Annons:
Etikettlivsöden
Läst 9746 ggr
Camillhe
3/24/09, 5:59 AM

Släktforskning

Hejsan alla

Jag skulle så gärna vilja släktforska men precis när jag påbörjade fick jag reda på att min gammelmorfar släktforskat alla sidor av min släkt.Han dog innan jag föddes och ingen i släkten har vari särskilt intresserad av hans arbete. Jag har alla hans nedteckningar och det är jättespännande att läsa, Någon av linjerna går tillbaka till 1500 talet men sen verkar det bli stopp.

Vår släkt ägde också en gård i Eringsboda som jag någon gång hoppas kunna besöka.

Men det finns en historia i min släkt som jag så gärna skulle vilja veta mera om.

Min gammelmormors farmor var piga eller liknande hos en tysk grevefamilj, vi vet inte riktigt om det var  i tyskland eller om det var en av de tyska provinserna i Danmark.

Iallafall så blev hon gravid med grevens son, åkte hem till Sverige och födde barnet, Jakob, som sedan togs om hand av mammans systrar. Jag tror att Jakobs mamma åkte tillbaka till grevefamiljen igen men ingen som lever vet. Det var min gammelmormor som berättade den här historien för mig när jag var liten.

Jag har "pigans" namn och jag har Jacobs namn, jag har försökt leta lite men vet inte riktigt hur eller var jag ska gå tillväga.

Skulle bli jätteglad för förslag!

Annons:
Bjornen
3/24/09, 8:54 AM
#1

Även om det finns en färdig släktforskning så behöver den inte vara korrekt så jag tycker du ska försöka kontrollera en del uppgifter och jag förmodar att det finns mycket om personernas liv som kan kompletteras. En släktforskning blir aldrig färdig och det finns alltid mera att komplettera. Vanligen är syskonen inte klarlagda och det finns ingen bakre gräns om än att det blir svårare ju tidigare och det krävs mera tur för att komma flera generationer bakåt.

Jag ser själv att genom tillfälligheter kunde jag hitta en person född omkring år 1600 med hennes anor till första halvan av 1300-talet.  

Angående Jakob så börja med när han föddes och se efter varifrån modern kommer vid hennes inflyttning. Följ modern från barndom tills hon flyttar och följ hennes flyttningar. Beroende på där denne Jakob föddes kan de ev. finnas med i SCB:s folkräkningar.

ambi
3/24/09, 11:23 AM
#2

Jag säger som Björnen att en släktforskning blir aldrig komplett. Du har själv funnit en historia, som du vill gå vidare med.

Du säger gammelmorfar, har han då även släktforskat på din pappas sida och din mormors sida, eller hur det nu blir?

pertho
3/24/09, 12:12 PM
#3

Det är ingen ände på de goda råden. Jag kommer med ett till. Börja med att ordentligt gå igenom och se att Din gammelmorfars uppgifter är korrekta. Du har då något att utgå från och kan lättare undvika nybörjarfel. Det är nu så mycket lättare att släktforska än när Din gammelmorfar höll på, främst tack vare Internet. På så sätt kommer Du underfund med metoden.

Det kan också vara så, att Din gammelmorfar har gjort något misstag och att någon släktgren blivit felaktig. Då är det bra att kunna rätta till det innan man hunnit lägga ner alltför mycket arbete på fel saker. När jag började släktforska hade jag en gammal släktutredning att utgå från på min mammas sida. Det tog flera år innan jag kontrollerade den. Då visade det sig att den tidigare forskaren hade misstagit sig redan på min mormors far. Jag hade utrett 7 - 8 generationer som jag inte alls är släkt med.

Att leta på ett oäkta grevebarn i främmande land är troligen en ganska avancerad uppgift och det finns skäl att spara det arbetet tills Du lärt Dig det mesta om tekniken. Ställ gärna frågor här. Det finns mycket hjälp att få.

lisopasi
3/24/09, 1:33 PM
#4

Bra råd från alla. Jag hade några utredningar att utgå ifrån när jag började och har hittat fel i dem. T ex föddes de två Erengunnel Karlsdotter inom loppet av två år i samma socken, farfar råkade ta fel… Med tanke på det ovanliga förnamnet är det lätt att förstå att han trodde sig hittat rätt. Så skaffa ett program, t ex "Min Släkt" och börja mata in allt, var noga att ange källor, t ex din gammelmorfars namn. Sedan när du kontrollerat källan kan du ändra det till den korrekta källan och på så sätt se vad du stämmt av.

Camillhe
3/24/09, 1:59 PM
#5

åh vad snälla ni är med en massa råd! Tack!

#2 han har inte forskat på min pappas sida, men jag har aldrig haft bra kontakt med min pappa och känner inte den släkten så där kommer jag inte att släktforska.

Min gammelmorfar forskade på min mammas alla sidor , dvs även hennes pappas mamma och pappa. Så min mammas träd är komplett på alla sidor (om han nu inte gjort misstag som ju är möjligt)

Cheyenne
3/24/09, 2:01 PM
#6

#5 vad hette Jakob i efternamn och när föddes han?

Annons:
Camillhe
3/24/09, 2:11 PM
#7

Han hette Jacob H:son Friis född 5/11 1882 och död 24/5 1958

Har funderat över H.son om det är en förkortning?!

Det finns inga mer uppgifter om honom eller hans släkt i papprena. Han gifte sig med Hildur Sabina född 3/4 1886. Hennes pappa hette Carlsson så jag antar att hon hette det som ogift också.

Jag trodde att Jacobs mammas namn skulle stå med men det gjorde det inte. Så min gammelmormor har antagligen sagt vad hon hette till mig, men jag minns inte. Och min gammelmormor är död sedan många år.

Jag har försökt hitta Jacob genom att söka på släktforskningssidor men inte lyckats, fast jag är ju totalt nybörjare så jag har säkert gjort fel.

Cheyenne
3/24/09, 2:18 PM
#8

Från Sveriges dödbok vilken har givits ut på CD av Släktforskarförbundet:

18821105-355

Friis, Jacob Hansen

Västra Infartsgatan 3

Död 24/6 1958.

Kyrkobokförd i Osby, Osby kn (Kristianstads län, Skåne).

Född 5/11 1882 i Danmark.

Gift man (10/11 1906).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005:
Osby, Osby kn (Skåne län, Skåne)

Födelseförsamling i källan:
Danmark

Cheyenne
3/24/09, 2:21 PM
#9

Och han ligger begravd i Osby i Skåne (från Begravda i Sverige)

1882-11-05

Hansen Friis, Jakob
f. 5/11 1882

F. d. Stationsmästare

Osby

Död 24/6 1958
Begravd 1/7 1958

Osby kyrkogård, kv. H, nr. 203 (kista)
Graven upplåten till 31/12 2024

Camillhe
3/24/09, 2:24 PM
#10

Tror du att det är samma?

Varken födsel eller dödsdatum stämmer med det som står

Cheyenne
3/24/09, 2:29 PM
#11

Tyckte du skrev att han var född 5/11 1882 vilket ovanstående person var. Du skriver vidare att han avled 24/5 1958. Ovanstående person avled 24/6 1958.

Cheyenne
3/24/09, 2:33 PM
#12

Här är Hildur Sabina från Dödboken. Som du ser var hon född den 3/4 1886 som du uppger och hon blev hon änka den 24/6 1958 vilket var ovanstående Jakobs dödsdatum:

18860403-3566

Friis, Hildur Sabina

N Infartsg 3
283 00 Osby
(Boendeadress 1 nov 1970)

Död 22/12 1970.

Kyrkobokförd i Osby, Osby kn (Kristianstads län, Skåne). Mantalsskriven på samma ort.

Född 3/4 1886 i Jönköping (Jönköpings län, Småland).

Änka (24/6 1958).
--------------

Camillhe
3/24/09, 2:34 PM
#13

Förlåt Cheyenne, Du har helt rätt, jag sitter här med alla mina handskrivna papper och tittade på Jacobs frus pappas datum iställetSkäms

Men wow, vad roligt att du hittade honom! Tack!

Hur går jag vidare och hittar hans föräldrar? Vet ni några bra sökplatser online?

Annons:
Cheyenne
3/24/09, 2:36 PM
#14

Det är okej Tarmsaft (vilket nick du har Skrattande).

Nu fann jag Hildur Sabina också, se inlägg #12.

lisopasi
3/24/09, 2:42 PM
#15

Det finns en som forskar på detssa på DISBYT, jag ger dig hans mail-adress i ett PM

Camillhe
3/24/09, 2:42 PM
#16

Ja jag vet, nicket är hemskt men förklaring finns på min personliga sida. Uppskattar ditt engagemang enormt mycket!

CarpetDiem
3/24/09, 4:20 PM
#17

Släkten Beck-Friis kommer ursprungligen från Danmark.
Svensk Adelsätt intoducerad på Riddarhuset.

Källa: Wikipedia

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Phryxe
3/24/09, 4:24 PM
#18

Om inte din gammelmorfar redan har lagt in uppgifterna i ett släktforskarprogram rekommenderar jag att du gör det. Du får mycket bättre överblick, du kan göra prydliga utskrifter och det är lätt att fylla på med information varhelst det saknas …

Camillhe
3/24/09, 4:30 PM
#19

#17 tror du att det är den släkten Jacob kommer ifrån?

#18 ja det borde jag göra, kan du rekommendera något bra program?

lisopasi
3/24/09, 4:33 PM
#20

Min släkt som jag nämde ovan http://www.dannbergsdata.se/

Annons:
CarpetDiem
3/24/09, 4:35 PM
#21

Släktforskningsprogram finns att ladda ner gratis, eller så finns det att köpa på nätet till varierande kostnad.

Själv använder jag Disgen vilket jag känner mig bekväm med. På nätet har jag lagt upp min forskning med ett phpgedview program som man kan hitta gratis på ex. YourBeginnings.com
PhpGed är helt ok för du kan välja vilka språk du ska visa information på.

Men som sagt - denna lösning är jag bekväm med, men det det finns massor av varianter. Du ska se att det kommer snart att krylla av förslag på denna sida.
Ett tips är - testa dig fram med gratisvarianter. Jag tror dom flesta kan exportera gedcom-filer som du kan använda dig av om du vill byta programvara.

Hälsningar

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

CarpetDiem
3/24/09, 4:37 PM
#22

#19 Inte helt omöjligt. Var det inte en greve inblandad någonstans?Glad

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Camillhe
3/24/09, 4:40 PM
#23

#22 jo det ska ju ha varit det, lol.

Men hur vanligt är det att en "oäkting" som Jacob var får grevefamiljens efternamn dvs Friis?

Jag fick ett tips på en person som forskat på Jacob och har mailat honom, så jag väntar spänt på svar:D

CarpetDiem
3/24/09, 4:41 PM
#24

Oups - gick lite fort det där…

När det gäller Friis så har du i alla fall ett namn att gå på.
Kan ingen hjälpa dig här så kan du be om hjälp från Danmark. Det finns säkert någon med webbadressen till Danmarks motsvariget till Sveriges Släktforskningsförbund.

Hälsningar

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

CarpetDiem
3/24/09, 4:42 PM
#25

Och så fick han ju inte hela namnet - bara hälften…

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Cheyenne
3/24/09, 5:38 PM
#26

Tarmsaft, vad hette Jakobs mor? Hennes födelsedata och födelseförsamling? Det bästa är ju att för det första utgå från henne och se om hon öht någonsin reste till Danmark.

Jakob återfinns inte folkräkningarna 1890 och 1900 men vi vet att han åtminstonde gifte sig 1906. Jag håller på att kontrollera hans hustru Hildur Sabina, född 1886 i Jönköping.

Cheyenne
3/24/09, 6:08 PM
#27

Okej, så här är det; Ogifta Hildur Sabina Carlsson föder en dotter i Jönköping Kristine fs den 28/2 1906. Ingen fader angiven.

Enligt dödsnotisen för Jacob Hansen Friis, ska han ha gift sig den 10/11 1906 och då med all säkerhet med ovan nämnda Hildur Sabina.

Man bör försöka hitta deras vigselnotis som kan ge mer information.

De som forskat mycket i oäkta barn och då barn från sydsverige under den här tiden, vet att det på intet sätt alls var ovanligt att ogifta mödrar åkte över till Danmark för att föda sina barn. Tarmsaft skriver; "Iallafall så blev hon gravid med grevens son, åkte hem till Sverige och födde barnet, Jakob, som sedan togs om hand av mammans systrar. Jag tror att Jakobs mamma åkte tillbaka till grevefamiljen igen men ingen som lever vet".

Vi ser redan här att den historien brister då hon inte åkte hem för att föda sin son. Jakob föddes enligt svenska källor i Danmark. Han finns inte heller i folkräkningarna 1890 och 1900, dvs han kan inte ha uppfostrats av sina mostrar i Sverige.

Därför är det så viktigt att hitta hans vigselnotis då han ingår gifte med Hildur Sabina Carlsson år 1906 för att få mer information och därefter följa honom bakåt i tiden. När kom han till Sverige och var i Danmark föddes han?

Annons:
chrissan
3/24/09, 6:43 PM
#28

Friis är ett vanligt namn i Danmark, det finns både adliga och vanliga personer med det namnet. Som Cheyenne skriver så är det värdefullt att hitta var han är född, den danska folkräkningen är upplagd på olika amt (län) man kan inte söka på hela landet så lätt. Likaså kan man finna honom i kyrkböckerna om man vet socknen, där hade man heller inte lagen om anonyma föräldrar som här så fadrn brukar stå nämnd.

chrissan
3/24/09, 6:51 PM
#29

Cheyenne, var hittade du födelsenotisen. Jag måste vara virrig men jag hittar den inte i Jönköping Kristine/Östra. Obestämd

Cheyenne
3/24/09, 7:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

I SCB-utdrag, Födda Jönköpings län, Kristina fs. I detta fallet den 28/2 1906. Modern Hildur Sabina Carlsson anges vara hemmadotter fr. Fortuna 5 (tror jag det står). Jag begriper mig inte på församlingsböckerna 1898-1911 som finns på SVAR. Perfekt att de sträcker sig ända fram t o m 1911 men de är uppdelade i hela 11 volymer!! Var däri finns detta Fortuna (om jag tolkat adressen korrekt).

Bifogar dotterns födelsenotis.

Cheyenne
3/24/09, 7:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Modern Hildur Sabina Carlssons adress samt hennes födelsedata. Från dotterns födelsenotis.

lisopasi
3/24/09, 7:07 PM
#32

Enligt DISBYT heter Jacobs mamma Johanne Nilsson

Cheyenne
3/24/09, 7:15 PM
#33

Anledningen till att jag fann dottern var för att jag fann detta på CD'n Begravda i Sverige;

Friis, Hildur Sabina
f. 3/4 1886

Osby

Död 22/12 1970
Begravd 30/12 1970

Osby kyrkogård, kv. H, nr. 204 (kista)
Graven upplåten till 31/12 2024

I samma grav:

Svensson, Iris Annie Maria
f. 28/2 1906

Död 4/8 1999
Begravd 14/10 1999

Osby kyrkogård, kv. H, nr. 204 (urna)
Graven upplåten till 31/12 2024

De två vilar alltså i graven brevid Jacob Hansen Friis. Misstänkte direkt att Iris Annie Maria var en dotter.

lisopasi
3/24/09, 7:30 PM
#34

Enligt DISBYT ska dessa två vara barn till dem

19070514-7304

Friis, Märta Astrid Linnéa

Nybrog 29
791 73 Falun

Död 16/1 2002.

Folkbokförd i Falu Kristine, Faluns kn (Dalarnas län, Dalarna).

Född 14/5 1907 i Jönköping (Jönköpings län, Småland).

Ogift kvinna.
--------------
Födelseförsamling i källan:
JÖNKÖPING (Jönköpings län)

Källor:
bef80 / man91 / RFV 06

19310202-3532

Friis, Hans Gunnar Johan

Fosiev 31A
214 31 Malmö
(Boendeadress 1 nov 1970)

Död 12/2 1972.

Kyrkobokförd i Eriksfält, Malmö kn (Malmöhus län, Skåne). Mantalsskriven på samma ort.

Född 2/2 1931 i Osby (Kristianstads län, Skåne).

Gift man (12/5 1951).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2007:
Eriksfält, Malmö kn (Skåne län, Skåne)

Födelseförsamling i källan:
OSBY (Kristianstads län)

Källor:
MTL 71 / RTBd 72

Annons:
Cheyenne
3/24/09, 7:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Hildur Sabina Carlsson lämnar Jönköping och Kristine fs den 10/10 1906 tillsammans med sin dotter. De flyttar till Malmö och St. Johannes fs. Klipp från utflyttningslängden. Där framgår det att hon flyttar från Fortuna 5, sid 2466 i församlingsboken.

Det är alltså i St. Johannes fs i Malmö vigseln ska sökas då denna, enligt Jacob H Friis's dödsnotis ska ha skett den 10/11 1906.

chrissan
3/24/09, 7:38 PM
#36

I födelseboken står moderns sida i församlingsboken, men jag kan inte hitta notisen, hon måste döpts senare (eller också ser jag bara fel)

chrissan
3/24/09, 7:38 PM
#37

I födelseboken står moderns sida i församlingsboken, men jag kan inte hitta notisen, hon måste döpts senare (eller också ser jag bara fel)

Cheyenne
3/24/09, 7:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Och här är vigseln mellan Stationskarl Jacob Hansen Friis och Hildur Sabina Karlsson, den 10/11 1906 i St. Johannes fs i Malmö. Precis som jag trodde.

Utdrag ur SCB, vigda 1906 Malmöhus län, St. Johannes. Nu gäller det bara att finna Herr Friis i böckerna.

Cheyenne
3/24/09, 8:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Bara för att krångla till saker kan jag meddela att Hildur Sabina också var född utanför äktenskapet. Förvisso bar hon namnet Carlsson men i församlingsboken AIIa:8, sid 2466, 1898-1911, finns hon med sin mor och styvfar. Där anges hon som o.ä.d. På raden under henne står Iris Annie Maria, född 1906, även hon med förkortningen o.ä.d. Längst ut står det som vi redan visste, dvs att de flyttar till Malmö 1906.

Camillhe
3/24/09, 8:29 PM
#40

SkrattandeSå otroligt mycket ni har hittat på bara några timmar, otroligt spännande. ska försöka svara det ni frågat så gott jag kan.

#26 Jag vet inte vad hans mor hette, det finns inget släktträd på honom bland mina papper.

Och att historien brister, det är jag övertygad om, jag fick höra den senaste gången när jag var tio år, dvs 20 år sedan så det är mycket möjligt att jag kommer ihåg fel eller att min gammelmormor kom ihåg fel.

#33 och 34 Jacob och Hildur hade ganska många barn, jag har känt dom flesta.

Iris (anna- maria)

Märta

Stina (min gammelmormor)

Sylvia

Greta

Siri

Inga-Lisa

Karl-Lennart

Hans Gunnar

Phryxe
3/25/09, 12:08 AM
#41

Angående program rekommenderar jag att du väljer ett som är anpassat för svenska förhållanden. De oftast använda tror jag är DISgen, MinSläkt och Holger. Det finns demo-versioner av alla tre som du kan testa.

Annons:
Bjornen
3/25/09, 8:03 AM
#42

Att en person inte finns med i SCB 1890 och SCB 1900 innebär inte att han inte fanns i landet. Det förekommer en del brister och det förekommer borttappade personer och felstavade namn som gör det svårt att hitta personen. Jag har själv upptäckt flera sådana.

Camillhe
4/1/09, 5:24 AM
#43

Hej igen, har kämpat lite med olika program men hittar inte något mer, övning ger kanske färdighet. har även emailat personen lisopasi tipsade mig om i pm men inte fått något svarRynkar på näsan

Camillhe
8/17/12, 6:27 PM
#44

Gammal tråd, men blev så glad. Fick tips av en person på sajten om att emaila en man som forskade just på Jacob. Jag gjorde det 2009 men fick inget svar. Nu emailade jag honom igen för några dagar sedan och han var så oerhört snäll och delade med sig av sin forskning.

Jättespännande!

Upp till toppen
Annons: