Annons:
Etikettsläktforskningslaviner
Läst 8639 ggr
1jesper1
2008-09-06 18:21

Sven Bergström var är han född?

Hej Hej!

Skulle vilja vet lite om sven Bergström f. 16/4 1801 gift 1823 med Lovisa Charlotta (von) Köhler f. 1/8 1804.

Han är bosatt på 1830-talet till sin död i 1880-talet i Mellby no 11 (Fredriksdall) i Laholm lfs. Men var är han och hans fru född?

Lovisa Charlotta står som von Köhler i vissa sammanhang. Enligt en släkttradition så skulle Lovisa Charlotta var född till en tysk adelsman vid namn Gustav von Köhler. En annan incident är också att det finns en Lovisa Charlotta von Köhler f. 1/8 1804 i Tanum till Jakob Fromholdt von Köhler.

Sven Bergström är smedgesäll när dem gifter sig. Vid Sven & Lovisas barn döps nämns bland annat Johanna, Per, Jacob Bergström. Troligtvis hette Sven Bergström före han blev smed.

MVH Jesper Larsson

Annons:
AndersE
2008-09-06 18:37
#1

Var gifte de sig?

1jesper1
2008-09-07 01:43
#2

Hej!

Dem gifte sig i Halmstad. Men ingen av dem bodde i Halmstad när dem gifte sig. Dem står med i utflyttningslängden i Halmstad, men inte var dem kom ifrån.

MVH jesper Larsson

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
AndersE
2008-09-07 15:54
#5

#0 För att inte jobba dubbelt…

Jag ser att vigselnotisen inte har någon information. Jag förmodar att det inte finns något i någon Hfl därefter heller? Har du inga spår av dem före vigseln?

AndersE
2008-09-07 15:57
#6

Namnet Bergström låter ju som ett namn man tar då man blir gesäll…

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Cavinka
2008-09-07 16:20
#9

Lovisa Charlotta von Köhler som föddes i Tanum 1804-08-01 flyttar 1822 till Göteborg.

Cheyenne
2008-09-07 16:26
#10

När Lovisa Charlotta Köhler gifte sig med Sven Bergström anges hon vara piga. Låter alltså som om hon hade en ganska enkel bakgrund.

AndersE
2008-09-07 16:28
#11

#10 Betyder inte ordet "piga" i en vigselnotis bara att hon var ogift?

AndersE
2008-09-07 16:30
#12

#0 I folkräkningen 1880 står Bergström som född i Laholm. Hittar du inte honom där?

1jesper1
2008-09-07 17:09
#13

Hej Hej!

Har letat i Laholms födelseböcker för 1801 men hittar honom inte där.

Angående Lovisa Charlotta så vet jag inte så mycket. Enligt ett inlägg på Anbytarforum så fanns det en muntlig tradition att LC kom från tyskland som guvernör på ett gods utanför Halland. Hennes far skulle ha varit Friherre Gustav von Köhler. Dock att hon skulle vara dotter till en friherre tror jag inte på. Lovisa Charlotta von Köhler från Tanum är född i en ointrudecerade adlig familj. Hennes far sätts i fängelse och nån av hennes äldre brödrar blir på äldre dagar backstugesittare.

Skulle varit roligt om man skulle hitta deras föräldrar. Konstigt att ingen av Sven elller Lovisa kan hittas i husförhören från Halmstad eller Laholm.

Dock finns det en anteckning som tyder att Svens mor lever 1839 är att det står i kolumnen Sven & Lovisas son Olaus "hos farmodern".

MVH Jesper Larsson

Annons:
1jesper1
2009-12-25 17:55
#14

Hej Igen!

Det var ett tag sen jag skrev detta inlägg och undra om någon skulle kunna hjälpa mig med Sven bergström igen?Jag skulle jättegärna vilja få reda på hans anor.

Lovisa Charlotta var en von Köhler vilket framkommer i hennes fars Jacob von Köhlers bouppteckning där det står att hon är gift Bergströn.

MVH
Jesper.L

Lill-Kisse
2009-12-26 20:03
#15

#11 "Piga" var ett yrke, en tjänstebenämning. Många unga flickor utan utbildning började med att ta tjänst som piga.

Jag undrar lite inom parentes sagt om just någon tonårsflicka hade utbildning alls för så länge sedan. Efter några år som piga, kunde de kanske anses upplärda till något mer specifikt, om det var ett stort hushåll de tjänstgjorde i.

AndersE
2009-12-26 20:49
#16

#15 "Yrkesutbildningen" fick man nog i hemmet. Jag tror de flesta unga flickor hade rätt omfattande kunskaper i sådant som krävdes för att sköta ett hushåll, något de sedan praktiserade som "piga" varefter de var redo att gifta sig och ta hand om ett eget hushåll.

leja
2009-12-26 22:13
#17

Det beror lite på var i Sverige man befinner sig och vid vilken tid. Många pigor var unga flickor som fick lära sig jobbet på plats. Men många pigor var vällärda inom något område. Men då anställs de ofta pga sina kunskaper.

På en del håll används pigtiden till utbildning av unga flickor. Man tog helt enkelt plats hos en duktig husmor och lärde sig vad hon kunde, sen bytte man plats. Tex om ens egen mor var duktig i ladugården, så tog man sen jobb hos grannen som kunde väva och så vidare.

Men det var olika på olika platser, så någon regel fanns inte. Fast det var vanligt att ta tjänst i prästgården, för att lära sig om lite finare sätt. Speciellt om man sen ville flytta in till "staden" så var det en bra merit.

Vad ska man ha som signatur tro?

1jesper1
2009-12-27 22:22
#18

Lite andra information jag har om både, det finns många bergström som deras barn har som faddrar och Olaus ska till och med ha bott hos sin farmoder men jag kan inte få ihop "pusselbitarna", var kommer Sven ifrån och vad heter hans föräldrar?

Jakten efter smeden & torparens Sven Bergströms föräldrar:

gift 1823 med Lovisa Charlotta Köhler, senare skriven von köhler, i Halmstad.

Barnens faddrar

Olaus Bergströms f.1827 i Slottsbacken, Laholm Lfs faddrar:
flickan Johanna Bergström i Laholm
Dr Per Svensson i Mellby
Lärling i Laholm Pehr Bergström född 1809 7/4
Åbo Jacob Pehrsson i Mellby no 1 född 1776 5/4 gift med Maria Krok
Hustru Helena Hallberg i Koskullstorp no 2, Mellby född 1797 20/5 gift med Nils Persson, torpet tillhörde Mellby no 11

Jacob Christian f. 1829 i Mellby, Laholm lfs faddrar:
·    Torpare Andreas Alström i Mellby
·    Dräng Pål Nilsson i Trulstorp
·    Drängen Nils Stafensson i Åmot
·    Hustru Johanna Nilsdotter i Åmot
·    Hustru Helena Hallberg i Mellby
·    Flickan Johanna Bergström i Ahla

Carl Jacob Bergströms f.1831 i Fredriksdal, Laholm lfs Faddrar
Smed Jacob Bergström i Kungsgården
Dräng Nils Nilsson i Mellby
Dräng Sven Persson i Mellby
Hustru Ingrid Björnstedt i Mellbystrand
Hustru Ingar Ebbarsdotter i Mellby
Piga Johanna Olsdotter i Ahla

Anna Lena Bergström f. 29/10 1833 i Fredriksdal, Laholm lfs Faddrar
·    Torpare Jon/Per Mentrekoff (?)
·    Dräng Staffan Nilsson vid Mellbystrand
·    Hustru Johanna Olsdotter i Staden
·    Helena Hallberg I Mellby
·    Piga Berta Pålsdotter i Mellby

Gustava Christina f. 1837 i Fredriksdal, Laholm lfs Faddrar:
·    Åbo Nils Svensson i Mellby
·    Dräng Ebbe Hansson i Mellby
·    Hustru Elna i Mellby
·    Hustru Helena Hallberg i Mellby
·    Pigan Anna Björnstedt i staden

Jöns Peter f. 1841 i Fredriksdal, Laholm lfs Faddrar:
·    Borgaren Sven Hansson i Laholm
·    Drängen Sven Peter Björnstedt i Mellbystrand
·    Fredrika Helsing i Mellbystrand gift med rotebåtsman Hellsing
·    Pigan Johanna Andersdotter i Mellbystrand

August f. 1845 i Fredriksdal, Laholm Lfs Faddrar
·    Åbo Nils Nilsson i Mellby
·    Dräng Per (?) Johansson i Mellby
·    Hustrun Gunla (?) Knutsson i Båstad
·    Flickan Maria Elisabeth Bergström i Ahla

Övriga människor som heter Bergström i Laholm:
skomakare Hans bergström född 1795 18/7 gift med Magdalena Dock, fadder till ett av Jacob Bergströms barn.
Hattmakare Paul Bergström gift med Christina Krok
Guldsmed Änkan Gunla Sophia Bergström född 1771 i Laholm

Övrigt:
Är ej 1824 mantalskriven i Halmstad.
Kom från stadsförsamling (Laholm?) när han gifte sig
1828 finns anteckningen minus probatus
1829 inhyses hos Lars Ahlström som hade en fosterdotter som hette Johanna
1830 inhyses hos Salomon Björnfeldt i Mellbystrand 5
1839 står sonen Olaus som "hos farmodern"

Lill-Kisse
2009-12-28 02:42
#19

Har du försökt ta hjälp av någon annan som letar efter uppgifter om samma personer? Här är en hemsida där dina personer finns med i en förteckning: http://web.telia.com/~u22617045/slakt.html

1jesper1
2009-12-28 13:52
#20

Ja, det har jag gjort men har inte nått något större resultat, men fick någon timme efter jag lade upp mitt förra inlägg kontakt med en annan släkting så förhoppningsvis kanske det leder till något :)

Annons:
1jesper1
2014-08-04 16:22
#21

Tänkte bara uppdatera och säga att mycket tyder på att Lovisa Charlotta von Köhler mycket väl ser ut att vara dotter till Jacob Fromholt von Köhler och Johanna Charlotta Cremer. I en av bouppteckningarna (kan inte förnimma mig på direkten om det var för mamman eller pappan) så står Lovisa Charlotta som gift med en Bergström, däremot så står det Carl Jacob Bergström, vilket inte är namnet på Lovisas make utan deras son. Mycket konstigt, men det mesta tyder på att det är samma person.

Upp till toppen
Annons: