Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu Senaste inläggen

01 ÖVRIGT 02 -- Proveniens in English 04 -- Om "Proveniens i Fokus" 05 -- Statistik för Proveniens 06 -- Instruktionsfilmer för iFokus 07 -- Datorprogram 08 -- Din egen hemsida 09 -- Utflyktstips 10 HISTORIA 11 -- Mikrohistoria 12 -- Arkeologi 13 -- Kultur och tradition 14 -- Militaria 20 SLÄKTFORSKNING 21 -- Släktforskningslaviner 22 -- Livsöden 23 -- Individforskning 24 -- Amerikaforskning 25 -- Yrke, titel 26 -- Sjukdomar/dödsorsaker 27 -- Släkter 28 -- Vem tror du att du är? 29 -- Läshjälp 30 BERÄTTA! 31 -- Skrivtema 32 -- Testläsare 40 HEMBYGD 41 -- Lantbruksliv 43 -- Byggnader och deras delar 45 -- Kyrkogårdar och gravar 50 FÖREMÅL 51 -- Möbler 52 -- Allmoge 53 -- Textilt 54 -- Silver och Guld 55 -- Glasklart 56 -- Ur / klockor 57 -- Leksaker 58 -- Samlarobjekt 59 -- Gåtan...??? 60 BILDER - foto, konst m.m. 61 -- Böcker och lästips 62 -- Brev och andra dokument 63 -- Klippt och skuret 64 -- Kartor 69 -- Bildgåtan?
20 SLÄKTFORSKNING

Länktips - Sjömän

2007-12-15 14:05 #0 av: Cheyenne

Fann denna länk:

Sjömän 

Anmäl
2007-12-15 14:23 #1 av: Gnidde

Från Stockholms sjömanshus rymda och döda vad jag kan förstå. Intressant länk matnyttig!!!

Anmäl
2007-12-15 16:38 #2 av: Monkey

Vad kul! Jag hittade min morfars yngste bror som var på rymmen från något fartyg 1908. Vet inte mycket om honom, bara att han tydligen gick till sjöss efter suttit av ett kortare straff på Långholmen för fylleri och slagsmål med polis. 1906. Dessa uppgifter hittade jag på Söderskivan och därefter i fångrullor från Långholmen. Har sedan försökt få tag i fler uppgifter om honom.

Via Stockholms stadsarkiv har jag fått veta att han "mellanlandade" hos en äldre syster i Stockholm några gånger, men efter systerns död upphör spåren. I början av 1950-talet dog han som ungkarl på Rosenlunds ålderdomshem på Söder i Stockholm, bara några kvarter ifrån där jag och min mamma bodde. Mamma skulle gärna ha velat besöka honom. Hon träffade honom aldrig, eftersom han inte hade någon kontakt med släkten i Småland. Han lämnade inte något efter sig och ingen har något foto av honom.

Anmäl
2007-12-16 00:23 #3 av: ambi

Intressant historia, Monkey!

Själv har jag några bröder Sjölund från Högsjö, Ångermanland, som jag har försökt leta. Den ena dog då mot Syd Amerika tror jag, den andre rymde och vad som hände den tredje vet jag inte.

Enligt hörsägen, så skulle två bröder ha emigrerat till Amerika. Jag misstänker att det är dessa två. De bytte väl namn och sedan försvann de i det stora landet. Min farmors far (en bror till dessa) bodde i Amerika ca sju år på 1870-talet. Det är ju möjligt att han visste var bröderna fanns och hälsade på dem.

Tänk om man skulle få bjuda in fyra personer på middag, döda, som levande, då skulle min farmors far få bli den ena, för jag vill höra hans berättelse om sin tid i Amerika. Glad

Anmäl
2007-12-16 00:40 #4 av: svenne

L&auml;tt att s&ouml;ka i registret,<br />tryck Ctrl +&nbsp;f och skriv in efternamnet&nbsp; s&aring; bl&aring;markeras det och man hittar honom&nbsp;direkt!

Anmäl
2007-12-16 11:17 #5 av: Cheyenne

Vad kul att du fann honom.

Själv undrar jag lite om det är ett rikstäckande register, dvs taget från samtliga sjömanshus i Sverige eller bara ett. Kan inte finna någon information om det. 

Anmäl
2007-12-16 11:25 #6 av: chrissan

Det är Stockholms sjömanshus. Står under "Läs mig" längst ner till vänster.

Anmäl
2007-12-16 11:29 #7 av: Genea

jag tror som #1 att det  är som det står på sidan Läs mig " Detta är även en avskrift av inskrivningböckerna för Stockholms sjömanshus." 

Jag har några rymda personer från andra orter/sjömanshus som inte återfinns på sidan. det har enligt uppgift funnits sjömnashus i 48 svenska städer (källa landsarkivet i Uppsalas webbplats).

Anmäl
2007-12-16 11:42 #8 av: chrissan

Sjömanshusen skulle man vilja se mer lättåtkomliga. De stora i Stockholm och Göteborg finns inte ens på mikrokort. Det skulle nog gå att få fram en hel del om "försvunna" personer via dem.

Anmäl

... men den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus. Det är gratis och tar bara en minut. Klicka här för att skapa ett iFokus-konto!