Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu Senaste inläggen

01 ÖVRIGT 02 -- Proveniens in English 04 -- Om "Proveniens i Fokus" 05 -- Statistik för Proveniens 06 -- Instruktionsfilmer för iFokus 07 -- Datorprogram 08 -- Din egen hemsida 09 -- Utflyktstips 10 HISTORIA 11 -- Mikrohistoria 12 -- Arkeologi 13 -- Kultur och tradition 14 -- Militaria 20 SLÄKTFORSKNING 21 -- Släktforskningslaviner 22 -- Livsöden 23 -- Individforskning 24 -- Amerikaforskning 25 -- Yrke, titel 26 -- Sjukdomar/dödsorsaker 27 -- Släkter 28 -- Vem tror du att du är? 29 -- Läshjälp 30 BERÄTTA! 31 -- Skrivtema 32 -- Testläsare 40 HEMBYGD 41 -- Lantbruksliv 43 -- Byggnader och deras delar 45 -- Kyrkogårdar och gravar 50 FÖREMÅL 51 -- Möbler 52 -- Allmoge 53 -- Textilt 54 -- Silver och Guld 55 -- Glasklart 56 -- Ur / klockor 57 -- Leksaker 58 -- Samlarobjekt 59 -- Gåtan...??? 60 BILDER - foto, konst m.m. 61 -- Böcker och lästips 62 -- Brev och andra dokument 63 -- Klippt och skuret 64 -- Kartor 69 -- Bildgåtan?
54 -- Silver och Guld

C.R.C.-ALP. X = silverstämpel ?

2008-04-17 20:02 #0 av: Pisces

Hej.

Jag har några gamla skålar med stämpeln C.R.C.-ALP. X  och siffran 90 under den texten (enligt bilden). Jag undrar om detta kan vara en silverstämpel, kanske från utlandet. När jag Googlade på den hittade jag en annons som legat under "silver" på tradera, så kanske det är en silverstämpel.

Är det någon som vet?

/Ralf

Anmäl
2008-04-17 21:56 #1 av: vickevira

Hej Ralf,
Jag kan inte så mycket om silverstämplar, men här är en bra sida som kanske kan vara till hjälp:
Basic Hallmarks Idenification

/Mia

Anmäl
2008-04-17 23:22 #2 av: Pisces

Tack Mia

Tyvärr hittade jag inte min stämpel där, men sidan hamnar under mina favoriter, den innehöll mycket matnyttigt  ;)

Anmäl
2008-04-18 00:43 #3 av: chrissan

Betyder inte ALP Alpacka, dvs att det är nysilver?

Anmäl
2008-04-18 02:21 #4 av: Pisces

Efter chrissans information lyckades jag googla mig fram till följande:

Alpacka
Legering mellan koppar (60%), zink (22%) och nickel (18%).

Alpacka, en nysilverlegering med mycket nickel, försilvras ibland och stämplas EPALP.

Och EP ALP utläses ElectroPlated Alpaca.

Så alp står nog helt enkelt för att det är en speciell sorts blandning av nysilver.

Så frågan kanske är löst. Men ni får gärna tillägga något om ni tycker det kan hjälpa till.

/Ralf

Anmäl
2008-04-18 23:46 #5 av: AndersE

Ja, ALP betyder alpacka, dvs "nysilver".

Frågan är om den övriga delen av stämpeln ger någon information? Jag vet inte...

Ser skålarna ut så här?

Anmäl
2008-04-19 00:54 #6 av: Pisces

Hej Anders

Kul att du hittade en annons som hade exakt samma märkning som min.

Jag letade på olika utländska sidor om silverstämplar, men hittade ingen stämpel C.R.C, kanske det är nån tillverkare, eller tillverkningsmetod?

Mina skålar är inte alls så fina som de du hittade. De är bara låga, helt släta runda och slitna. Så som antikvitet är de inte mycket att ha, de hade bara varit intressanta ifall de var äkta silver, för vikten på dem, 1100 gram, hade ju ända varit ett bra metallvärde. Nu får jag ge dem till Röda korsets loppis istället  ;)

Tack för hjälpen

/Ralf

Anmäl
2008-04-19 01:16 #7 av: AndersE

#6 Ja, nysilver har nog sällan något större ekonomiskt värde. De kan ju dock vara dekorativa, eller berätta en historia ändå...?

Anmäl
2008-04-19 01:27 #8 av: AndersE
Det verkar som om "C.R.C." kan betyda C.R. Carlström. Se t.ex. här: länk, samt länk 2.

Anmäl
2008-04-19 01:38 #9 av: perth

C. R. Carlström i Eskilstuna var en av flera tillverkare av nysilverföremål i Eskilstuna kring sekelskiftet 1900. Ganska säkert är det därifrån denna pjäs kommer. Siffran 90 anger tjockleken av det elektropläterade silverskiktet, troligen i gram per kvadratmeter.

Det märke som ser ut som ett X liknar mera en korsblommig blomma, åkersenap, på en tårtspade som jag hittade i min låda. Den är märkt D. R. CARLSTRÖM ALP.

Anmäl
2008-04-19 10:23 #10 av: perth

Vad jag trasslar till det! Det står naturligtvis C. R. Carlström på tårtspaden. Jag får skylla på det hopplösa typsnittet i textrutan som gör korrekturläsning nästan omöjlig.

Möjligen har firman funnits någon annan stans än i Eskilstuna och flyttat dit senare, för jag hittar den inte i den tidens adresskalendrar. Däremot bodde jag granne med en medlem av familjen på 1930-talet.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.