Annons:
Etikettlivsöden
Läst 2128 ggr
Cheyenne
2008-12-04 15:45

Man kan få sitt namn på många sätt

I Rotemansarkivet finns 1881 nedanstående flicka i Katarina fs. Dotter till Sjökapten Johan Billing och dennes hustru Emilia Maria Charlotta Löfgren.

Namn: Christina Mexicana Billing
Titel: Dotter
Födelseuppgifter: 13/03 1877 (Ombord På Skeppet Garibaldi På Resa Ifrån Minatallar i Mexico Till England), Utlandet
Status: Ogift,ej HF,Barn inom äktenskapet

Annons:
chrissan
2008-12-04 15:51
#1

18770313-050

Sjöberg f. Billing, Kristina Mexicana

Hornsgatan 47

Död 17/6 1960.

Kyrkobokförd i Maria Magdalena, Stockholms stad (Stockholms stad, Uppland).

Född 13/3 1877 i Mexico.

Änka (29/12 1953).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2007:
Maria Magdalena, Stockholms stad (Stockholms län, Uppland)

Födelseförsamling i källan:
Mexico

Källor:
DOR 52-60 / PA, DA

ambi
2008-12-04 16:27
#2

Man kan verkligen förundra sig över vilka fantasifulla namn barnen fick förr kring 1880-1900. Jag trodde prästen hade något att säga till om, vilka namn, som var mindre passande eller inte, men så verkar det inte ha varit.

(Chrissan och Cheyenne!

Jag skriver med min nya dator nu. Det blev en stationär med Vista i alla fall. Efter lite krångel, med att installera CD-skivorna igen, så går det riktigt bra nu att använda den. Usch, jag hade abstinensbesvär i flera dagar medan vi var utan dator.) Glad

chrissan
2008-12-04 16:39
#3

Du ser att går! Jag lät sambon köpa Vista-dator först och testade på hans innan jag köpte en.

ambi
2008-12-04 16:50
#4

Ja, så kan man också göra Flört Nu är det min man som är avundsjuk på mig, för att jag har en bättre dator, än den har på firman.

Förlåt Cheyenne, detta är bara en parentes!

Cheyenne
2008-12-04 16:50
#5

Jag har också fått en ny dator, dock inte färdiginstallerad ännu och sambon håller på att flytta allt från min gamla, vilken är den jag skriver på nu.

Bakgrund; För en tre år sedan fick jag överta sambons laptop då han köpte en ny. Den lyckades jag sabba *harkel* genom att spilla liiiiite te på den. För en två år sedan fick jag än en gång ta över hans laptop, ovan nämnda, då han skaffade en stationär samt hade en jobbdator som var en laptop. För en vecka sedan började denna dator stänga av sig själv. När man satt vid datorn gick fläkten på högvarv och hela datorn börja föra oljud. Tydligen har den mer eller mindre brunnit inuti pga av damm (enligt sambon). Jag trodde inte vi hade så dammigt hemma med tanke på antal städtimmar men se, runt mitt skrivbord med alla mina släktforskarpapper, foton och böcker, där är det visst dammigt (enligt sambon). Skäms

Nu har han via jobbet skaffat mig en stationär dator. Han muttrade något om att han skulle bygga in den så att den var skyddad från min temuggar och damm. Helst skulle han nog vilja skydda den helt från mig.

Foten i munnen

chrissan
2008-12-04 17:03
#6

Jag spillde glögg i en bärbar (jobbets), pinsamt. Jag hade ca 3 cl glögg i en kopp som skulle ställas på ett annat bord, slog till en kant och muggen flög till datorbordet, ramlade upp och ner på datorn, det sa fzzzzz och så fanns inte datorn mer.

Dammproblemet känner jag igen, flera jobbdatorer har börjat väsnas, man kan dammsuga dem.

Annons:
Cheyenne
2008-12-04 17:11
#7

*skratt*

Citat; "muggen flög till datorbordet" Skrattande

Min dator är tyvärr utan räddning. Den är trasig inuti. Då och då får jag stänga av den så den får svalna, den blir helt överhettad.

ambi
2008-12-04 17:25
#8

#7 Fy, överhettad och damm, det låter faarligt.

Till den här nya datorn kunde man köpa till någon slags tingest att rengöra skärmen med. Skärmen! Jag tycker tangentbordet är det skitigaste stället. Det är så underbart att trycka på dessa fräscha, nya tangenter. Det behövdes en viss kraft på den förra, för att få ner tangenterna. Och då hade jag inte spilt någon glögg på mitt tangentbord.

Upp till toppen
Annons: