Annons:
Etikettbrev
Läst 4376 ggr
zachs
5/17/09, 11:57 PM

Udda brevfynd i skogen.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu när jag städade bland mina papper låg detta brev. Hittade det i skogen för ett antal år sedan. Nu kommer jag inte i håg vad det var för mer saker som låg bredvid, men detta tog jag vara på. Det är från 1945 och jag tror det speglar sin tid ganska bra.

Del 1

Annons:
zachs
5/17/09, 11:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Del 2

ambi
5/18/09, 12:14 AM
#2

Vilket intressant fynd! Är det undertecknat med ett förnamn och ett efternamn eller bara ett efternamn? Jag tycker det ser ut att börja med Rag…

zachs
5/18/09, 12:26 AM
#3

Det är nog omöjligt att tyda den namnteckningen, men det skulle ju varit roligt om det gick. Inte vet jag var detta Ekefors ligger heller.

ambi
5/18/09, 12:36 AM
#4

Jag vet inte heller var Ekefors ligger. Han gav bort 5 kr. Det var nog en ganska stor slant då, 1945.

zachs
5/18/09, 12:41 AM
#5

Farbror Svens brevlåda för sjuka barn kommer jag ihåg.

zachs
5/18/09, 1:21 AM
#6

Slog Ekefors på Eniro, det ligger ett Ekefors troligen i Tranemo kommun. Det skulle det kunna vara eftersom han eller hon låg på sjukhuset i Borås. Man undrar ju hur brevet hamnade i vår skog runt 20 mil bort?

Annons:
AndersB
5/18/09, 2:02 AM
#7

VIlket sorgligt och samtidigt intresseväckande brev. Hur hamnade det i "skogen"? Vad betyder det? Det är ju ganska välbevarat så låg det i en låda eller hur då?

Spontant läste jag namnteckningen som Ray (eller Kay) Ling. Märkligt att han avslutar med "din okände vän".


zachs
5/18/09, 2:50 AM
#8

Det är länge sedan jag hittade det men jag tror inte det hade legat i skogen så länge. Har för mig att det var vått så jag lade det plant för att torka. Kommer inte ihåg någon låda eller kuvert.

ambi
5/18/09, 8:27 AM
#9

#7 Jag tror inte att det är så konstigt med "din okände vän".

Så här tror jag det var. Denne Ray lyssnar på Barnens brevlåda med farbror Sven på radio. Han får då höra att en pojke tappat sin klocka. Denne pojke har barnförlamning och ligger på lasarettet i Borås. Mannen har själv legat där av samma anledning och skickar då ett brev till pojken.

Det ligger så mycket skräp i skogen. Igår då maken och jag tog en promenad i skogen, så såg vi en massa skräp efter vägen. Man orkar inte slänga det i tunnor utan skeppar av det i skogen, med plastpåse och allt. I detta fall var det bl a bitar av ett brev, som låg ikringsprittt.  Bitarna var lite brända. På ett kunde man tydligt läsa personnummer och förnamn. Vad det var för brev? Det var från kronofogden!!! Det var något indrivningsärende.

För att återgå till detta, så kan ju personerna fortfarande leva. Det skulle kanske få sitt svar om det publicerades i någon tidning. Detta är verkligen ett tidsdokument över alla, som drabbades av polio.

ambi
5/18/09, 2:16 PM
#10

Tydligen så skulle 5 kr  motsvara ca 91 kr i dagens värde , enligt Kungliga myntkabinettet.

zachs
5/18/09, 2:30 PM
#11

Ja, det är ju ett tag sedan man skickade 5 kr på en check.

Upp till toppen
Annons: