Annons:
Etikettmilitaria
Läst 5762 ggr
jenny-olsson
1/28/09, 9:03 PM

Soldat-namn

Barnen får faderns soldat-namn. Är det lika vanligt att man kan får soldat-namn efter en bror som blivit soldat?

Det har jag upptäckt i min släkt att man får namnet efter sin bror.

/Jenny

Annons:
AndersE
1/28/09, 9:07 PM
#1

#0 Jag har inte sett ett sådant exempel, men det fanns ju en tid då ganska många bytte ut sitt "son-namn" mot något annat. Kanske har det legat nära till hands för någon att använda en broders soldatnamn?

Vilken tid handlar det om i ditt fall? Vilket är namnet?

svenne
1/29/09, 3:39 PM
#2

Jag tror inte att det var vanligt att man fick namnet efter en broder som var soldat hur som helst. I så fall var det väl om en soldat avled och hans broder övertog soldattjänsten i samma rote. Däremot kunde man väl ta sej i stort sett vilket namn man ville och den här brodern som du nämner, Jenny, kanske tyckte att broderns namn var fint så att han också ville heta det.

Däremot fick barn ibland ärva pappa soldatens namn, men inte alltid. Ibland hette barnen xx-sson eller xx-dotter även om pappan hade ett s.k soldatnamn.

Bjornen
1/29/09, 8:07 PM
#3

När man inte känner till fallet är det svårt att sia i varför ? Men det finns många som varit soldater ett kort tag och många av dessa finns inga anteckningar om att de varit soldat eller reservsoldat. Jag kan gissa att han kanske varit soldat ett kort tag som efterträdare eller företrädare till brodern.

I Hälsingland blir ofta soldatnamnen efternamn redan under slutet av 1700-talet. I Dalarna har många gårdsnamn sitt ursprung från ett soldatnamn (eller om det var tvärs om). Det finns många sådana exempel från tidiga 1600-talet och kanske även från 1500-talet.

jenny-olsson
1/31/09, 7:41 AM
#4

#1 Tiden är kring 1900-talets början.

Efternamnet är Skytt.

Min morfar mor hette Olivia Elisabet Skytt född 1891. Hon var ogift när hon fick min morfar, alltså han född utom äktenskap, så han fick hennes efternamn.

Och Olivia Elisabets föräldrar hette Johannes Johansson och Brigitta Maria Persdotter. Johannes jobbade som kyrkoväktare, så därifrån kunde efternamnet komma ifrån tänkte jag. Så jag började med att utforska syskonen.

Då kom jag fram till den äldsta barnet, Johan Patrik Johansson född 1878. Fick fram genom en försammlingsbok att det stod vid hans namn: Trumslagare vid Vestg. Regt Lifk! no 11. (Trumslagare Västgöts Regemente, Livkompaniet nummer 11)

Då gick in på sidan Centrala Soldat-sidan och fann honom där.

Så på den vägen var det.

Bjornen
1/31/09, 8:17 AM
#5

Före 1901 kunde man byta namn utan tillstånd (utan adelsnamn förstås). Om efternamnet är taget utan tillstånd bör det vara hennes far som taget namnet. Hon är ju för ung att själv byta namn. Annars finns det en ansökan om namnbyte som måste ha godkänts.

svenne
1/31/09, 11:49 AM
#6

#4 Det var ganska vanligt att avskedade soldater fick tjänst som kyrkväktare. Själv har jag flera anor som var soldater men efter avskedet blev just kyrkväktare.

Och avsked i samband med soldater betyder ju inte att de fick sparken….Flört

Annons:
[SallysPigge]
11/2/12, 12:35 AM
#7

Gammal tråd men jag kan tillägga att en av mina förfäder fick sitt efternamn efter sin morfar som var soldat och vad jag förstår så var det för att han var oäkta. Hade han inte ärvt namnet Seger då så hade jag inte hetat det idag. :-) Soldatens egna barn tog aldrig namnet.

Upp till toppen
Annons: