade på F1 i Västerås.

Jag känner två som var på F1 under J33 Venom-epoken. Min förste chef Erik Lidholm var trafikledare där och min senare chef Lennart Engström flög som nattjaktpilot på J33.

[Fabtax]
1/12/12, 5:31 PM
#20

Av en märklig slump fick jag av min bror för en timme sedan överta en bok som heter "När ångloken gick och kriget kom till Grums" av Sven E. Blomquist. Som jag misstänkte ägnas denna tyska Junkers en del uppmärksamhet, bl.a. i form av ögonvittnesskildringar. Vaktstyrkan som bevakade sundet vid Slottsbron (där f.ö. en av mina farbröder ingick) någon dryg mil från landningsplatsen kom i lifart, och det förekom en del dramatik, då det fanns personer som uppgav att det hade kastats ut vapen i Agnhammarsskogen strax före landningen. Några vapen återfanns dock inte, åtminstone inte officiellt.

Vidare skriver författaren: "Flygplanet hade kommit över gränsen från Norge mot Arvika-Filipstad-Karlstad och landade klockan 18.30 norr om kyrkan. Besättningen på tre man förklarade att man flugit söderut i Norge och tappat kursen. Nödlandningen i Sverige skedde till följd av bränslebrist. Efter två dagar flögs planet till Västerås (hakkorset var då övermålat). Och den 2 september 1840 flögs det åter till Tyskland, registrerat SE-AKS."

Annons:
svenne
1/13/12, 12:31 PM
#21

#14 Jo, kortet är rätt vanligt förekommande. Vem som tog bilden är okänt men kortet verkar ha fått lite spridning, jag har sett det i andra sammanhang. För några år sedan var det en artikel i NWT som berörde denna händelse och samma bild var med där.

#17 Närheten till det tyskockuperade Norge gjorde givetvis att man lade ut extra många vaktsyrkor m.m speciellt i gränstrakterna. Ännu finns en del minnesmärken kvar här och där rätt långt in i landskapet, bl.a långa rader med gamla stridsvagnshinder m.m.

#20 Intressant, varför har jag inte den boken?Obestämd
Det finns ett beredskapsmuseum i Järnskog, rätt nära norska gränsen.

Länk

sonjsbo
1/19/12, 12:05 AM
#22

#19 Tack Anders.Du har helt rätt. Det jag minns av turen var att vi satt på långbänkar av trä monterade efter sidorna. Enklare än 3:e klass järnvägsvagnar på den tiden. Över Irsta kyrka vid inflygningen till F1 var jag vit i ansiktet och satt med en hink mellen benen. Bara några minuter senare kunde vi kliva ur kärran och sträcka på benen utanför 2 div.

Beträffande de två namnen är de okända för mig. Kom till F1 i september 1953 och då flög de Mosquito J30 på 3 div. och vi fick Venom på våren -54. Muckade i sept. -54.

Mosquiton var byggd av finaste balsaträ. Flögs mellan 1948 till 1954. Sextio flygplan köptes in från England och 23 totalhavererade av dem. Vid avancerad flygning bröts flygplanet sönder. På slutet fick man inte heller skjuta från planet.

Kan nämna att jag byggde min första dykutrustning av Mosquitons syrgasflaskor och tillhörande reduceringsventil. Jag fyllde med luft och gjorde mina första stapplande försök i havet på västkusten. Funkande dåligt. Med med utbildning och riktigare utrustning höll jag på flera år därefter.

AndersE
1/19/12, 6:58 AM
#23

#22 Jag tror senare Chefen för Flygvapnet, Sven-Olof Olsson flög J30 i Västerås och var inblandad i någon slags bragdflygning.

Googlade och hittade det. Det var 1950 som han nödlandade en J30 och fick 1951 Stockholms-Tidningens medalj. Före din tid alltså…

nebeln
3/15/14, 2:42 AM
#24

Om jag hört rätt så ska ett tyskt plan (osäker på modell) blivit beskjutet och störtar i skogarna i Kils kommun i Värmland, någonstans mellan Östra Ämtervik och Nilsby..stämmer detta?

Upp till toppen
Annons: