Annons:
Etikettsläktforskning
Läst 2583 ggr
mbss
12/23/08, 1:49 PM

Saknar 1 ynka pusselbit..

Hejsan

Jag har ett problem som jag försökt att lösa till och från under de senaste 2 åren. Jag har en ana på min farmors sida som jag saknar ett ynka år för, det är ett år jag behöver för att kunna bevisa att det är rätt person jag hittat.

Anna Lovisa Jonsdotter föds enligt de uppgifter som finns i HFL och dödsnotis i Mörlunda församling (Kalmar län) den 24:e mars 1816. Dock finns ingen person med det namnet och någorlunda passande datum  denna församling. I grannförsamlingen Tveta föds det dock en Anna Lovisa 1816-04-22, jag har följt henne framåt och jag är tämligen säker på att det är rätt person, men jag kan inte veta säkert..

Anna Lovisa (min ana) finns på sidan 217 i Viresta AI:7a, hon anges då inflyttad från Tveta år 1835, hon återfinns också i Tveta AI:5 sidan 110. Hon anges då inflyttad FRÅN Öland 1835. Jag har inte lyckats hitta henne på Öland.

Sedan har jag lyckats att följa den andra Anna Lovisa frm tillss hon flyttar TILL Öland 1834 10/24.

Dvs det som saknas för att sammanfoga dessa två personer till en är några månader och en flytt mellan Tveta och Öland.

Det som talar emot att detta är en person är väl i så fall att det är så kort tid hon tillbringar på Öland.

Finns det någon som skulle kunna hjälpa mig med detta? Eller har några tips om hur jag ska kunna komma vidare och bevisa att detta är rätt person?

Jag vill så förtvivlat gärna komma vidare på denna ana eftersom att denna del av släktträdet har ganska många hål som det är redan, och detta stopp kommer ju väldigt tidigt.

Mvh Mårten

Annons:
Ingegerd
12/23/08, 2:53 PM
#1

Har du tittat i t. ex. lysnings- och vigselboken? Där kanske det står var hon bodde vid den tiden, så att du kan gå leta fram gården i hfl och gå bakåt därifrån.

Själv hade jag hjälp av lysnings- och vigselboken när jag skulle förvissa mig om vem som var min farfars mormor. I vissa källor stod bara födelseår, i andra olika födelsedatum. Dessutom var farfars morfar omgift, då han blivit änkling tidigt. Båda hustrurna hade samma förnamn och var nästan jämnåriga, och jag hade råkat blanda ihop dem vid något tillfälle. I vigselboken stod det "dotter i Reflinge" om min ana. Därifrån kunde jag gå både bakåt och framåt i tiden och förvissa mig om att det var en och samma person jag följde.

mbss
12/23/08, 5:41 PM
#2

Hejsan

Tack för svaret! Ja den stenen har jag vänt på, men det gav tyvärr ingen ytterligare information.

Mvh Mårten

[ulle2]
12/27/08, 4:17 PM
#3

Bouppteckningar efter resp. Anna Lovisas föräldrar kan kanske ge info om var hon bodde och med vem hon var gift och kan göra det möjligt att utesluta den ena.

Vet du namn och födelsedata på Anna Lovisas syskon? Och på så sätt hitta föräldrarna i hfl.

Säger faddrarnas namn dig nåt om vem som kan vara den rätta?

Faderns yrke - ger det någon vägledning?

Konfirmationen runt 1830 - kan ge byn hon bodde i och eventuellt står föräldrarnas namn antecknade också.

I folkräkningen 1880 och 1890 finns endast en Anna Lovisa Jonsdr f 1816 i Mörlunda. Hon bor i Ramsebo, Virserum. Jag har följt henne lite i hfl och det står att hon är född 24/3 1816. Hon är gift med Sven Peter Örn f 1806 24/3 Tveta. I Virserum A1:10b 1856-1867 sid 690, och tidigare hfl, finns ej datum antecknat på Anna Lovisa. Möjligt att det blivit en sammanblandning med mannens födelsedag. Hon ska ha inflyttat från Tveta 1835 enligt A1:7a s226 men det finns inga flyttningslängder från dom åren vad jag kan se. Gift 1836.

Är detta samma Anna Lovisa som du har i Viresta(d) A1:7a s 217? Jag hittar inte den sidan.

Vet inte om mina funderingar hjälper dig, men jag vet hur irriterande det är att inte finna den sista lilla avgörande pusselbiten när man försöker fasställa att det är rätt person man hittat.

mbss
12/28/08, 2:15 PM
#4

Hejsan!

Ja det är den Anna Lovisa som är min ana! Synd att prästan har varit så vag i utflyttning-/inflyttnings-noteringen och bara skrivit "Öland". Hade man haft en församling att gå på så hade de "försvunna" månaderna förmodligen gått att hitta enkelt. Som du säger är det vansinnigt irriterande att det är så förtvivlat lite som sätter käppar i hjulet.

Jag ska ta en vända till med de tipsen som du gav mig, "konfirmationstiden" har jag dock koll på. Jag har koll på vart den "andra" Anna Lovisa har befunnit sig från födseln fram tills slutet av 1834. Och jag har koll på vart "min" Anna Lovisa har befunnit sig från och med 1835 fram till sin död. Det är således "bara" glappet mellan 1834 och 1835 som står i vägen för att bevisa att det är samma person..

Men jag ska ta en vända med faddrarna och se om det kan ge något.

Något annat som kanske skulle kunna hjälpa är om det finns någon person i hennes närhet som har någon koppling till Öland, kanske skulle kunna ge en ledtråd till någon Ölands-församling att leta i.

[ulle2]
12/28/08, 6:03 PM
#5

Har du letat i Ölanda, Böda på norra Öland?

mbss
12/29/08, 3:08 PM
#6

hejsan

Bödas inflyttningslängd har jag kollat.. Men något plats kallad Ölanda hittar jag inte i Bödas husförhörslängd..

Mvh Mårten

Annons:
mbss
9/4/14, 10:06 AM
#7

Måste bara skriva att jag igår efter många år hittade min gamla fråga här.. Och jag tog då åter upp letandet. Började kolla av alla flyttlängder på Öland med start norrifrån. Redan på andra socknen, i Högby, fick jag träff!! Så nu kan jag ta mig vidare på denna ana efter 8 års stillestånd. :)

leemland
9/6/14, 9:31 AM
#8

#7 Vad kul :) Lycka till i fortsättningen! :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Upp till toppen
Annons: