Annons:
Etikettläshjälp
Läst 3718 ggr
chrissan
12/28/08, 4:43 PM

Småland? Vad står det?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon som kan mer om de småländska trakterna som kan tyda var brudgummen kommer ifrån?

Bild från Vetlanda CI:1, 1748

Annons:
Dido
12/28/08, 5:03 PM
#1

Hultaby i Näsby socken.

xian
12/28/08, 5:06 PM
#2

Serganten kommer från Hultaby i Näsby socken och Jungfrun Catarina Bortei är från Hörryd.

chrissan
12/28/08, 5:09 PM
#3

Stort tack! Jag är ute i tassemarkerna nu - kan inget om dessa delar av landet.

Cheyenne
12/28/08, 5:11 PM
#4

Kan det stå Näsby Socken? Men gården/byn?

xian
12/28/08, 5:11 PM
#5

#3 Inte jag heller Glad

Cheyenne
12/28/08, 5:12 PM
#6

Vilken tur att andra kan läsa Foten i munnen

Annons:
chrissan
12/28/08, 5:19 PM
#7

Och där hittar jag honom inte eftersom det inte finns hfl för den tiden. Bläddrar då i födelseboken, tjock och diger, kommer fram till 1720 när han ska vara född: "Denna längden saknas för 1720, förkommen". Grrrr, släktforskningens vedermödor.

Men på Hultaby finns en hustru med mitt favoritnamn, Gyllenpamp. Låter som en person i en satir över pampväldet. Det piggar upp.

Får kolla dopvittnen för aktuell tid istället innan det blir dags för rimmad Vätternlax.

Cheyenne
12/28/08, 5:30 PM
#8

Gyllenpamp! Den var bra. Passar ypperligt med det namn som jag alltid undrat över. Varför ge sitt barn det namnet kan man undra!? Har jag alltid undrat! Vidrig/Vidrik/Vidrich, finns olika stavningar.

God dag. Mitt namn är Vidrig Gyllenpamp!

chrissan
12/28/08, 5:36 PM
#9

Ännu bättre, till min kommande bok om pampväldet!

"Vidrik Gyllenpamp sträckte på sig, vällustigt - ännu en liten skit krossad. "Det är Jag som bestämmer!" tänkte han. "Den som inte inser det trampar jag på, som en liten fluga"

xian
12/28/08, 6:20 PM
#10

Jaså, Gyllenpamp var inte något förnamn. Det hade annars varit pampigt på ett parant fruntimmer.

Georg Christian Ehrlich låter inte så illa det heter. I varje fall inte mellannamnet. Flört

Handlar det om så fint folk borde det finnas en del att hämta bland bouppteckningarna.

Cheyenne
12/28/08, 6:31 PM
#11

Hehe, Vidrich Ehrlich låter som någon hemmasnickrad tyska fast förnamnet ska väl stavas med W då för att uttalas som V; Widrich Ehrlich

God dag, mitt namn är Vidrigt Ärlig Skrattande

torsbo
12/28/08, 7:32 PM
#12

Vidrik är ett förnamn som ofta förekommer hos de "resande".

chrissan
12/28/08, 7:34 PM
#13

#10

Madame Gyllenpamp är väl inte så dumt heller?

Annons:
pertho
12/28/08, 7:50 PM
#14

Det finns ju inte bara kommunalpampar och liknande. Pamp är ett slags huggvapen och det var nog det som föresvävade den som först tog namnet Gyllenpamp. Jfr. Gyllenpistol.

chrissan
12/28/08, 8:04 PM
#15

Aha! Men det finns Gyllengahm också

svenne
12/28/08, 8:18 PM
#16

Och Gyllenhielm!

xian
12/28/08, 9:08 PM
#17

Men vad är en gyllengahm? En fågel?

En av mina förfäder hette Stormhatt. Är det en huvudbonad, en växt eller något mera krigiskt? Jag tycker det låter lite pampigt. Jag har funderat på att ta det själv.

Cheyenne
12/28/08, 9:45 PM
#18

Stormhatt? Något att hålla i när åskan går?

Jag tror jag ska börja använda min anmoders namn som ett alias;

Sofia Fredrika Ulrika Ulfsparre af Broxvik

Och jag ska använda det varje gång jag beställer en taxi. Jag tänker envisas med att uppge samtliga förnamn och jag tänker envisas med att bokstavera efternamnet långsamt, långsamt; U-L-F-S-P-A, osv. Bara för att reta gallfeber på dem och som hämnd för varje gång jag stått utan taxi när jag har haft bråttom, bråttom. Flört

Nej, så elak är inte ens jag. Helst skulle jag vilja heta det som egentligen var tänkt, nämligen Johansson. Ingen vill ha son-namn längre men det vill jag.

pertho
12/28/08, 11:26 PM
#19

Min hustru har en soldatana som hette Herodes. Det skulle man kanske ta för att sätta litet skräck i omgivningen.

CarpetDiem
12/29/08, 12:47 PM
#20

Ha!
Och ni tycker detta är kul namn. Sug på denna som jag hittade när jag letade rötter på mina svärföräldrars sida i Norrbotten.

Det var en man som fick namnet Rolig som soldat. Efter ett par år blev han avskedad för att återigen bli soldat några år efter detta. Nu med namnet Drake.
När han sedemera tog avsked behöll han BÅDA namnen d.v.s. han hette Per (Henriksson) Rolig Drake och var korpral i Niemis.
Född omkr. 1698

Hälsningar

Thomas

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Annons:
solveig s
6/6/13, 4:17 PM
#21

Hej första i en av mina släktgrenar från Finland Maxmo hette stormhatt mats han var soldat när och var han föddes har jag inte fått reda på fast hur jag spånat men skönt namn skulle kunna tänka mig att heta så håll i hatten då det stormar eller nåt:)

Upp till toppen
Annons: