Annons:
Etikettberätta
Läst 6121 ggr
AndersE
2007-11-08 00:05

Ska du trycka bok?

Idag var jag på ett tryckeri och tog lite löst upp frågan om tryckning av bok i lite mindre upplaga. "Print-on-demand", digitaltryck osv…

Det fanns definitivt sådana möjligheter och de ville gärna diskutera. Jag kan se möjliga fördelar med ett mindre tryckeri.

Nu undrar jag om det finns fler här som går i bokskrivar/tryckar-tankar? Kanske kunde man kunna uppnå något genom att samarbeta och vara flera som diskuterade. Komma fram till ett gemensamt intressant upplägg?

Jag håller själv på med min nästa bok. Det går lite trögt men jag skulle vilja vara klar till våren/sommaren. Det blir nog en lite tjockare bok denna gång - kanske 200-250 sidor?

Finns det fler…?

Annons:
ambi
2007-11-08 09:37
#1

Det låter väldigt intressant, men jag själv har inte några sådana tankar.

Däremot har jag i AF ställt en fråga angående min mors efterlämnade dagboksanteckningar under krigsåren. En fråga som fortfarande hänger i luften, eftersom AF stängdes just då.

AndersE
2007-11-08 10:44
#2

#1 En tanke att renskriva och trycka dem?

ambi
2007-11-08 11:11
#3

Jag har nog tänkt renskriva dem, eftersom jag kan kanske lättast läsa min mors handstil, även om den inte är svårläst. Dessutom vet jag i de flesta fall vilka personerna är som nämns.

I första hand har jag väl bara tänkt att skriva ut det, för att ge det till min mors barnbarn, men jag har väl funderingar på om Hembygdsgården i den socken, som berörs kan vara intresserad. Även om det är vardagliga händelser, som beskrivs, så kan det finnas ett visst intresse att bevara dagboken.

lisopasi
2007-11-08 20:36
#4

Har ett  litet manus som jag funderar på lite bilder, några dikter av min mormor, mormors egen berättelse om sitt liv samt att jag tänkte sätta in hennes proband. Dock bara en upplaga om ca 20

svenne
2007-11-08 22:27
#5

Jag har genom åren skrivit en del små berättelser, baserade på min forskning, exempelvis "Westerlunds dagbok", "Anna på kammaren", "Svenstorparn",  samt en del annat som hittills är opublicerat. Man kanske skulle sammanställa allt i en liten bok på kanske…. 100 sidor?Fundersam

chrissan
2007-11-08 22:42
#6

Det tycker jag absolut att du ska göra

Annons:
vanessa
2007-11-11 00:14
#7

Ja, jag är superintresserad. Tangenterna smattrar konstant här hemma :-). /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

AndersE
2007-11-11 00:20
#8

Den enklaste varianten är kanske att man går ihop några stycken och begär en gemensam offert. Om det handlar om flera böcker samtidigt borde man kunna förhandla fram ett lite bättre pris?

Problemet är väl att vara klar samtidigt?

Anns
2007-11-11 00:35
#9

Ju fler böcker man trycker dessto billigare burkar det bli per bok. Men blir det verkligen billigare om man trycker upp olika böcker? Jag har för mig att det är ställkostnaderna på en och samma bok som kostar.


@nn

AndersE
2007-11-11 00:47
#10

#9 Så är det säkert.

Jag tänker mig ändå att man kanske kan övertyga ett tryckeri om att sänka sina marginaler om man vet att man får en beställning på flera böcker på en gång?

Anns
2007-11-11 11:39
#11

#10 Det kostar ju inget att fråga :)

Jag själv håller på att samla material om min släkt. Om det sedan blir en riktig bok eller inte vet jag inte. Men bara att drömma är också kul.


@nn

Alsterolle
2007-11-11 13:52
#12

Jag har bl a som layoutare för vår släkttidning vissa kontakter med tryckerier och gör gärna, med lämpligt underlag, en förfrågan om tryckning av bok i mindre upplaga. Jag har åtminstone 3 olika tryckerier att välja mellan.

AndersE
2007-11-11 14:33
#13

#12 Tack!

Annons:
Alsterolle
2007-12-02 14:15
#14

Jag var i fredags på tryckeriet för att lämna in underlag för nästa nummer av VärmlandsAnor.

Passade på att ta upp detta med böcker i små upplagor och det var inga problem sades det.

Är det någon av er som gjort en kravspecifikation som jag kan använda för ett kostnadsförslag?

AndersE
2007-12-02 19:18
#15

#14 Så långt har jag inte kommit. Jag hoppas min bok ska vara klar till vår/sommar. En gissning är att det handlar om 200-250 sidor. Upplagan är svår - 200-300 kanske?

Förra gången avstod jag från färgtryck, men den här gången vill jag nog ha några sidor i färg. Något som är intressant är om man kan få hård pärm utan att det blir för dyrt.

chrissan
2007-12-02 22:37
#16

Fick lära mig när jag talade med universitetets grafiska avdelning att tryckerikapaciteten i Sverige motsvarar en tre gånger så stor befolkning. Alltså lönar det sig att jämföra priser, ställa krav och förhandla!

AndersE
2008-12-17 12:33
#17

I senaste numret av Diskulogen finns en fin artikel om "Din läktbok". Den innehåller bl.a. råd om hur man bearbetar sitt material för att göra ett tryckfärdigt material. Där finns också förklaringar kring tryckningen samt tabeller med förlag och tryckerier med prisuppgifter m.m.

Diskulogen

Tidningen Diskulogen har fått en riktig uppryckning de senaste numren och såväl layout som innehåll är väldigt tilltalande. Ett medlemskap i Dis kan rekommenderas. Den som inte vill det kan vänta… Äldre nummer av Diskulogen går att ladda ner gratis.

torstenbengtsson
2010-01-14 19:28
#18

Själv har jag använt mig en del av http://mandatus.hstrom.se - de trycker upp en limhäftad bok billigt och snyggt och det är inga problem att trycka riktigt små upplagor, typ 10-50 ex, om man vill. Men man får betala lite mer per styck än om man beställer typ 200 ex.

Eftersom jag bor i Umeå, där de håller till, så hörde jag på ryktesvägen att de även kommer att börja med verklig print-on-demand nu under våren - dvs att de trycker bara en och en bok efter beställning, så man kan lägga upp en länk på sin hemsida och när det halkar in en beställning, så skickar man den vidare till dem (eller om de kommer att ha en egen webshop eller liknande, vet ej).

Och det är ju riktigt roligt - då behöver man ju inte alls ligga ut med några pengar, utan man betalar bara för det man låter dem trycka upp…

/Torsten

AndersE
2010-04-13 16:11
#19

Jag tryckte min förra bok i Finland. Där fick jag betala den lägre bokmomsen (8% istället för 22%).

Min senaste bok trycktes i Sverige. Jag blev lite häpen då jag fick betala full moms (25% istället för 6%).

Jag har skickat en fråga till Skatteverket för att klara ut om det ska vara så…

AndersE
2014-01-23 19:25
#20

Fick ett brev idag från ett företag som ser lovande ut. Låter sympatiskt och priserna ser bra ut.

http://kalejdoskop.net/

Annons:
Upp till toppen
Annons: